Imac vil kun køre Ubuntu

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf thj01 » 10. jan 2013, 09:10

Der er en årsag til at at Applesager konstant ligger på forbrugerrådets skriveborde.

Og lige præcist derfor er problemet ikke styresystemet (altså om det er iOS eller windows). For de lider begge af nøjagtig den samme udfordring. Det er lukket software. Og man kan intet med mindre organisationerne tillader det.

Det er årsagen til at jeg i 2006 valgte at skifte til Ubuntu for alvor. dvs lave alle mine ting ved hjælp af Linux. Og det var bøvlet ad h.... til. Min Lenovo bærbar skulle hackes for at virke ordentlige og for at få knapperne til at virke rigtigt. Men til gengæld fik jeg en hurtigere maskine der kunne holde batteri længere. Det er (desværre?) oversået, da alt for mig virker lige ud af boxen.

Du vælger hvor du vil lægge din energi - og herinde finder du en blanding af geeks og praktiske mennesker, som bruger linux, fordi det har givet dem friheden tilbage.

Jeg har bevidst valgt Linux og friheden - fordi det at bruge Apple og Windows låser mig.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 10. jan 2013, 09:26

Jeg har også Ubuntu på en lenovo som jeg har kørt med i 1½ år og det fungerer perfekt (udover at maskinen bliver meget varm og blæseren kører på fulde omdrejninger). Mht. windows - gider ikke at deres software "sneer til". Er ligeglad med at apple er lukket , men for folk der vil præge deres pc forstår jeg godt at det ikke er optimalt.
iøvrigt er det mit indtryk at dem der bruger apple ikke er de mest nørdede - men folk der ønsker at skidtet virker og at der derfor kan opstå problemer pga. manglende opdateringer af deres software og fordi de ikke laver clean install etc.
ps: jeg har lavet clean install af mac osx. - ingen dog uden effekt :cry:

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2013, 10:49

Du skal blot aktivere Web deling på Mac og så besøg dens adresse fra en Bowser på en anden maskine, når den så låser næste gang skal du bare se om siden stadig kan indlæses.

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 10. jan 2013, 11:17

men det kræver at jeg installerer mac osx på min Imac, ikke?

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf Warhawk » 10. jan 2013, 11:45

larsmik skrev:men det kræver at jeg installerer mac osx på min Imac, ikke?

Meget kort: Jo

Jeg hælder også til Anders' teori om grafikdriveren. Hvis der er bugs i driveren kan du ikke gøre så meget, da det er proprietært software.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2013, 11:54

larsmik skrev:men det kræver at jeg installerer mac osx på min Imac, ikke?

Arh trode du hade dual boot så Mac os stadig var tilgængeligt på maskinen.

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf Warhawk » 10. jan 2013, 12:02

Men du har stadig din gamle harddisk, ikke? - så vil jeg anbefale dig bare at sætte den i og installere OSX, og så ellers gennemføre eksperimentet. Når det er overstået udskifter du til SSD igen og fortsætter uændret med Ubuntu.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 10. jan 2013, 12:08

warhawk - jeg havde overordentligt store udfordringer med at isætte ssd i imac - jeg tør simpelthen ikke genåbne skærm og isætte oprindelig hdd igen. ssd sidder meget skrøbeligt fast - så det tør jeg ikke.

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf Warhawk » 10. jan 2013, 12:20

Okay, det forstår jeg godt. Jeg regnede med at harddisk/SSD sad i bunden af maskinen. På f.eks. min ThinkPad kan jeg udskifte HDD/SSD på nogle få minutter.

Tja, så er der kun muligheder tilbage:
1. Installer OSX på din SSD og prøve om problemet kan identifceres helt præcist.
2. Fortsæt med Ubuntu og accepter at du ikke kan køre OSX længere på den maskine.

Selvom du måske vælger løsning 1 og det lykkes at identificere problemet - måske til at det er et driverproblem - så er det langt fra sikkert at du kan gøre noget ved det, da driveren er proprietær og kun producenten kan rette bugs. Da maskinen har flere år på bagen er grafikkortet ikke nyt og interessant for producenten længere og derfor er denne muligvis ikke interesseret i at rette bugs.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 10. jan 2013, 12:34

Kære warhawk og Ajenbo!!!

Jeg deler din anskuelse og er meget glad for dit input - jeg vil gerne takke alle der har bidraget - det har været en fornøjelse!!!!! til din orientering så var vi to mand om at udskifte SSD som sidder næsten øverst oppe i maskinen. Man skal være meget forsigtig. men men det lykkedes og maskinen er lynhurtig. nej udskiftning kan ikke sammenlignes med udskiftning i bærbar.
Jeg fortsætter med Ubuntu og er glad for Imac kan køre på Ubuntu.

I skal ikke bruge mere tid på mig - jeg beklager hvis der er nogen der har været irriteret over dette indlæg.

KH
Lars

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 10. jan 2013, 12:35

ups

tusind tak til dig thj01!!!!!!!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2013, 19:43

Mac er generelt ikke beregnet på at man skal kunne udskifte dele i dem selv. Flere af dem kan man komme galt afsted med hvis ikke man har det rigtige specialværktøj.

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 10. jan 2013, 21:19

til udskiftning af hdd i imac måtte jeg også ud at købe toax-skruer i miniature-udgave. Men med hjælp fra video på youtube og god ven - så gik det egentligt fint.

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster