Min prøvetur i Debian 8 - præsentation

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Min prøvetur i Debian 8 - præsentation

Indlægaf Claus Henriksen » 26. jul 2015, 13:54

Til de interesserede der går og tænker på om Debian 8 med Gnome3 mon ville være noget for dem, vil jeg lige dele mine sidste erfaringer med en VirtualBox installation her:
https://docs.google.com/presentation/d/1-HFCPWadhzF6h5MLeBt9wiNQUeRh-VjQ7ttRFW9id3w/edit?usp=sharing

Som jeg forventede kan det være hip-som-hap om man som bruger vælger Debian Stable eller Ubuntu LTS. Valget er IMO politisk.
Hvis man som jeg påtænker at lave spinoffs som man videredistribuerer er der ikke noget trademark-fnidder med Debian. Med Ubuntu skal man faktisk søge tilladelse til at redistribuere, hvilket jeg har fået med Dabuntu.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Min prøvetur i Debian 8 - præsentation

Indlægaf Claus Henriksen » 29. jul 2015, 21:45

Har nu lavet en dansk talende Debian-8 'Jessie' amd64 Gnome3 livedvd. Lægger den på nettet om nogle dage.
Live build i Debian er virkeligt nemt. - se guiden http://live.debian.net/manual/3.x/html/live-manual.en.html

Se resultatet af en opstart med en hjemmebrygget Debian/Gnome3 livecd/installcd her: https://docs.google.com/presentation/d/1_9GD52KXY_US-O7V1m_auA01q7U7W9-TsUdkdSD_0OQ/edit?usp=sharing

Her følger mine afprøvede kommandosæt/scripts til at lave danske Gnome3 og KDE livecd'er:

# lav en Gnome livedvd i Jessie (debian stable):
# som root:
apt-get install live-build
mkdir /liveimages
cd /liveimages
mkdir live-gnome-da
cd live-gnome-da/
lb config -a amd64 --archive-areas "main contrib non-free" --bootappend-live "boot=live components locales=da_DK.UTF-8 keyboard-layouts=dk" --debian-installer live
echo '! Packages Priority standard' > config/package-lists/standard.list.chroot
echo task-gnome-desktop task-danish task-danish-desktop >> config/package-lists/desktop.list.chroot
echo debian-installer-launcher >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo myspell-da myspell-de-de myspell-fr myspell-es myspell-it myspell-sv-se myspell-nb myspell-ca myspell-fo myspell-et myspell-lt myspell-lv myspell-nn myspell-ru >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo remmina remmina-plugin-nx >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo keepassx >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo flashplugin-nonfree >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo vlc x264 >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo audacity geogebra-gnome geogebra >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo libreoffice-l10n-da libreoffice-help-da >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo network-manager-openconnect-gnome openconnect >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo frozen-bubble >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo iceweasel-l10n-da icedove icedove-l10n-da >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo x2goclient >> config/package-lists/installer.list.chroot
lb build

# lav de samme, men med en KDE desktop:
# som root:
apt-get install live-build
mkdir /liveimages
cd /liveimages
mkdir live-kde-da
cd live-kde-da/
lb config -a amd64 --archive-areas "main contrib non-free" --bootappend-live "boot=live components locales=da_DK.UTF-8 keyboard-layouts=dk" --debian-installer live
echo '! Packages Priority standard' > config/package-lists/standard.list.chroot
echo task-kde-desktop task-danish task-danish-kde-desktop >> config/package-lists/desktop.list.chroot
echo debian-installer-launcher >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo myspell-da myspell-de-de myspell-fr myspell-es myspell-it myspell-sv-se myspell-nb myspell-ca myspell-fo myspell-et myspell-lt myspell-lv myspell-nn myspell-ru >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo remmina remmina-plugin-nx >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo keepassx >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo flashplugin-nonfree >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo vlc x264 >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo audacity geogebra-gnome geogebra >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo libreoffice-l10n-da libreoffice-help-da libreoffice-kde libreoffice-style-oxygen >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo network-manager-openconnect-gnome openconnect >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo frozen-bubble >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo iceweasel-l10n-da icedove icedove-l10n-da >> config/package-lists/installer.list.chroot
echo x2goclient >> config/package-lists/installer.list.chroot
lb build
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

gtr

Re: Min prøvetur i Debian 8 - præsentation

Indlægaf gtr » 2. okt 2015, 17:13

Jeg vil installere debian 8. Og få gnome til at ligne ubuntu gnome 3.8.0. Jeg har testet debian 8 med gnome 3, begge versioner. Kan jeg spørge her, hvordan man får en mute button, allow louder than 100%, disable det, der sker, når pointeren er øverst til venstre?

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Min prøvetur i Debian 8 - præsentation

Indlægaf Claus Henriksen » 3. okt 2015, 07:59

Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster