Kan ikke logge ind på min server (lokalt / SSH)? [LØST]

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Zoom
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7. feb 2009, 17:32

Kan ikke logge ind på min server (lokalt / SSH)? [LØST]

Indlægaf Zoom » 7. apr 2010, 09:14

Hej!

Jeg sad en dag og rodede med at få en USB printer delt via min server (Ubuntu 8.10) - primært i CUPS og SAMBA opsætning, dels i conf filer, dels via webmin. Pludselig blev jeg smidt af webmin og har siden ikke kunnet logge ind?

Det mærkelige er, at jeg heller ikke kan logge på, hverken lokalt eller via SSH!

Når jeg logger på via SSH, skriver den bare "Connection closed by <IP adresse>".

Jeg kan altså ikke længere administrere min server på normal vis, men alle mine sites (wordpress blog m.m.) virker stadig fint og jeg kan oprette nye indlæg, min Twonky DLNA service kører også, så musik og billeder er stadig tilgængelig på netværket...

Den eneste måde jeg kan logge ind på, er ved at starte serveren op i recovery mode, så bliver jeg logget på som root...

Jeg har (i recovery mode) forsøgt at oprette en ny bruger, men den kan jeg heller ikke logge på med, efter genstart :(

Jeg tænkte om min server mon kunne være hacket, og der har været forsøg (security log), men ingen der har haft held endnu.

Nogen der har en idé til hvad der kan være årsagen til problemet?

Havde da planlagt at lægge 10.04 LTS på, men ville jo helst selv bestemme tidspunktet - 8.10'eren kørte jo glimrende (indtil for nogle dage siden)...

Mvh.
/Thomas
Senest rettet af Zoom 8. jul 2010, 19:36, rettet i alt 1 gang.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan ikke logge ind på min server (hverken lokalt eller SSH)?

Indlægaf lath » 7. apr 2010, 12:37

Zoom skrev:Hej!

Jeg sad en dag og rodede med at få en USB printer delt via min server (Ubuntu 8.10) - primært i CUPS og SAMBA opsætning, dels i conf filer, dels via webmin. Pludselig blev jeg smidt af webmin og har siden ikke kunnet logge ind?

Det mærkelige er, at jeg heller ikke kan logge på, hverken lokalt eller via SSH!

Når jeg logger på via SSH, skriver den bare "Connection closed by <IP adresse>".

Jeg kan altså ikke længere administrere min server på normal vis, men alle mine sites (wordpress blog m.m.) virker stadig fint og jeg kan oprette nye indlæg, min Twonky DLNA service kører også, så musik og billeder er stadig tilgængelig på netværket...

Den eneste måde jeg kan logge ind på, er ved at starte serveren op i recovery mode, så bliver jeg logget på som root...

Jeg har (i recovery mode) forsøgt at oprette en ny bruger, men den kan jeg heller ikke logge på med, efter genstart :(

Jeg tænkte om min server mon kunne være hacket, og der har været forsøg (security log), men ingen der har haft held endnu.

Nogen der har en idé til hvad der kan være årsagen til problemet?

Havde da planlagt at lægge 10.04 LTS på, men ville jo helst selv bestemme tidspunktet - 8.10'eren kørte jo glimrende (indtil for nogle dage siden)...

Mvh.
/Thomas


Kig på https://help.ubuntu.com/community/LostPassword Du skal erstatte <username>, og username med dit brugernavn

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Zoom
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7. feb 2009, 17:32

Re: Kan ikke logge ind på min server (hverken lokalt eller SSH)?

Indlægaf Zoom » 7. jul 2010, 21:00

lath skrev:
Zoom skrev:Hej!

Jeg sad en dag og rodede med at få en USB printer delt via min server (Ubuntu 8.10) - primært i CUPS og SAMBA opsætning, dels i conf filer, dels via webmin. Pludselig blev jeg smidt af webmin og har siden ikke kunnet logge ind?

Det mærkelige er, at jeg heller ikke kan logge på, hverken lokalt eller via SSH!

Når jeg logger på via SSH, skriver den bare "Connection closed by <IP adresse>".

Jeg kan altså ikke længere administrere min server på normal vis, men alle mine sites (wordpress blog m.m.) virker stadig fint og jeg kan oprette nye indlæg, min Twonky DLNA service kører også, så musik og billeder er stadig tilgængelig på netværket...

Den eneste måde jeg kan logge ind på, er ved at starte serveren op i recovery mode, så bliver jeg logget på som root...

Jeg har (i recovery mode) forsøgt at oprette en ny bruger, men den kan jeg heller ikke logge på med, efter genstart :(

Jeg tænkte om min server mon kunne være hacket, og der har været forsøg (security log), men ingen der har haft held endnu.

Nogen der har en idé til hvad der kan være årsagen til problemet?

Havde da planlagt at lægge 10.04 LTS på, men ville jo helst selv bestemme tidspunktet - 8.10'eren kørte jo glimrende (indtil for nogle dage siden)...

Mvh.
/Thomas


Kig på https://help.ubuntu.com/community/LostPassword Du skal erstatte <username>, og username med dit brugernavn

/Lars


Hej Lars,

Tak for dit input - men det var ikke mit password jeg havde glemt (den slags plejer jeg at have rigtig meget styr på).

Efter måneders søgen og tanker om helt at reinstallere (nu hvor den officielle 10.04 LTS er udkommet), fandt jeg løsningen på ubuntuforums.org (som igen kommer fra launchpad):

--> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1030540 (se #7 for løsningen).

Det skulle have anet mig, at det var noget SAMBA snask der var gået galt, i forbindelse med mit forsøg på at få printeren delt med Windows maskiner på netværket - højst sandsynligt var det filen secrets.tdb der var blevet korrupt undervejs.

Kort fortalt er løsningen at afinstallere libpam-smbpass, omdøbe (eller fjerne) /var/lib/samba/secrets.tdb og geninstallere libpam-smbpass - derved oprettes en ny password fil (der ikke er korrupt).

Så nu har jeg genvundet kontrollen med min server!

/Thomas

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan ikke logge ind på min server (hverken lokalt eller SSH)?

Indlægaf lath » 8. jul 2010, 13:24

Vil du ikk' lige tilføje [LØST] i emne-linien på det første indlæg.

/Lars

P.S.
Husk at opdatere PAM med den opdatering der blev rullet ud igår/idag. Det er en fejl der kan give en almindelig bruger root (systemadministrator) rettigheder uden sudo/su.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster