Ny til Ubuntu - Hvilken skal jeg vælge? Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Patrick F
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28. maj 2017, 14:01

Ny til Ubuntu - Hvilken skal jeg vælge?

Indlægaf Patrick F » 28. maj 2017, 15:26

Hej allesammen.

Jeg er både ny herinde og til Linux .

Efter MANGE år med Windows skal jeg endelig til at begive mig ud i Linux.

Men jeg gik allerede i stå da jeg skulle til at hente en version fra Linux.. - Der er jo mange forskellige?

I dag bruger jeg Windows 7 på min bærbar som jeg faktisk bruger til all-a-round PC.

Hvilken version vil i anbefale jeg henter og hvorfor?

Vil jeg komme i problemer mht. drivere til min bærbar? Eller andre komponenter jeg kobler til, som trådløs tastatur, mus eller andet?
Ellers andet jeg skal være opmærksom ved skift fra Windows til Linux?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny til Ubuntu - Hvilken skal jeg vælge?  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 28. maj 2017, 16:33

Hej og velkommen til forummet

Linux er en kerne (den del der snakker med selve hardwaren) og der findes så mange distributioner baseret rundt om denne kerne. Siden du nu er kommet ind på Ubuntu forummet vil jeg nok ikke overaskende råde dig til at hente og installere Ubuntu :) Jeg ville begrunde det med at det er den mest anerkendte udgave (bedre understøttelse fra 3. part og massere hjælp og vejledninger) og er let tilgængelig for normale computere bruge.

Nye udgaver af Ubuntu kommer hver 6 måned, disse er understøttet (sikkerheds opdateringer m.m.) i 9 måneder, men hvert 2. år vil der være en LTS udgivelse. En LTS udgave er understøttet i 5. år og du behøves der med ikke opgradere operativ systemet så ofte, det betyder dog også at du ikke vil modtage nye funktionaliteter i denne periode (browseren opgraderes dog stadig løbende). Som ny bruger ville jeg nok råde dig til at køre en LTS udgave, den nuværrende er 16.04 (udgivet 2016 i april, der af versionen), du kan finde link til at hente den på vores download sektion.

Mht til hardware er det ikke alt der er driver til. Det er oftest WIFI der kan være uden driver men også andre hardware typer. Det er ikke helt ulig Windows hvor der f.eks ikke findes en Windows 10 driver til mit tv-kort som faktisk virker i Linux :)
Oftest vil systemet allerede have driver til dit hardware ved første opstart, men det kan være nødvendigt at åbne programmet "Yderligere drivere" for at aktivere drivere til Nvidia grafikkort samt nogle Wifi kort (her er det nødvendigt med en kablet internet forbindelse under installationen).
Det gode er at installations disken samtidig giver dig mulighed for at prøve Ubuntu uden at installere det og du kan der med teste det med din computer uden at skulle installere det først og det er der for ikke forbundet med en større risiko eller besvær.

Det er også værd at på pege at programmer generelt bør installeres via Ubuntu Software programmet frem for at hente dem fra forskellige hjemme sider som du måske er vand til det fra Windows. Det sørge for at alle programmer opdateres samlet og er installeret i den korrekte udgave for dit system. Der er dog undtagelser når softwaren ikke allerede findes i Ubuntu Software (eks Chrome).

God fornøjelse

Patrick F
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28. maj 2017, 14:01

Re: Ny til Ubuntu - Hvilken skal jeg vælge?

Indlægaf Patrick F » 29. maj 2017, 17:59

Tak for et fyldestgørende svar.

Jeg vender muligvis tilbage med yderligere spørgsmål, hvis det er ok.


Vh

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny til Ubuntu - Hvilken skal jeg vælge?

Indlægaf AJenbo » 29. maj 2017, 18:41

Det er det

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster