PDF-problem

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

PDF-problem

Indlægaf Kurt Borch » 19. nov 2016, 22:56

Hvis jeg forsøger at lave en pdf-fil fra et program, som kører under Wine får jeg en fejlmeddelse "Canvas does not allow drawing" PDF-filen bliver genereret alligevel, men hverken jeg eller andre kan åbne den. Når man forsøger kommer fejlmeddelse at filen er ødelagt og ikke kan åbnes. I fil oversigten ser ikonerne også anderledes ud end for de "normale" pdf-filer.
Problemet har eksisteret siden foråret 2016 med Ubuntu 14.04. I efteråret opgraderede jeg til 16.04 LTS, en det har ikke løst problemet, så problemet ligger nok ikke i Ubuntu, men nærmere i opsætningen. Computeren er en Lenovo ThinkCentre-M90p

Kurt Borch Christensen
Kurt Borch Christensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: PDF-problem

Indlægaf AJenbo » 20. nov 2016, 12:24

Hej og velkommen til forummet.

Hvilket program, hvad bruger du til at udskrive som PDF, hvor meget fylder PDF filen?

Prøv eventuelt at installere en Windows PDF printer.

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: PDF-problem

Indlægaf Kurt Borch » 20. nov 2016, 17:56

Pogrammet, som skal lave pdf-filen er SummaSummarum, som kun findes i en Windowsudgave, men som jeg har brugt i de år, jeg har anvendt Ubuntu. Det kører fint med Wine, og alle funktioner i programet har fungeret, bortset nu fra foråret. For et par dage siden opdaterede jeg SummaSummarum til den nyeste version, det hjalp ikke på pdf-problemt, resten af programmet kører fortsat udmærket i Wine. Filerne er kun omkring 30 kb, så det burde ikke være størrelsen der giver problemer.

Jeg har tidligere brugt FoxitReader som pdf læser, dengang i Windows tiden. Jeg har forsøgt at læse den nyeste udgave ind til Linux, men det lykkedes ikke. Er der andre pdf-læsere der kunne anbefales?
Kurt Borch Christensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: PDF-problem

Indlægaf AJenbo » 20. nov 2016, 19:39

Det jeg forslår er at du installere et Windows program i Wine som agere som en printer men gemmer til en PDF-file, ikke et program til at læse PDF-filer med.

Du fik ikke forklaret hvordan du danner en PDF-fil, er det noget der er indbygget i programmet eller via print funktionen, og hvordan ser det ud der?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: PDF-problem

Indlægaf AJenbo » 20. nov 2016, 19:41

Her er en PDF-printer til Windows:
http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5514
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: PDF-problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 20. nov 2016, 19:44

Har du prøvet om du kan bruge et Linux-produkt som fx.:

http://www.gnucash.org/
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: PDF-problem

Indlægaf Kurt Borch » 21. nov 2016, 14:36

Har forsøgt at installere cutepdf. Det lykkedes ikke rigtig. exe filen ligger på skrivebordet, men den vil ikke installeres.
Jeg vil prøve om jeg kan få byttet min aftenvagt på torsdag og tage til Ubuntu aften i Randers. Jannie plejer at være skrap til at få løst problemerne.

Jotak Klaus jeg har faktisk installeret GnuCash, da jeg gerne vil helt af med Windows programmer. Det er bare et ret stort arbejde at taste alle informationer ind i GnuCash. Jeg er startet på det, så på et tidspunkt regner jeg med at kunne skifte program. Man kan tilsyneladende ikke importere eksempelvis varenumre og -navne, konti, kundekartotek etc. fra Summa over i GnuCash, der er kun at bygge det hele op fra bunden.
Kurt Borch Christensen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5514
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: PDF-problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. nov 2016, 15:17

Kurt Borch skrev:Jotak Klaus jeg har faktisk installeret GnuCash, da jeg gerne vil helt af med Windows programmer. Det er bare et ret stort arbejde at taste alle informationer ind i GnuCash. Jeg er startet på det, så på et tidspunkt regner jeg med at kunne skifte program. Man kan tilsyneladende ikke importere eksempelvis varenumre og -navne, konti, kundekartotek etc. fra Summa over i GnuCash, der er kun at bygge det hele op fra bunden.

Hvis du kan eksportere din database i Summasummarum som csv filer, kan de importeres i Gnucash.

Edit: Det er så slet ikke nødvendigt at ekportere:
Backuppen kan ikke bruges som eksport.
De fleste dele af Summa ligge er csv-filer, men enkelte er du nødt til at gemme i CSV-format. Det gøres fra de enkelte funktioner/rapporter/billeder, som du ønsker eksport af.

Kan du fortælle hvad du ønsker eksporteret. Svar venligst ikke : Det hele.

Med venlig hilsen
Karsten Madsen
AlsIT
Cert. SummaSummarumforhandler

Som jeg læser det kan du importere summafilerne direkte, da de allerede er csv-filer.

Kilde: http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/985407

Interessant er også:
http://wiki2.e-conomic.dk/fra-summasummarum-til-e-conomic-eksport-fra-summasummarum
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: PDF-problem

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2016, 16:23

Kurt Borch skrev:Har forsøgt at installere cutepdf. Det lykkedes ikke rigtig. exe filen ligger på skrivebordet, men den vil ikke installeres.

Fejl eller hvad gør du?

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: PDF-problem

Indlægaf Kurt Borch » 26. nov 2016, 15:50

Hej

Jeg nåede ikke til Randers til Ubuntu aften torsdag, så jeg er ikke kommet ret meget videre. Der er kommet et par meget interessante svar omkring GnuCash, som jeg også vil forfølge. Men omvendt kender jeg jo SummaSummarum fra 10 års brug, så man hænger ved programmet.
Support fra Visma (udgiver af Summa) spørger ind til mit program til udskrivning af pdf-filer. Jeg har fundet frem til, at det må være dokumentfremviser, som også hedder Evince og burde være standard i Ubuntu.
Kan det være, at standardindstillingerne for dokumentviseren er blevet ændret ved en fejl? Jeg har søgt på Evince's hjemmeside, men kan ikke rigtigt finde nogen information om, hvordan man ændrer i indstillingerne. Problemet ligger formentlig i, at der ikke er tilladelse til at lave tegninger i pdf-filen, skønt de dokumenter jeg genererer fra Summa er ren tekst. Kunne også være nogen fonte, som mangler.
Jeg er ikke nogen ørn til at bruge terminalen til at sætte programmer op, mit programmerings kendskab bygger på et Fortran IV kursus for 40 år siden.
Kurt
Kurt Borch Christensen

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: PDF-problem

Indlægaf Kurt Borch » 26. nov 2016, 16:31

Klaus & Karsten

tak for tippene. Jeg har forsøgt at indlæse filer fra Summa. Fulgte link'et og gemte for eksempel kontoplan som tekst fil. Filen gemmes som - .txt og ikke som -.csv. Kan det være derfor der ikke kommer noget over, når jeg importerer filen i GnuCash. Jeg har også prøvet med en enkelt faktura, for ikke at gøre det for kompliceret. Det lykkes heller ikke. Når filen indlæses kommer en meddelse om, at tre linier er ignoreret (de tre linier (varenumre), som fakturaen indeholder vises i fejlvinduet).
Kan det være noget med komma contra semikolon separeret. GnuCash foreslår semikolonsepareret, men jeg flytter markøren til komma separeret øfr filen indlæses.
Kurt
Kurt Borch Christensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: PDF-problem

Indlægaf AJenbo » 26. nov 2016, 16:34

Du ser ud til at blande PDF-læser og PDF-skriver sammen.

Evince (dokumentfremviser, ikke udskriver) er en PDF-læser, den bruger du til at åbne og se PDF-filer med. Hvis problemet lå her ville det først være når du åbner PDF-filen at du får fejlen, og PDF-filen skulle vises korrekt i andre PDF-læsere (Eks. Adobe Reader på en Windows maskine).

Dit problem ser ud til at ligge omkring PDF-skriveren, så vidt jeg kan forstå er der ikke en indbygget funktion i SummaSummarum til at danne PDF-filer, og du benytter der for udskriv funktionen og vælger en PDF-skriver som printer. Hvis du viser et billede af denne dialog kan vi måske hjælpe dig med at regne ud hvilken PDF-skriver du anvender, som standard ville det være CUPS's mulighed for udskrive til en PDF fil.

Du kan prøve at installere pakken printer-driver-cups-pdf som installere en PDF-skriver der ser mere ud som en rigtig printer. Det er dog svært at hjælpe uden den nødvendige information om hvordan du normalt udskriver til PDF.

Der er sikkert nogle linjer og streger på dit ark, de kan tælle som en form for tegning. Det kan også være at SummaSummarum/Wine danner et billede af teksten og sender det til udskrivning frem for selve teksten.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: PDF-problem

Indlægaf AJenbo » 26. nov 2016, 16:38

Kurt Borch skrev:Klaus & Karsten

tak for tippene. Jeg har forsøgt at indlæse filer fra Summa. Fulgte link'et og gemte for eksempel kontoplan som tekst fil. Filen gemmes som - .txt og ikke som -.csv. Kan det være derfor der ikke kommer noget over, når jeg importerer filen i GnuCash. Jeg har også prøvet med en enkelt faktura, for ikke at gøre det for kompliceret. Det lykkes heller ikke. Når filen indlæses kommer en meddelse om, at tre linier er ignoreret (de tre linier (varenumre), som fakturaen indeholder vises i fejlvinduet).
Kan det være noget med komma contra semikolon separeret. GnuCash foreslår semikolonsepareret, men jeg flytter markøren til komma separeret øfr filen indlæses.
Kurt

Det er ikke unormalt at csv filer gemmes med .txt som fil endelse. Det betyder ikke noget for det realle indhold af filen. Du kan blot omdøbe den til .csv så vil den også blive korrekt opfanget af andre programmer.

Det kunne sagtens være et problem omkring hvilket tegn der er brugt til at opdele kolloiderne. Prøv at åbne filen i LibraOffice og se om tingende ser rigtige ud. Her kan dog også rette i filen og igen gemme som en csv hvor du selv kan vælge hvilke tegn der skal bruges til separation.

Kurt Borch
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. nov 2016, 19:43

Re: PDF-problem

Indlægaf Kurt Borch » 26. nov 2016, 17:01

Hej
A ha nu nærmer vi os vist problemet. Jeg har lavet 3 skærmprint, håber de kan læses.

Jeg havde forrige uge problemer med ikke at kunne udskrive noget som helst. Det fik jeg løst med at installere hplip-3.16.10. Min Printer er en HP ColorLaserJet CP2025. Der var vist blevet indlæst nogle beskadigede pakker i forbindelse med en opdatering. Da jeg fik dem slettet og indlæste hplib igen virkede printerne igen.

Kurt
Vedhæftede filer
Skærmbillede fra 2016-11-26 16-52-01.png
Skærmbillede fra 2016-11-26 16-52-01.png (138.06 KiB) Vist 473 gange
Skærmbillede fra 2016-11-26 16-51-52.png
Skærmbillede fra 2016-11-26 16-51-52.png (149.78 KiB) Vist 473 gange
Skærmbillede fra 2016-11-26 16-51-22.png
Skærmbillede fra 2016-11-26 16-51-22.png (139.89 KiB) Vist 473 gange
Kurt Borch Christensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: PDF-problem

Indlægaf AJenbo » 26. nov 2016, 21:21

Ok SummaSummarum har godt nok en "gem som pdf" funktion, men programmet ser ud til at være programmeret i sproget Delphi som benytter systemet standard printer til at udføre dette. Det er der for nødvendigt at du har en printer installere ok konfigureret, igen forslår jeg at du installere printer-driver-cups-pdf, eks. via terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo apt install printer-driver-cups-pdf

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster