HP C7000 wireless desktop virker ikke ordenligt på Mint 12

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
Ulrik85
Indlæg: 49
Tilmeldt: 21. jun 2009, 23:58
Geografisk sted: Vanløse

HP C7000 wireless desktop virker ikke ordenligt på Mint 12

Indlægaf Ulrik85 » 29. mar 2012, 14:42

Hej

Jeg har det problem at min Mint 12 installation opfører sig meget mærkeligt når jeg bruger mit nye keyboard og mus(HP C7000 wireless desktop).
Det er ikke muligt at boote op med usb modtageren i usb porten, min computer stopper før jeg når login skærmen.
Sætter jeg usb modtageren i efter jeg er logget ind, kan vinduer finde på at lukke eller alt fryser eller jeg kommer ud til login skærmen igen.

Jeg har prøvet keyboard og mus med min Fedora 16 på min anden maskine og her virker alt som det skal.

Mint maskine: Lenovo T61p
Fedora maskine Lenovo 3000 N100
Er der nogle som kan hjælpe mig eller er jeg nød til at installere Fedora på alle mine maskiner :)

Vh Ulrik

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: HP C7000 wireless desktop virker ikke ordenligt på Mint

Indlægaf laoshi » 29. mar 2012, 15:02

Har lige flyttet din tråd til afdelingen for "andre systemer", da det jo drejer sig om en mint-installation.
Hvis ikke der kommer svar her, så kan du evt. også prøve på mintdanmark.dk, som har et dedikeret mint-forum.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HP C7000 wireless desktop virker ikke ordenligt på Mint

Indlægaf lath » 29. mar 2012, 22:05

Ulrik85 skrev:Hej

Jeg har det problem at min Mint 12 installation opfører sig meget mærkeligt når jeg bruger mit nye keyboard og mus(HP C7000 wireless desktop).
Det er ikke muligt at boote op med usb modtageren i usb porten, min computer stopper før jeg når login skærmen.
Sætter jeg usb modtageren i efter jeg er logget ind, kan vinduer finde på at lukke eller alt fryser eller jeg kommer ud til login skærmen igen.

Jeg har prøvet keyboard og mus med min Fedora 16 på min anden maskine og her virker alt som det skal.

Mint maskine: Lenovo T61p
Fedora maskine Lenovo 3000 N100
Er der nogle som kan hjælpe mig eller er jeg nød til at installere Fedora på alle mine maskiner :)

Vh Ulrik


Lyder som et elektrisk problem, mere specifikt er det strøm.
Især laptops er underdimensionerede med strøm til USB portene. Er du uheldig har du brændt en eller flere USB porte af på din computer - og det kan ikke repareres. Du kan godt bruge computeren, men det bliver bare uden noget USB udstyr tilsluttet de defekte USB porte.

Løsning
1)
Prøv at tilslutte enhederne til en dum USB-hub (en USB hub der bare uden videre giver al den støm der kan leveres via dens eksterne strømforsyning).
2)
Forbind derefter en +5 volt strømforsyning til USB huben. Den skal levere mindst 1 A = 1000 mA, som svarer til 5 VA = 5 watt.
3)
Det sidste er selvfølgelig at forbinde et USB kabel imellem USB hubens upload-stik og så computeren.

----
Fedora må du selv rode med - jeg supporter ikke Fedora ( - og da slet ikke som frivillig supporter der er ulønnet).
Den er iøvrigt også meget nemt at installere.
Du skal vide at dit største problem med Fedora er at finde codecs og lignende så du kan spille dvd/br-film og musik. Den slags er meget sværere på Fedora end på Ubuntu/Debian.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Ulrik85
Indlæg: 49
Tilmeldt: 21. jun 2009, 23:58
Geografisk sted: Vanløse

Re: HP C7000 wireless desktop virker ikke ordenligt på Mint

Indlægaf Ulrik85 » 29. mar 2012, 23:33

Hej Lars

Tak for dit svar, men jeg tror ikke at det du beskriver, er problemet.

Nu skal det lige siges at jeg bruger min T61p i docking station med usb hub.
Jeg tog en anden hub jeg havde liggende, hvor der er ikke er en ekstern strøm forsyning, men to usbstik et til data og strøm og et til strøm alene.
jeg demonterede alle andre usb stik på computeren, så kun usbhubben var tilbage.
Men symptomerne var de samme.

Yderligere kan jeg se i følge http://en.wikipedia.org/wiki/USB at en usb port kan tage 500-900mA@5V.
på usb modtageren står der 50mA@5V så selv om usb porten skulle have svag strømforsyning så burde den kunne trække usb modtageren.

Jeg prøvede yderligere at kører en live CD med Ubuntu 11.10 på den maskine som havde virket sammen med keyboard og musen under Fedora 16.Og her fik jeg ikke lov til at komme ind i opsætningen.

Der må værer noget software mæssigt i Ubuntu og Mint som ikke kan lide mit nye tastatur og mus :(

Vh Ulrik

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HP C7000 wireless desktop virker ikke ordenligt på Mint

Indlægaf lath » 30. mar 2012, 00:20

Ulrik85 skrev:Hej Lars

Tak for dit svar, men jeg tror ikke at det du beskriver, er problemet.

Nu skal det lige siges at jeg bruger min T61p i docking station med usb hub.
Jeg tog en anden hub jeg havde liggende, hvor der er ikke er en ekstern strøm forsyning, men to usbstik et til data og strøm og et til strøm alene.
jeg demonterede alle andre usb stik på computeren, så kun usbhubben var tilbage.
Men symptomerne var de samme.

Du kan ikke hive strøm ind via til USB hub via et USB stik, tilsluttet en computer - det giver ikke et pålideligt resultat.

Altså: Jeg siger at hvis du konkluderer at det ikke er din hardware den er galt med på baggrund af dit forsøg uden en ekstern +5v, mindst 1 A. strømforsyning, så er du ude på skovtur.


Ulrik85 skrev:Yderligere kan jeg se i følge http://en.wikipedia.org/wiki/USB at en usb port kan tage 500-900mA@5V.
på usb modtageren står der 50mA@5V så selv om usb porten skulle have svag strømforsyning så burde den kunne trække usb modtageren.

Det er rigtigt det med de 500 mA, og imellem 500 mA og 900 mA er det som der står - afhængigt af version.
Der er dog et men, og det er at en USb enhed kun har lov til at trække 100 mA, sådan uden videre.
Strøm udover 100 mA skal godkendes af USB hosten=Linux. Trækkes der mere strøm end en USB enhed har lov til, så skal Linux ifølge USB standarden lukke ned for strømmen til enheden, der trækker for meget strøm.

50 mA burde dog ikke være et problem

Ulrik85 skrev:Jeg prøvede yderligere at kører en live CD med Ubuntu 11.10 på den maskine som havde virket sammen med keyboard og musen under Fedora 16.Og her fik jeg ikke lov til at komme ind i opsætningen.

Der må værer noget software mæssigt i Ubuntu og Mint som ikke kan lide mit nye tastatur og mus :(

Det interessante er Linux kerne versioner:
Prøv at give mig resultatet af:

Kode: Vælg alt

uname -a
for både ubuntu systemet og for Fedora systemet.
Jeg er også interesseret i /var/log/syslog og /var/log/dmesg outputtet fra de 2 filer lige efter du både tilslutter og fjerner USB enhederne på hver af de 2 systemer.
Du kan kigge i GNOME kigge logs med "Logfilfremviser", eller i terminalen bruge tail kommandoen.

Fra Fedora er jeg interesseret i lsusb output fra før og efter at du har tilsluttet dine USB enheder.

Når du poster svaret, så post hvert output i en tekst pastebin, og post så linket til den her i dit svar.
Skriv ud for hvert svar tydeligt hvad der er hvad, og fra hvilket system det kommer fra.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster