Spørgsmål til rettigheder og terminal Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Spørgsmål til rettigheder og terminal

Indlægaf Fjederen » 5. mar 2017, 11:33

Hey folkens

Jeg sidder og "hygge roder" med linux og eksperimenterer lige nu med php .. Der er et par ting, som jeg ikke lige kan blive enige med ..

Hvordan kan det være, at når jeg bruger GUI til at navigere frem til en php fil i /var/www/html, at så har jeg ikke rettigheder til at gemme evt ændringer i filen ? Jeg skal starte det op fra terminal med sudo, for at kunne gemme det... Er det pga placeringen? Ville det være nemmere at lave det i hjemmemappe, og så flytte det over når det er?

Terminal bringer mig frem til næste spørgsmål, hvordan kan jeg starte et program via terminal UDEN at skulle lukke programmet ned, for at bruge terminal igen? Jo, der er altid mulighed for at åbne ny terminal vindue! Men det vil jeg gerne undgå :)

---- update ---
Fandt ud af at & efter kommandoen kan bruges ... Troede ikke den virkede, den har drillet når jeg har brugt notepadqq og kate .. men virkede fint med gedit....

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spørgsmål til rettigheder og terminal  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 5. mar 2017, 13:03

Du bør generelt ikke starte GUI programmer via terminalen. Hvis du SKAL køre dem med root rettigheder (det bør du næsten aldrig gøre) så start dem via alt+f2 (i stedet for terminalen) og gksu i stedet for sudo, eks. "gksu gedit".
Når du køre programmer som root, riskere du at de filer du redigere også ejes af root og du der for ikke kan tilgå dem, men du risikere også at programmets konfigurationer ejes af root hvilke kan give dig problemer med at bruge programmet generelt.

Det er ikke placeringen af filerne der bestemmer rettighederne af filerne. Men dine filer bør ikke ligge uden for /home/dit-bruger-navn.

Konfigurere i stedet din webserver til at servere filerne fra din hjemme mappe hvor du har dit projekt liggende.

Mht til en php editor syndes jeg du skal prøve at se på CodeLite som kan forstå contekst i dit projekt.

Brugeravatar
Storm
Indlæg: 122
Tilmeldt: 27. jan 2017, 09:06

Re: Spørgsmål til rettigheder og terminal

Indlægaf Storm » 5. mar 2017, 13:57

I stedet for gksu har jeg set/hørt folk bruge sudo -H

-H, --set-home
Request that the security policy set the HOME envi‐
ronment variable to the home directory specified by
the target user's password database entry. Depend‐
ing on the policy, this may be the default behavior.


Det er vidst det nye sort :shock:
| AMD Ryzen 1700x 3.4 GHz | ASUS PRIME X370-A | 32 GB 2400 Mhz DDR4 |
| ASUS Nvidia 1070 8 GB | SSD 1000 GB |

Zorin OS 16

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Spørgsmål til rettigheder og terminal

Indlægaf Fjederen » 5. mar 2017, 17:21

Aha... hmm ... selvfølgelig... rettigheder... nok mig, der fik formuleret mig lidt dumt der.. men takker til AJenbo, gav mig lidt inspiration og et par ideer :)

Bare rolig, webserver er sat op til at vise fra /var/www/html mappen :) og vil da lige lure den der CodeLite ud :)
takker for tippet :D

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spørgsmål til rettigheder og terminal

Indlægaf AJenbo » 5. mar 2017, 18:31

Det gør mig så ikke rolig for du bør sætte webserveren op til at servere filerne fra /home/fjederen/mit-php-projekt når det er noget du udvikler på.

Hvis det er til produktion bør det lægges i /srv/php-projektet og så bør du ikke redigere direkte i filerne, men overføre den færdig kode til serveren fra dit projekt.

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Spørgsmål til rettigheder og terminal

Indlægaf Fjederen » 5. mar 2017, 23:23

Det er selvfølgelig en mulighed... men det er nu bare til et lille hobby projekt :) .. igen takker for tips, de er velkomne :D

lapont
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12. nov 2011, 14:27

Re: Spørgsmål til rettigheder og terminal

Indlægaf lapont » 6. mar 2017, 13:24

Fjederen skrev:
Hvordan kan det være, at når jeg bruger GUI til at navigere frem til en php fil i /var/www/html, at så har jeg ikke rettigheder til at gemme evt ændringer i filen ? Jeg skal starte det op fra terminal med sudo, for at kunne gemme det... Er det pga placeringen? Ville det være nemmere at lave det i hjemmemappe, og så flytte det over når det er?


Du kan lave en www mappe under din hjemmemappe og lægge html-filerne her, og så linke til /var:
sudo ln -s ~/www /var/

(Du kan selvfølgelig placere www hvor du vil, bare det er et sted, hvor du har skriverettighed)
På denne måde kan du redigere og gemme html-filerne som du vil og der skal ikke ændres i appache-opsætningen.

Denne metode bruger jeg selv på en lokal webserver og det fungerer upåklageligt

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster