Ny computer - hvilken distro (Ubuntu) ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ny computer - hvilken distro (Ubuntu) ?

Indlægaf Dan Hansen » 2. jan 2018, 22:19

Hehe, ja, jeg er da ikke ferdig med at fylde den op endnu. Smed lige Kdenlive ind ( + 165MB) og Wireshark ....
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ny computer - hvilken distro (Ubuntu) ?

Indlægaf Dan Hansen » 4. jan 2018, 22:16

Ok, så landede jeg på KDE Neon (i første omgang). Og den er vel baseret på Ubuntu, så det er vel ok? :)

Havde ellers en "sjov" oplevelse med Windows 10 Home på computeren. Jeg tænkte jeg ville starte den op, for så er den i det mindste aktiveret på den til måske senere brug. Efter at have installeret Windows, så begyndte arbejdet med at fjerne ting. McAfee, ud, masser af Asus-haløj, ud, Candy Crush (wtf?) + en masse andet spil-fis. Men hvad skete? Ikke før var det fjernet, og computeren rebootet, så kom det da lige tilbage igen(?) Og en anden underlig ting der skete - var at for hvert program jeg fjernet - så blev der mindre(!) plads på SSD-disken. Forstå det den som kan.

Jaja, KDE Neon nu, så får vi se om jeg måske prøver noget andet senere :)

Tak for alle indspil undervejs

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny computer - hvilken distro (Ubuntu) ?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 4. jan 2018, 22:55

Pøj pøj med dit nye system Dan. Vi vil selvfølgelig efter bedste evne hjælpe dig fremover med det. Evt. tråde om det vil dog være bedst placeret under: Off-topic - Andre systemer. Godt nytår.

PS. Den bygger iøvrigt på den Ubuntu 16.04, som jeg foreslog dig. :)
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ny computer - hvilken distro (Ubuntu) ?

Indlægaf Dan Hansen » 4. jan 2018, 23:03

Ja, jeg ved det. Sidste KDE og LTS af Ubuntu. Det bedste fra to verdener :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny computer - hvilken distro (Ubuntu) ?

Indlægaf AJenbo » 4. jan 2018, 23:20

Når du fjerner noget på windows opretter den et gendannelses punk så du kan genskabe systemet som det var tidligere. Disse fylder ofte langt mere end det program der bliver fjernet, windows har også fået en særlig mappe hvor den opbevar en af hver version af alle dll filer, så på den måde er der også meget af programmerne som ikke bliver fjernet når man afinstallere... men ja næsten ingen bloat ;)

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ny computer - hvilken distro (Ubuntu) ?

Indlægaf Dan Hansen » 5. jan 2018, 09:32

Hehe, jeg har dog aldrig oplevet at der bliver mindre plads af at fjerne noget - og jeg har nogle hundrede installationer af Windows 10 bag mig nu. Men det har så været "rigtige" Windows 10 - hentet fra Microsofts egne hjemmesider - ikke noget bloatware fra en anden leverandør. Det der skræmmer mig mest er at de slettede programmerne kommer tilbage igen - så et eller andet må ligge i baggrunden og tjekke det.

Nu er det sikkert ikke det helt store problemet hvis man har en stor disk, men på kun 32GB mærkes det godt...

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster