Går computere i selvsving... ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Går computere i selvsving... ?

Indlægaf buddig » 11. okt 2016, 01:08

Jeg har i flere år undret mig over, hvorfor computeren somme tider bliver så langsom, at den ikke kan følge med, når jeg indtaster. efter flere timers brug, kan den være flere ord bagud, selv om jeg taster langsomt med 1-finger system. :-)
Billede
Nu oplevede jeg det igen her i nat, mens jeg skrev et svar i Firefox, og jeg tog dette screenshot, der viser, at den ikke er meget belastet.
Jeg havde 3 faneblade åbent og gedit teksteditoren.
Det var på min bærbare Lenovo Z50-70, blæseren begyndte at køre hurtigt, men det var helt kold luft, der kom ud.
Jeg oplever det som et generelt problem. Min Nexus7 tablet er vist brændt sammen efter at den flere gange har været overophedet, da den lå i tasken, selv om jeg troede, den var slukket.
Mere om den, når jeg har fejlsøgt den.
I går satte jeg nyt batteri i min Samsung S4 mini, da den ikke kunne holde strøm en hel dag.
Den blev dejlig varm i lommen, og holdt kun strøm ca. ½ dag med det nye batteri, som jeg havde fuldt opladet,
inden jeg tændte den.
Efter at være helt slukket og tændt igen, ser den ud til at køre fint igen, den har nu kørt 14 timer og har stadig 60% batteri.
Jeg har oplevet det gennem flere år med alle de forskellige computere, jeg har brugt, og undrer mig hver gang over, hvad de laver, når de er lige ved at gå i stå.
/ Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Går computere i selvsving... ?

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2016, 01:35

Uha, det ligner en masse spørgsmål om helt forskellige computere, kan du ikke dele dem op i et emne pr enhed så der det meget nemmere at holde styr på hvad der er galt med hvad.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Går computere i selvsving... ?

Indlægaf buddig » 11. okt 2016, 01:51

Ok, jeg deler det op.
Jeg har i flere år undret mig over, hvorfor computeren somme tider bliver så langsom, at den ikke kan følge med, når jeg indtaster. efter flere timers brug, kan den være flere ord bagud, selv om jeg taster langsomt med 1-finger system. :-)
Billede
Nu oplevede jeg det igen her i nat, mens jeg skrev et svar i Firefox, og jeg tog dette screenshot, der viser, at den ikke er meget belastet.
Jeg havde 3 faneblade åbent i Firefox og gedit teksteditoren.
Det var på min bærbare Lenovo Z50-70, blæseren begyndte at køre hurtigt, men det var helt kold luft, der kom ud.
På forhånd tak for svar.
/ Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Går computere i selvsving... ?

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2016, 02:20

Er Langsomme taster slået til under Systemindstillinger->Tilgængelighed?

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Går computere i selvsving... ?

Indlægaf buddig » 11. okt 2016, 08:25

AJenbo skrev:Er Langsomme taster slået til under Systemindstillinger->Tilgængelighed?
Nej, jeg har lige prøvet indstillingen "langsomme taster" og den reagerer helt anderledes end min PC gjorde.
Iøvrigt kom den sig efter en genstart.
Lige efter at jeg havde slukket ca. ½ minut og startet igen, kørte blæseren med unormal høj hastighed,
men det gik hurtigt over.
/ Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Går computere i selvsving... ?

Indlægaf lath » 13. okt 2016, 19:38

buddig skrev:
AJenbo skrev:Er Langsomme taster slået til under Systemindstillinger->Tilgængelighed?
Nej, jeg har lige prøvet indstillingen "langsomme taster" og den reagerer helt anderledes end min PC gjorde.
Iøvrigt kom den sig efter en genstart.
Lige efter at jeg havde slukket ca. ½ minut og startet igen, kørte blæseren med unormal høj hastighed,
men det gik hurtigt over.
/ Henning


Har du prøvet om et eksternt, fx. USB, tastatur løser problemet?

Hurtig blæser der giver kold luft kunne være en defekt temperatur sensor, og/eller en defekt PWM styring, og/eller buggy PWM kode (software).
PWM (puls bredde modulation) styringen er elektronik, der klipper strømmen op i pakker . Små pakker giver en lav rotations-hastighed(rpm) på blæseren, og større pakker giver en højere rotations-hastighed (rpm).

Varme dræber / beskadiger elektronik, og det kan give meget uventede hændelser.

Lithium batterier bliver slidt.
Hvis du altid holder et Lithium batteri imellem 30% og 70% opladet, så holder det typisk fra 20 år til 25 år.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster