Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft office.. Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Dali
Indlæg: 3
Tilmeldt: 2. sep 2013, 18:35
IRC nickname: Dali

Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft office..

Indlægaf Dali » 3. sep 2013, 11:32

Hej. Min bærbar hvorpå der ligger microsoft office (Hvor mit speciale ligger - som jeg skriver på!) er brændt sammen. Jeg har været så heldig at få en acer aspire bærbar med installeret ubuntu 13.04 på.
Jeg kan ikke reboote til windows...jeg har downloadet wine 1.4 i et forsøg på at installere microsoft office - men skal man have windows styresystem på computer først? I så fald...hvordan gør man det hvis computeren ikke kan reboote med windows i? Jeg har fundet "terminalen" - men :) ved ærlig talt ikke en s... om hvordan det fungerer med kodning og igangsættelse af programmer... Evt. nogle i Aarhus området der har mulighed for at yde hjælp?
Senest rettet af Dali 4. sep 2013, 17:08, rettet i alt 4 gange.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft offic

Indlægaf Claus Henriksen » 3. sep 2013, 21:53

Jeg kan kun anbefale Windows til MS Office. Wine fås dog i en afpudset betalingsversion der hedder Crossover Office, beregnet til dette formål: MS Office på Linux.

Kan I virkelig ikke bruge LibreOffice? LibreOffice ligger jo i Ubuntu.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft offic

Indlægaf AJenbo » 4. sep 2013, 01:43

Velkommen til forumet

Ved ikke hvor du har hentet wine fra men 1.4 er en lidt ældre udgave, jeg mener 1.6 ligger i software centeret, det er i det hele taget en fordel at installere fra software centeret frem for at downloade. Hvis du tilføjer wine ppa burde du også kunne opgradere til 1.7.1 beta.

Det er ikke nødvendigt at have Windows for at installere office. Men du skal have installations skiven eller installations filerne. Kopier dem til en mappe på skrivebordet, vælg egenskaber for exe filen, under rettigheder skal du så sætte hak ud for kør som program. Nu burde du kunne installere programmet ved dobbeltklik på exe filen.

Jeg vil dog råde dig til at konvatere opgaven til et format hvor du ikke er bundet til et bestemt program som MS groove

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft offic

Indlægaf AJenbo » 4. sep 2013, 01:50

PS. Kan se MS har valgt at droppe grove efter 2010 så der er endnu en grund til ikke at anvende det til kritiske dokumenter. Min forståelse er at det er noget fil delings haløj, er det ikke muligt at til gå det via en browser og så hente filerne og arbejde på dem uden groove?

Dali
Indlæg: 3
Tilmeldt: 2. sep 2013, 18:35
IRC nickname: Dali

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft offic

Indlægaf Dali » 4. sep 2013, 08:48

Tak for velkomsten begge to :D og de gode råd.
Jeg forsøger at følge råd og ser hvad der sker (vi har prøvet med at overføre programmet til mappe men ikke at ændre noget ved egenskaber...)...

Jeg installerer programmer via "A mappen" (Er det det samme som software centeret?)
Har da fået java til at fungere ved at tjekke emner ud her i forummet. Det er super.

Dali
Indlæg: 3
Tilmeldt: 2. sep 2013, 18:35
IRC nickname: Dali

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft offic

Indlægaf Dali » 4. sep 2013, 08:51

Finder kun wine 1.4 når jeg søger på Wine 1.6.... Er det fordi jeg ikke har en ubuntu konto og har klikket "slå anbefalinger til" under "A mappen"...?

Har nu prøvet at installere office og fulgt instrukser.. men får igen meddelesen "Der opstod en fejl ved indlæsning af filen"...
Det samme da jeg igår forsøgte at sætte en DVD film i drevet...

Nogle ideer til hvad der kan være galt eller mangler af software?
Senest rettet af Dali 4. sep 2013, 17:07, rettet i alt 2 gange.

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft offic

Indlægaf pollute » 4. sep 2013, 09:01

Jeg ved ikke om jeg misforstår spørgsmålet, men har du prøvet Kingston office. Det skulle være en klon af Microsoft office. Jeg kender det ikke selv, men ved dog det kommer fra Kina.

Officiel side
http://www.kingsoftstore.com/

Her er lidt fre OMGubuntu
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/05/microsoft-office-clone-wps-updates-interface-improves

Jeg ved ikke om det hjælper da jeg ikke har prøvet programmet. Libra office er mere end nok for mig.
Min computer er en Acer Predator G3610

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft offic

Indlægaf pollute » 4. sep 2013, 09:02

Dali skrev:Finder kun wine 1.4 når jeg søger på Wine 1.6.... Er det fordi jeg ikke har en Ubuntu konto og har klikket "slå anbefalinger til" under "A mappen"...?


Her er noget med Wine 1.6

http://www.webupd8.org/2013/07/wine-16-released-with-10000-changes.html
Min computer er en Acer Predator G3610

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft offic

Indlægaf Christian.Arvai » 4. sep 2013, 09:36

Dali skrev:Finder kun wine 1.4 når jeg søger på Wine 1.6.... Er det fordi jeg ikke har en Ubuntu konto og har klikket "slå anbefalinger til" under "A mappen"...?

Har nu prøvet at installere office 2007 og fulgt instrukser.. men får igen meddelesen "Der opstod en fejl ved indlæsning af filen"...
Det samme da jeg igår forsøgte at sætte en DVD film i drevet...

Nogle ideer til hvad der kan være galt eller mangler af software?

Det er pakken libdvdcss2, der skal bruges for at kunne aflæse DVD'er, så prøv at se om den er installeret.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft offic  Emnet er løst

Indlægaf Stra » 4. sep 2013, 10:57

En tredie mulighed er at installere PlayOnLinux og så lade det installere MS-office for dig. Programmet tjekker og installere det du har brug for.

Programmet skal installeres fra dette PPA, da det ikke ligger i softwarecenteret http://www.playonlinux.com/en/download.html
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft offic

Indlægaf AJenbo » 8. sep 2013, 01:27

Ja, "A-mappen" er Softwarecenteret, det skulle gerne staa ud for den naar du peger med musen eller overest til venstre naar programmet er aabent. Kan se Wine stadig er version 1.4 i Ubuntu, hvis du ikke fik loest problemet kan vi lige se paa hvordan du tilfoejere et PPA saa den bliver opdateret til 1.7.1 m.m.

wanthai
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. okt 2007, 20:42
Geografisk sted: brønderslev

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft office..

Indlægaf wanthai » 28. dec 2016, 15:21

Hej herinde, godt nytår

Har lige læst denne blog omkring Microsoft Office på Linux Mint:

http://itpaajobbet.dk/linuxblog/installer-microsoft-office-under-linux-mint/

Gad vide om også andre Windowsprogrammer kan køre via denne platform, her tænker jeg på ACAD og lignende store programmer.

Har set på play on Linux at der er nogen der har forsøgt sig med autocad

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvis kun Ubuntus hvordan så installation microsoft office..

Indlægaf AJenbo » 28. dec 2016, 16:40


Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster