remap af genvejskombinationer i Linux Emnet er løst

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
plovzkey
Indlæg: 3
Tilmeldt: 1. jul 2020, 19:40

remap af genvejskombinationer i Linux

Indlægaf plovzkey » 1. jul 2020, 20:31

Hej, jeg har just taget springet fra Windows til Linux (Mint), og ser faktisk ud til at blive lykkelig for min nye stamme. Eneste drawback er, at jeg som enarmet har svært ved nogle af de genvejstaste-kombinationer, som forskellige programmer har som uomgængelig default. Desværre, eller heldigvis, er det fleste programmører nok tohændige, og så bliver der ikke lige tænkt over hvor svært det er at nå crtl, alt og p på samme tid

Der er vist noget Sticky Keys som i Windows, men det er simpelthen for bøvlet.

I Windows har jeg klaret mig med makrotasterne på mit Steelseries tastatur, og haft stor fornøjelse af sripting-sproget Autohotkey, der lader mig remappe tasterne, som jeg vil og endda lave små menuer, sådan at jeg med en en enkel genvej får adgang til adskillige. Men Steelseries har åbenbart ikke lavet Linux-driver, og Autohotkey er nok svært at få til at du andre steder end i en virtuel maskine, der kører windows.

Så jeg leder med andre ord efter en utility, der som AHK der indstille fx en enkel funktionstast (eller en genvej, der kan nås med en enkel klørfem) til at sende en kombination af taster. Endnu sjovere ville det være, hvis det som i AHK kunne lade sig gøre at compile (?) scriptet til et program sådan at det kunne startes fra en lille popup menu.

Jeg er ny i Linux og herinde, så bær over med mig hvis der er åbenlyse svar på mit spørgsmål, eller løsninger som ligge lige for.

Men jeg ved I er cool ;-)

God aften, plovzkey

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: remap af genvejskombinationer i Linux

Indlægaf Klaus Rasmussen » 1. jul 2020, 21:15

Hej plovzkey og velkommen til forum.

Det er dog tvivlsomt om vi kan hjælpe dig. Ubuntu Linux bruger Gnome desktop ,og Linux Mint bruger Cinnamon desktop Da tastatur genvejene er afhængige af desktoppen ligger det lidt tungt.

PS. Jeg flytter lige tråden til Andre systemer.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: remap af genvejskombinationer i Linux  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 1. jul 2020, 23:02

Kan godt følge dig, en af de ting jeg synes er mest dum er hvordan man skal trykke på højre alt og 2 for at skrive @ og ikke kan gøre det med venstre. I Windows tillader de at man bruger ctrl+alt+2 så det kan lade sig gøre med en hånd.

Du kan vist bruge programmet xmodmap til at omlægge tasternes funktion. Der findes sikkert også noget til macros, scripts og menuer.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: remap af genvejskombinationer i Linux

Indlægaf uniqorn » 2. jul 2020, 13:33

Eftersom jeg er rimelig blank når det kommer til Linux er det ikke sikkert at mit lille indspark virker, men jeg prøver alligevel.

Har du overvejet at tale til din computer?

Jeg ved der findes programmer, hvor man på en simpel facon kan talestyre computerens funktioner.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: remap af genvejskombinationer i Linux

Indlægaf Klaus Rasmussen » 3. jul 2020, 13:56

Måske er der tip i denne vejkedning:

[https://www.youtube.com/watch?v=i2swBpxgYqc
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

plovzkey
Indlæg: 3
Tilmeldt: 1. jul 2020, 19:40

Re: remap af genvejskombinationer i Linux

Indlægaf plovzkey » 10. jul 2020, 15:47

Hej alle sammen. Tak for jeres svar, og undskyld min langsomme respons på dem.

Jeg har stadig til gode at se videoer og klikke links, men her et par ting. Talestyring er et godt forslag, og jeg ved at mange har glæde af de løsninger, der findes. Selv har jeg det lidt svært ved tanken om at skulle snakke til en maskine, og vil gå ret langt for at undgå det.

Én ting vil jeg prøve: Jeg kan tage mit keyboard med til et venligtsindet windowsmenneske, installere Steelseries Engine på hendes computer og lave de fornødne indstillinger dér. Jeg tror nok at indstillingerne bliver uploadet ladet til keyboardet. Spørgsmålet er så, om makroknapperne på det det således "opdaterede" keyboard virker uden driveren. Med andre ord er spørgsmålet om det er keyboardet selv, der ved tryk på en makro-knap faktisk sender en given taste-kombination (som om jeg knapperne faktisk bliver holdt nede, eller om det er driveren fra Steelseries der på en windows eller Mac oversætter makro-taste-trykket til tastekombinationen. Jeg håber, at det - når jeg får taget mig sammen til at prøve - vil vise sig at det er i tastaturet, magien foregår.

Ellers er der jo også den mulighed, at der findes tastaturer med ekstra knapper, der faktisk understøtter linux. Jeg har læst mig til, at der til Razor-tastaturernes enhedsdriver findes et Open Source - alternativ i Linux-format. OpenRazor, hedder det.

Men tak igen. Jeg tjekker links, og rapporterer tilbage her i tråden. Så kan andre måske have glæde af det.

Indtil da Bedste hilsner, Plovzkey

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: remap af genvejskombinationer i Linux

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2020, 01:52


Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster