USB-pen boot, Ubuntu, Win10 og nogle småting ..

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

USB-pen boot, Ubuntu, Win10 og nogle småting ..

Indlægaf nsl » 10. jan 2016, 18:13

Hej, og undskyld mit "Emne" - det var svært at finde på noget fornuftigt .. :-) ..

Jeg har søgt svar på nogle spørgsmål om styresystemer, USB pen og installation. Indtil videre har jeg fået følgende svar:

SP: Kan man installere Windows på en USB pen, som man kan det med Ubuntu - dette mest for at have flere muligheder på computeren, bl.a. Linux også?
SV: Windows er ikke designet til at kunne køre fra en USB og den låses til hardware i maskinen, så den ville ikke kunne startes op på en anden computer. Det er desuden også i mod reglerne, som man har underskrevet, når man køber en Windows licens. Så rådet ville være at droppe den ide.

SP: Hvad stiller man op med overvågningen af privat brug af computeren (som jo er en del af Win10 EULA)?
SV: Man kan deaktivere overvågningen i Windows 10, der er en del artikler på nettet om, hvordan man gør. Der har også være en del vis tilbage rapportering i ældre udgaver af Windows og mange af deres øvrige programmer.
Ubuntu har i øvrigt siden 12.10, som standard, send søgninger i dashen videre til Amazon. Dette kan deaktiveres under privat i systemindstillingerne. Fra 16.04 skulle det dog være deaktiveret som standard.

SP: Vi har computere, som kører Win8.1 - mest for at kunne køre Win32 o.l. programmer. Det er fx. billedbehandlingsprogrammet Paint Shop Pro X7 og spillene EA Sims 3 og Sims 4.
SV: Mht til spil så er det jo et spørgsmål om, hvilket spil det drejer sig om. En hel del spil findes i dag også til Ubuntu, og nogle af de resterende kan køres via Wine. Der er også andre spil, det ikke kan lade sig gøre at køre uden for Windows.

SP: Kan Ubuntu køre "enkelt" fra USB pen (USB 3.0/3.1).
SV: For at kunne starte en USB på nye og gamle maskiner, er det blot vigtig at den er sat op med både MBR boot og UFI, og det skulle jeg mene Ubuntu gør som standard. Der efter er det blot at regne ud, hvad det er man skal trykke på PC'en for at starte fra USB.

SP: Hvis man gerne vil køre Windows (her 8.1), hvad gør man så?
SV: Grundlæggende bør man opgradere til Windows 10 og man bør få det gjort, mens det er gratis. Der er en masse forbedringer i systemet og man vil være understøttet længere frem i tiden. Det er dog også værd at bemærke, at der er enkelte spil som fungerede i tidligere versioner og ikke gjorde det udmiddelbart ved udgivelsen af Windows 10 (kan være de har fikset nogle af problemerne). Det er dog ikke nyt, at den slags sker ved skiftet til en ny udgave af Windows, eller andre operativsystemer for den sags skyld.

Det var umiddelbart, hvad jeg ved mere nu.
Hvis nogle af jer har noget supplerende til spørgsmålene eller svarene, så hører jeg meget gerne om det :-)

Altså meget gerne føje noget til tråden her!

På forhånd tak :-)

./Nick
./nick :-)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: USB-pen boot, Ubuntu, Win10 og nogle småting ..

Indlægaf Klaus Rasmussen » 10. jan 2016, 18:35

Lidt besynderligt du åbner en tråd om hovedsageligt Windows, på et Linux site!

Jeg flytter lige tråden til andre systemer.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: USB-pen boot, Ubuntu, Win10 og nogle småting ..

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2016, 19:01

The Sims fungere mig bekendt ikke i Ubuntu.

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: USB-pen boot, Ubuntu, Win10 og nogle småting ..

Indlægaf nsl » 11. jan 2016, 09:48

@Klaus :
Sorry, det havde jeg ikke lige tænkt så meget over :(
Mit primære mål med spørgsmålene var, at få hele familien til at køre Ubuntu også :) Derfor landede den her!
Og når man har fået gode svar et sted før, så vender man nok tilbage.

@AJenbo :
Øv, triste med The Sims .. men det kommer måske i fremtiden - håber jeg. Spillene har efterhånden kostet en mindre formue, så de burde udvikle sig til Ubuntu også. Synes også, at en eller anden nævnte, at Steam måske ville få spillet.

Nå, tanken var at man kunne smide nogle systemer på en hurtig USB 3 pen, og så man selv vælge, om man ville spille eller lave noget seriøst - og have data på computeren, og styresystemet udenfor, så man kunne skifte, som det passede en.
Bare en tanke :)
./nick :-)

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster