Broadcom wifi problemer (Linux Mint) Emnet er løst

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Broadcom wifi problemer (Linux Mint)

Indlægaf Rattus Norvegicus » 10. sep 2013, 08:45

For lidt over en måned siden hoppede jeg over på Linux Mint på begge mine laptops (efter at have prøvet Fedora siden i vinters), og det er længe siden jeg har haft så stabile laptops.

Dog har jeg et stort problem med at få wifi til at virker ordentligt.

Mit netværkskort er et Broadcom BCM4313.

Hvis jeg bruger open source driveren brcmsmac, så ligger signalstyrken og svinger helt nede mellem 25 og 45% med langsomme hastigheder og ofter er jeg nødt til at slå wifi fra og til igen fordi hastigheden går helt i stå.

Jeg har så prøvet Broadcom's proprietære driver (Broadcom STA), og her er signalet mellem 90 og 100% og ingen problemer med hastigheden eller forbindelsen.

Men... med den proprietære driver, så er det KUN min laptop der kan fungere på vores wifi, mens alle vores andre trådløse enheder bliver blokeret, hvilket betyder at hastigheden på disse enheder falder til under 1 mbit/s og konstant bliver sparket af wifi'en.

Jeg har læst at det er den proprietære driver der skulle virke bedst med BCM4313-kortet, men at den også skulle være kendt for at "hogge" det trådløse netværk.

Det er som at skulle vælge mellem pest eller kolera :?

Hvad pokker stiller man op her?
Hilsen Kenny

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Broadcom wifi problemer (Linux Mint)

Indlægaf Christian.Arvai » 10. sep 2013, 09:12

Broadcom har før haft drillet i Ubuntu, men jeg er ikke 100% sikker på at løsningen er den samme i Mint. Du kan prøve følgende:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install firmware-b43-installer b43-fwcutter && sudo apt-get purge bcmwl-kernel-source


Sammenfattet fra denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=17411&p=116376&hilit=Broadcom#p116376
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Broadcom wifi problemer (Linux Mint)

Indlægaf Rattus Norvegicus » 10. sep 2013, 10:06

Nu virker wifi slet ikke. Dvs at wifi netværkskortet slet ikke registreres.
Hilsen Kenny

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Broadcom wifi problemer (Linux Mint)

Indlægaf Christian.Arvai » 10. sep 2013, 10:14

Så retter vi den da bare tilbage igen:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge firmware-b43-installer b43-fwcutter && sudo apt-get install bcmwl-kernel-source
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Broadcom wifi problemer (Linux Mint)

Indlægaf Rattus Norvegicus » 10. sep 2013, 11:30

Jeg fik den på en eller anden måde til at registrere netværkskortet alligevel (er ikke helt klar over hvad jeg fik gjort).

Men som tidligere forsøg med b43 driveren, så er der svagt signal (svinger pt. mellem 25 og 45%) og langsom hastighed på laptoppen, selv om jeg kun sidder 3 meter fra routeren.

Jeg ved ikke om der er en måde at fixe dette (uden at skulle bruge dem proprietære driver, som kvæler forbindelsen for alle andre enheder)?
Hilsen Kenny

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Broadcom wifi problemer (Linux Mint)

Indlægaf Christian.Arvai » 10. sep 2013, 17:17

Jeg kan nok desværre ikke hjælpe dig videre. Det undre mig bare at, den kommando slet ikke virker i Mint, for jeg har netop hjulpet en på IRC for 5 minutter siden, og der løste den kommando problemet med hans Broadcom netkort, men det var så også på Ubuntu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Broadcom wifi problemer (Linux Mint)  Emnet er løst

Indlægaf Rattus Norvegicus » 10. sep 2013, 19:53

Efter utallige timer (har bøvlet med at finde et fix i flere dage nu) prøvede jeg endnu engang at installere den proprietære driver, og efterfølgende tilføjede jeg denne ppa:
sudo add-apt-repository ppa:eugenesan/ppa


Og efterfølgende upgraderede jeg bcmwl-kernel-source fra 6.20.155.1 til 6.30.223.30 og rebootede, og bum... nu virker wifi upåklageligt på laptoppen UDEN at blokere forbindelsen for alle de andre enheder :D
Hilsen Kenny

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster