Harddisk og montering

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Harddisk og montering

Indlægaf Kim71 » 14. okt 2016, 19:28

Jeg er lidt usikker på hvordan det hele hænger sammen i Ubuntu, når man tilføjer en ekstra harddisk til computeren.

Jeg har kigget Ubuntuguiden igennem omkring kapitlet "Harddiske og partitioner". Er det rigtigt opfatte at når man tilføjer en ekstra harddisk i Ubuntu, så hedder det ikke som i windows, et C: D: E: drev osv, men at harddisken bliver monteret i en mappe ? feks i /mnt eller /media ? Hvis jeg feks tilføjer to ekstra harddiske på 100Gb og 200Gb og montere dem i /mnt, så har jeg 300Gb plads i mnt ?

Eller er jeg helt gal på den ?

- Kim -

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Harddisk og montering

Indlægaf lath » 14. okt 2016, 20:45

Kim71 skrev:Er det rigtigt opfatte at når man tilføjer en ekstra harddisk i Ubuntu, så hedder det ikke som i windows, et C: D: E: drev osv, men at harddisken bliver monteret i en mappe ? feks i /mnt eller /media ?

Ja det er rigtigt.

Kim71 skrev: Hvis jeg feks tilføjer to ekstra harddiske på 100Gb og 200Gb og montere dem i /mnt, så har jeg 300Gb plads i mnt ?

Nej.

Pladsen er tilgængelig i hver undermappe. Pladsen svarer til harddiskens kapacitet minus plads der bruges til filsystemets data (information om filer og mapper er ikke gratis). Filsystemets data hedder meta data.

Pladsen er kun tilgængelig i en undermappe, fordi det er der hvor harddiskens filsystem er monteret på.

Hvis du bruger diskplads i /mnt , så bruger du plads i det filsystem, hvor /mnt bor i.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Harddisk og montering

Indlægaf AJenbo » 14. okt 2016, 21:07

Kim71 skrev:Jeg har kigget Ubuntuguiden igennem omkring kapitlet "Harddiske og partitioner". Er det rigtigt opfatte at når man tilføjer en ekstra harddisk i Ubuntu, så hedder det ikke som i windows, et C: D: E: drev osv, men at harddisken bliver monteret i en mappe ? feks i /mnt eller /media ? Hvis jeg feks tilføjer to ekstra harddiske på 100Gb og 200Gb og montere dem i /mnt, så har jeg 300Gb plads i mnt ?

Det er sådanset rigtig nok (det samme kan faktisk også lade sig gøre i Windows siden Vista), dog bør bør du oprette en undermappe i mnt specefik for den disk du montere (media håndteres automatisk af systmet og bruges mest til eksterne medier bliver tilføjet og fjernet ofte), så stien bliver /mnt/min-store-harddisk/. Dog er der ikke noget specielt ved mnt eller media og du kan montere en partition lige hvor du vil, eks /home/kim/Dokumenter/harddisk-med-gamle-dokumenter/.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Harddisk og montering

Indlægaf Claus Henriksen » 15. okt 2016, 13:25

... og hvis du skal have ét sammenhængende drev ud fra flere harddisks bruges ofte LVM (http://askubuntu.com/questions/219881/h ... -using-lvm), Btrfs (https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php ... le_Devices) og ZFS (https://wiki.ubuntu.com/Kernel/Reference/ZFS).
Fordelen ved volumne-håndtering er at diskene kan 'sættes sammen', her med eksemplet en disk på 100G og en på 200G at, man f.eks. kan gemme en fil på over 200GB på den sammensatte disk.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Harddisk og montering

Indlægaf Kim71 » 18. okt 2016, 11:31

Tak for jeres svar.

Jeg skal have leget lidt mere med Ubuntu, før jeg helt har forstået hvordan det hænger sammen.

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Harddisk og montering

Indlægaf Kim71 » 20. okt 2016, 14:26

Jeg er i tvivl om min ekstra harddisk er monteret rigtigt, den som hedder NAS-HD.

Jeg har ikke gjort andet end at sætte harddisken i computeren og tænde den. Jeg kan se den i "Filer" appen. Hvor den hedder "NAS-HD". Jeg kan godt få lov til at ligge filer ned på min harddisk, når jeg selv kopier dem over på.

Men går jeg ind i mnt, syntes jeg ikke jeg kommer videre over på min NAS-HD harddisk. Kan det være fordi jeg ikke har monteret den i mnt mappen, ved at skrive noget kode ?

- Kim -
Vedhæftede filer
Screenshot from 2016-10-20 14-20-28.png
Screenshot from 2016-10-20 14-20-28.png (95.09 KiB) Vist 580 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Harddisk og montering

Indlægaf AJenbo » 20. okt 2016, 17:41

Diske der automatisk monteres bliver monteret i /media/dig/disken. Hvis har sat disken fast i maskinen ønsker du nok ikke automatisk montering. Hvis det er tilfældet skal du vælge en mappe til den (det kunne være /mnt/disken) og så konfigurere det i /etc/fstab.
Hvis du ikke bruger automatisk montering vil du ikke få muligheden for at skuppe disken uden og den vi ikke have et ikon i siden af fil håndtering som du ser det nu.
Hvis du trykker ctrl+l kan du i øvrigt se stien på den placering du er på.

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Harddisk og montering

Indlægaf Kim71 » 20. okt 2016, 23:42

Tak :)

Nu begynder det så småt at give mening.

Den gemmer sig i mappen /media/kim/NAS-HD

Den må være monteret automatisk, da jeg som sagt bare har smidt den i maskinen og ikke gjort andet end af give den et navn.

Jeg vil prøve at montere den i mappen mnt, men skal lige læse op på fstab først.

- Kim -

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Harddisk og montering

Indlægaf AJenbo » 21. okt 2016, 00:04

Husk du selv skal oprette mappen /mnt/NAS-HD så du ikke montere den direkte i mnt, ellers kan der jo ikke monteres flere :-)

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Harddisk og montering

Indlægaf Kim71 » 21. okt 2016, 10:06

Tak, det prøver jeg at få gjort senere i dag :)

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Harddisk og montering

Indlægaf Kim71 » 21. okt 2016, 20:54

Det ser ud til at virke :)

Jeg har monteret min 2TB harddisk i mnt/NAS-HD. Kigger jeg i den mappe, så er der 2TB plads. Så jeg gætter på det det virkede.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Harddisk og montering

Indlægaf AJenbo » 22. okt 2016, 20:55

Tjek med:

Kode: Vælg alt

df -h

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster