Splittet skærm

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Splittet skærm

Indlægaf Kurt Borch » 22. feb 2018, 16:49

Hej
Jeg har fået et problem med skærmen, idet der nu er en linie ned gennem skærmen ca 1/3 inde. Så 2/3 af skærmbilledet befinder sig til højre på skærmen, og den sidste 1/3 findes helt ude til venstre på skærmen. Opstarts ikonerne befinder sig på skillelinien 1/3 inde på skærmen. Er der nogen, som har en forklaring og løsning på problemet?
Kurt Borch Christensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Splittet skærm

Indlægaf AJenbo » 22. feb 2018, 17:20

Et foto siger mere end 1000 ord.

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: Splittet skærm

Indlægaf Kurt Borch » 22. feb 2018, 22:26

Her kommer 2 filer.
jpg filen er taget med mobilkamera, og viser hvordan skærmbilledet ser ud på skærmen. Ikonerne er store og ser ikke ud som de gjorde inden problemet opstod.
Det andet billede (png format) er da jeg tog et skærmprint og gemte som fil, og der er billedet ikke splittet, men ikonerne ser også her mystiske ud.
Vedhæftede filer
Skærmbillede fra 2018-02-22 21-57-07.png
Skærmbillede fra 2018-02-22 21-57-07.png (629.83 KiB) Vist 744 gange
20180222_220117.jpg
20180222_220117.jpg (1.56 MiB) Vist 744 gange
Kurt Borch Christensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Splittet skærm

Indlægaf AJenbo » 23. feb 2018, 02:11

Er problmet der også på login skræmen? Har du prøvet at oprette en test konto og se om det er det samme når du logger ind der?

Det kunne enten være en fejl kalibering af skærmen, eller defekt hukommelse i grafikkortet.

Det store ikoner kan være pga. du har hold ctrl nede og kørt med scroll hjulet, aktiveret hjælp til handikappede eller rodet med indstillingerne i eks unity tweak værktøjet.

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: Splittet skærm

Indlægaf Kurt Borch » 23. feb 2018, 15:06

Ja det er det samme når jeg logger ind. Også det samme med en ny bruger. Starter jeg i recover mode er skærmen ikke længere splittet, men ikonerne er stadig store. Går jeg i indstillinger for at ændre på skærm indstillinger, så angiver den en "build in" skærm og ikke den Lenovo skærm, som det faktisk er. Så måske en fejl på grafik kortet eller skærm driveren. Jeg har en anden skærm stående, var det en ide at prøve at skifte skærm? Hvis det virker med en anden skærm er det vel ikke grafik kortet
Kurt Borch Christensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Splittet skærm

Indlægaf AJenbo » 23. feb 2018, 19:42

Prøv den anden skærm, det kan sagtens være sammen spillet mellem de 2 enheder.

I konerne på dit skrivebord er helt klart dem der høre til hjælp for svagt sende (store og sort hvid), så det burde være let nok at slå fra unders systemindstillinger->tilgængelighed.
Du har også aktiveret genvejs menuen for det (den lille mand i en blå cirkel).

Hvilket grafikort har du og hvilken driver anvender du?

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: Splittet skærm

Indlægaf Kurt Borch » 24. feb 2018, 21:43

Det hjalp ikke at skifte skærm. Stor skrift er slået fra i systemindstillinger, men det giver ingen forskel.
Kan det evt. hænge sammen med, at opdatering af HPLIP gik galt. Styrer den ikke bare printer og skanner, men også grafik? PC'en er en Lenovo Think-Centre M90p, med en Intel i5 processor og grafik: llvmpipe (LLVM 5.0 128 bits). Skærmen er også en Lenovo. I systemindstillinger under skærme, kan jeg ikke ændre nogen indstillinger. bl.a. knappen "find skærme" er inaktiv.
Kurt Borch Christensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Splittet skærm

Indlægaf AJenbo » 25. feb 2018, 12:05

llvmpipe betyder at den ikke har kunne finde en driver til dit grafikkort og i stedet bruger CPU hvilket gør computeren en god del langsommere.

Prøv at give os resultatet fra følgende kommando så vi kan se præcis hvilket grafikkort du har i din maskine:

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga


Nej hplip har ingen betydning for grafikken på skærmen.

Det store ikoner kan du sætte tilbage til det normale under systemindstillinger->Udsende ved at sætte thema til Radiance, og Systemindstillinger->Tilgængelighed og slå Høj Kontrast fra.

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: Splittet skærm

Indlægaf Kurt Borch » 25. feb 2018, 13:35

Intel Corporation Core ProcessorIntegrated Graphics Controller (rev 02)
kommer frem, når jeg skriver koden i terminalen.
I "Tilgængelighed" er alt både kontrast og store bogstaver sat til "fra" og skærmudseende sat til "radiation", men det ændrer stadig intet. Men opsplitningen forsvinder dog når jeg sætter opløsningen til 800*600 (4:3), står den til 1024*768 (4:3) splitter skærmen. Det er de eneste to muligheder der er for valg nu, tidligere kunne skærmen også sættes til format 16:9, og det var også det den stod til tidligere så vidt jeg husker. Opstarterplacering er der to muligheder, Alle skærme og Build-in Display, Rotation kan kun vælges "Normal". Build-in Display står "til" og kan ikke ændres. Klæbekanter kan ændres "til" og "fra" er sat "fra". Skaler menubjælke og titellinie kan jeg variere fra 0 til 1.12, og endelig skaler alt vinduesindhold så det matcher: kan jeg vælge mellem mindste eller største kontroller. Men det giver ingen forskel at ændre på den parameter. Det er de parametre, som er til rådighed under skærme, andre muligheder er der ikke.
Kurt Borch Christensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Splittet skærm

Indlægaf AJenbo » 25. feb 2018, 13:57

Ok, det lyder som om ikoner og tekst nu burde se normalt ud, kan du prøve at vise os et nyt billede fra din skærm.

Måske har du fået afinstalleret en stor del af grafik-systmet og har der for ikke længere de nødvendige drivere til dit grafikkort.

Du giver ikke hele linjen for grafikkortet fra terminalen, men jeg glemte også at sætte den til udvidet information, så prøv venligst igen:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga


Grunden til at du ikke kan vælge de rigtige skræm indstillinger er at du ikke har en fungerende driver til grafikkortet og den bruger en generisk-cpu baseret driver.

Prøv at sikre dig at xserver-xorg-video-intel er installeret:

Kode: Vælg alt

sudo apt install xserver-xorg-video-intel


Hvilken udgave af Ubuntu køre du med?

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: Splittet skærm

Indlægaf Kurt Borch » 26. feb 2018, 19:39

Tak, men den siger, at jeg har den nyeste udgave af xserver-xorg-video-intel.
Jeg har vel godt et års tid kørt med ubuntu 16.04, og hidtil uden problemer.
Den fuldstændige betegnelse for driveren er: 00:02.0 VGA compatible controller [0300] Intel Corporation Core Processor Integrated Graphics controller [8086:0042] (rev 02)
Da jeg startede PC'en op her til aften i recovery mode, kan jeg ikke længere få normal skærm. Opstarteren er væk igen, og jeg kan ikke lukke vinduerne, da krydset også er væk, og jeg kan ikke flytte rundt på vinduet og ej heller komme tilbage til de bagved liggende vinduer. Eneste mulighed er at trække stikket ud for at slukke PC'en og starte op igen.
Vedhæftede filer
20180226_192634.jpg
20180226_192634.jpg (1.57 MiB) Vist 577 gange
Kurt Borch Christensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Splittet skærm

Indlægaf AJenbo » 26. feb 2018, 20:19

Prøv at lukke vinduerne med ctrl+q, ctrl+w eller alt+f4 (terminalen lukkes med ctrl+d). Du kan lukke computeren ved at åbne en terminal (enten alt+ctrl+t eller alt+ctrl+f1) og der skrive:

Kode: Vælg alt

sudo halt


Da du har åbnet en masse vinduer har jeg ikke mulighed for at se dine skrive bords ikoner så jeg kan ikke vurdere om den del er sat korrekt eller ej.

Grafikkortet er et Intel HD fra ca. 2010, det er vist det ældste af slagsen men burde lige værk ok og nogen lund understøttet.

Hvilken del af driveren der er gået bort er lidt svært at gennemskue, har du rodet med systemet (eks installeret noget) kort for inden problemet opstod? Kan du eventuelt have oprettet en /etc/X11/xorg.conf file?

Kode: Vælg alt

cat /etc/X11/xorg.conf


Hvilke arkiver har du tilføjet på dit system:

Kode: Vælg alt

ls /etc/apt/sources.list.d/
cat /etc/apt/sources.list


Har du ændret i kerne flagene?:

Kode: Vælg alt

cat /etc/default/grub


Er du hver gang ude i at starte maskinen i recovery mode? I så tilfælde kan det være der for du ikke får fuld grafik, men så skulle vi nok se på hvorfor du ikke kan starte i normal tilstand i stedet...

Har du prøvet at se om alt ser korrekt ud hvis du starter fra en live-disk?

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: Splittet skærm

Indlægaf Kurt Borch » 28. feb 2018, 07:19

Jeg nåede i aftes at se, at etc/X11/xorg.conf ikke er på computeren. På de andre kom en flere linier svar, som jeg ikke fik fastholdt, da jeg ikke kunne kopiere det med ctrl_c, og det var lidt megen tekst at taste ind manuelt her på en anden computer. Her til mogen er computeren helt død. Den vil ikkke engang starte op på live CD. Når jeg sætter CD'en i forsøger den ikke engang at dreje CD-skiven rundt.
Jeg frygter at computeren er slidt op, den er trods alt over 5 år. Kan man købe en PC med Ubuntu præinstalleret?
Kurt Borch Christensen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Splittet skærm

Indlægaf Klaus Rasmussen » 28. feb 2018, 08:26

Kurt Borch skrev:Jeg frygter at computeren er slidt op, den er trods alt over 5 år. Kan man købe en PC med Ubuntu præinstalleret?

Ja, specielt Lenovo modeller er repræsenteret. Jeg har prøvet at finde din model på kompatibilitets-siden, men den er der ikke. Det kunne jo forklare dine problemer. Kører selv ubuntu på Lenovo uden problemer.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Splittet skærm

Indlægaf AJenbo » 28. feb 2018, 10:41

Kurt Borch skrev:jeg ikke kunne kopiere det med ctrl_c

Højer klik med musen og vælg kopier, eller tag et billede med et kamera.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster