Adware Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Bo Pedersen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. maj 2008, 10:11

Adware

Indlægaf Bo Pedersen » 28. jul 2016, 21:06

For første gang i min tid som Ubuntu bruger, er jeg blevet ramt af, hvad jeg tror er adware.

Når jeg bruger min Chromium browser og klikker på et link, bliver jeg som oftest dirigeret til en side der reklamerer for "Reimageplus", men også nogle gange til andre hjemmesider med tvivlsomt indhold, jeg kan ikke engang editere i min Google kalender længere.

Firefox virker heldigvis endnu, men nu har jeg altså lige vænnet mig til, og blevet glad for Chrome.
Jeg har søgt på nettet, men har kun kunnet finde forslag til hvordan man fjerner adware fra Windows, og programmet "Adwcleaner" der ofte bliver fremhævet, har jeg kun set i en Windows udgave.

Et sted læste jeg, at det ikke ville hjælpe at afinstallere/geninstallere Chromium, jeg gjorde det alligevel, og det hjalp ganske rigtigt ikke.
Maskinen bliver jævnligt scannet med ClamTK

Er der nogen der har et bud?

Ubuntu 16.04 64bit

Senior newbie
Bo

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Adware  Emnet er løst

Indlægaf Christian.Arvai » 28. jul 2016, 23:32

Hej

Slettede du så også de skjulte konfigurationsfiler til Chrome?

De ligger i hjemmemappen, og default vil disse ikke blive slettet ved geninstallation.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Bo Pedersen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. maj 2008, 10:11

Re: Adware

Indlægaf Bo Pedersen » 29. jul 2016, 20:38

Tak for tippet, det ser ud til at have hjulpet.

Efter de første par forsøg med sletning af konfigurationsfilerne, blev jeg stadig forfulgt af "Reimageplus", men nu ser det ud til at det holder. Om det så er fordi jeg endnu ikke har været uheldig at støde ind i den befængte hjemmeside, eller det er fordi jeg har ryddet op med "BleachBit" ved jeg ikke.

Men igen - tak for hjælpen.

Mvh.
Bo

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Adware

Indlægaf Christian.Arvai » 3. aug 2016, 20:29

Det var så lidt :)

Jeg tror at det er BleachBit, som har fjernet Reimageplus.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster