Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Anders E
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. jun 2016, 22:00

Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf Anders E » 11. jun 2016, 22:19

Hej. Jeg er løbet ind i et problem, som jeg ikke selv ser mig i stand til at løse.

Jeg bruger Linux Mint 17.2 på min bærbare computer (hvilket jeg har gjort i ca. et år), og derudover har jeg en gammeldags Nokia mobiltelefon, dvs. ikke en smartphone, men en med trykknapper. Modellen hedder Nokia 3.2MP. Den kan forbindes til computeren via et USB kabel.

Nu er det sådan, at jeg har brugt telefonen som kamera, og jeg ville gerne kunne lægge billederne over på min PC, da de ikke ser ud af meget på telefonens meget lille display. Jeg forbinder således mobiltelefonen til min computer, som automatisk laver en mappe ved navn "Nokia 301" på skrivebordet. Når jeg åbner denne mappe, er den helt tom. Under egenskaber står der "intet" under Indhold, samt "0 bytes fri" og 0 bytes brugt".

Kræves der et særligt plugin for at kunne tilslutte telefonen til Linux Mint 17.2, eller er det helt håbløst at forsøge?

Mvh. Anders

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2016, 22:49

Hej og velkommen til forummet

3.2mp er ikke modellen men opløsning på kameraet, prøv at se om ikke model nummeret står et andet sted, muligvis under batteriet.

Uden at vide hvilke model du har er det lidt svært at give et præcist svar, men tjek at telefonen er i usb og ikke sync tilstand (kan hede noget andet alt efter modellen), du kan også prøve at se om gMobileMedia kan hjælpe

Anders E
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. jun 2016, 22:00

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf Anders E » 11. jun 2016, 23:00

Jeg går ud fra at modelnummeret så er 301, da den mappe, der dannes på mit skrivebord, hedder Nokia 301. Så vidt jeg kan se (med min manglende tekniske indsigt), er den i USB tilstand.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5514
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf Klaus Rasmussen » 12. jun 2016, 07:00

Hvad er der i den mappe der hedder Nokia 301?

Hvis ikke jeg tager meget fejl, er det din telefon der er monteret der. I Ubuntu får den slags ikke drevbogstaver som i Windows.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Anders E
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. jun 2016, 22:00

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf Anders E » 12. jun 2016, 11:15

Hvad er der i den mappe der hedder Nokia 301?

Der er ikke noget i den mappe; den er tom. Det er det, der er problemet. Jeg skulle jo gerne kunne se indholdet af min telefon i den mappe, men det kan jeg ikke.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf lath » 12. jun 2016, 13:27

Anders E skrev:
Hvad er der i den mappe der hedder Nokia 301?

Der er ikke noget i den mappe; den er tom. Det er det, der er problemet. Jeg skulle jo gerne kunne se indholdet af min telefon i den mappe, men det kan jeg ikke.


Et filsystem - på Ubuntu og andre styresystemer baseret på Linux kernen - skal monteres i en tom mappe.
Da mappen er tom så er filsystemet enten ikke monteret, eller der er ingen filer og mapper i din telefon.

Hvis din telefon ikke kan fungere som en USB disk, så understøtter den MTP (Media Transfer Protocol).
Hvis din telefon kun kan MTP, så skal du installere nogle pakker før Ubuntu kan snakke MTP med din telefon.
Jeg kan ikke huske hvilke pakker du skal installere, men jeg mener at huske at jeg har skrevet et indlæg om MTP.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5514
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf Klaus Rasmussen » 12. jun 2016, 13:46

lath skrev:Hvis din telefon ikke kan fungere som en USB disk, så understøtter den MTP (Media Transfer Protocol).
Hvis din telefon kun kan MTP, så skal du installere nogle pakker før Ubuntu kan snakke MTP med din telefon.
Jeg kan ikke huske hvilke pakker du skal installere, men jeg mener at huske at jeg har skrevet et indlæg om MTP.

MTP er desværre for kort en streng at søge på i forum.

@ Anders E: Du er nødt til at lave denne workaround i Linux Mint 17.2:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/unstable

sudo apt-get update

sudo apt-get install go-mtpfs

Tilslut din telefon og montér med:

Kode: Vælg alt

 go-mtpfs /media/MyAndroid


Kilde: https://community.linuxmint.com/tutorial/view/1185
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2016, 14:08

lath skrev:Hvis din telefon ikke kan fungere som en USB disk, så understøtter den MTP (Media Transfer Protocol).

Det gælder hovedsaligt Smart Phones (Android/Windows), men som han skriver er det en feature phone, så det er nok mere sansynligt at den benytter Obex. I spec for Nokia 301 står der at den understøtter USB mass storage.

lath skrev:Hvis din telefon kun kan MTP, så skal du installere nogle pakker før Ubuntu kan snakke MTP med din telefon.

De seneste udgaver af Ubuntu kommer med MTP undersøttelse som standard.

Klaus Rasmussen skrev:MTP er desværre for kort en streng at søge på i forum.

Du kan bruge google til det i stedet:
https://www.google.dk/?q=site:ubuntudanmark.dk+mtp

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2016, 14:21

Anders E skrev:
Hvad er der i den mappe der hedder Nokia 301?

Der er ikke noget i den mappe; den er tom. Det er det, der er problemet. Jeg skulle jo gerne kunne se indholdet af min telefon i den mappe, men det kan jeg ikke.

Du burde kunne indstille telefonen til overførsel ved følgende punkt i menuen (engelsk)
Settings -> Connectivity -> USB data cable ved at vælge "Data storage"


Et par alternativer du måske kan bruge:
Overfør filerne via Bluetooth.
Sæt SD kortet i computeren og kopier filerne på den måde.

Der er også følgende programmer der kunne være et forsøg værd:
obexftp + openobex-apps
wammu

Anders E
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. jun 2016, 22:00

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf Anders E » 12. jun 2016, 17:33

Hvis jeg går ind i "USB datakabel", får jeg følgende fire muligheder:

Spørg ved forb.
Modemtilstand
Synk. og forbind
Hukommelseskort

Hvis jeg ikke gør noget selv, står den ved Synk. og forbind.

Anders E
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. jun 2016, 22:00

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf Anders E » 12. jun 2016, 17:40

@ Anders E: Du er nødt til at lave denne workaround i Linux Mint 17.2:

Kode: Vælg alt
sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/unstable

sudo apt-get update

sudo apt-get install go-mtpfs

Tilslut din telefon og montér med:

Kode: Vælg alt
go-mtpfs /media/MyAndroid

Dette virkede ikke. Efter "sudo apt-get install go-mtpfs" siger den "Kunne ikke lokalisere pakken go-mtpfs", og ved "go-mtpfs /media/MyAndroid" siger den "kommando ikke fundet".

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2016, 18:00

Du har ikke en android smart phone der benytter mtp så bar drop at rode med installere mtp pakkerne.

Hvis du sætter telefonen til Hukommelseskort burde det fungerer når du tilkobler den.

Anders E
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. jun 2016, 22:00

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf Anders E » 12. jun 2016, 18:06

OK, så skal jeg vist have anskaffet mig et hukommelseskort og have fundet ud af, hvor på computeren det skal sættes ind.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf zob » 12. jun 2016, 18:55

Jeg tror ajenbo mente at du skulle sætte den indstilling du selv refererede til tidligere til "Hukommelseskort" i stedet for "Synk. og forbind" som du sagde den stod på nu.

Og derefter forbinde igen.

Anders E
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. jun 2016, 22:00

Re: Kan ikke se nogen filer, når jeg tilslutter Nokia 3.2MP mobil til min Linux Mint 17.2 PC

Indlægaf Anders E » 12. jun 2016, 19:34

zob skrev:Jeg tror ajenbo mente at du skulle sætte den indstilling du selv refererede til tidligere til "Hukommelseskort" i stedet for "Synk. og forbind" som du sagde den stod på nu.

Og derefter forbinde igen.


Det forstår jeg, men når jeg gør dette og bagefter tilslutter mobilen til computeren, siger den "Indsæt et hukommelseskort for at fortsætte". Jeg antager, at det er et fysisk kort, som skal sættes i computeren, før det virker.

Jeg glemte i øvrigt: I oktober eller november kunne jeg uden problemer overføre billeder fra den samme telefon til den samme computer. Jeg går ud fra, at problemerne skyldes en opdatering.

Jeg har også forsøgt at tilslutte telefonen til en Windows computer (som ikke er min), og det forløb problemfrit. Bare besværligt, at jeg skal låne andres computere bare for at kopiere billeder fra min telefon.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster