Rooting af en HTC Desire HD Android

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Rooting af en HTC Desire HD Android

Indlægaf NickyThomassen » 23. feb 2012, 19:21

Foranlediget af stra's spørgsmål til hvordan jeg rootede min mobil
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=15703#p103391
følger her en kort guide. Men husk venligst

* At nogen mobil-leverandører vil muligvis se rooting som misbrug, og dermed frasige garantien på enheden, også selvom lovgivningen i DK (i min fortolkning) siger noget andet. Det er jo desværre lige meget hvem der har ret, hvis firmaet ikke vil reparere enheden.

* At roote er at hacke, og at proceduren i sig selv kan sagtens fejle.

* At jeg ikke hjælpe, da jeg dels bare fulgte vejledningen, og dels ikke oplevede andre problemer end at Market var lidt besværligt at installere.

---

Jeg valgte at roote min mobil fordi HTC's seneste opdatering af Sense ikke fungerede ordentligt. For at installere en anden GUI har man brug for en bootloader, og for at installere en bootloader skal man være root...

Valget af GUI faldt på CyangenMod, og grunden til at det er vigtigt, er fordi CyangenMod-folkene anbefaler The Advanced Ace Hack Kit til at roote med. Alt hvad jeg gjorde herfra var at følge Hack Kits manual, og derefter CyangenMods.

Jeg har selv en Desire HD, og det Hack Kit jeg har brugt kan kun roote den. Har du en anden mobil, så prøv og tjek de to folks forums for detaljer:
http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=259
http://forum.cyanogenmod.com/

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Rooting af en HTC Desire HD Android

Indlægaf NickyThomassen » 23. feb 2012, 22:49

Og nu er tråden også placeret i det rigtige forum :)

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Rooting af en HTC Desire HD Android

Indlægaf Finn Bjerke » 3. mar 2012, 19:38

spændende sådan en tlf har jeg... hmmm tør jeg ?
Kardemommeloven er en god ting.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Rooting af en HTC Desire HD Android

Indlægaf NickyThomassen » 3. apr 2012, 12:44

Jeg kan give en midlertidig opdatering på emnet.

Det nye system på mobilen har kørt i 50 dage i træk nu - uden fejl.
I sidste uge kontaktede jeg Forbrugerstyrelsen, for at få en udredning af garantien inden jeg kontaktede forhandleren, for at høre om hvordan forhandleren ser på rooting. Men uden præcedens vil Forbrugerstyrelsen ikke tage officiel stilling, omend hun lagde vægt på, at en ændring af softwaren ikke burde have indflydelse på hardwarens garanti.

Jeg har stået lidt på vippen for om jeg skulle kontakte forhandleren*, som også er min nuværende teleudbyder, men jeg sendte i dag en lang, høflig og forklarende mail afsted. Så bliver det spændende at høre deres svar når det kommer.

---

* Der er et afsnit i købsloven som beskriver "God tro og ond tro". Hvis nogen af jer har fulgt Poul Henning Kamp, så ved i hvor stor forskel det afsnit kan gøre, for PHK tabte en sag i retten fordi han havde handlet i ond tro, dvs. han vidste godt at det var på grænsen af loven det han gjorde (omend han ikke brød den).

Ved selv at kontakte forhandleren om et tvivlsspørgsmål anerkender jeg at have handlet på grænsen af loven, og kan dermed miste min garanti på det alene.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Rooting af en HTC Desire HD Android

Indlægaf buddig » 3. apr 2012, 22:30

Jeg havde diskussionen for nylig med nogle kolleger ang. rooting og opdatering af nogle Android tablets.
Min kommentar var, at hvis hardwaren var brændt af, og skulle til service, så kan de jo ikke se, hvilken software der sidst har været i, og hvad er så problemet ?
Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Rooting af en HTC Desire HD Android

Indlægaf lath » 3. apr 2012, 23:41

buddig skrev:Jeg havde diskussionen for nylig med nogle kolleger ang. rooting og opdatering af nogle Android tablets.
Min kommentar var, at hvis hardwaren var brændt af, og skulle til service, så kan de jo ikke se, hvilken software der sidst har været i, og hvad er så problemet ?
Henning


Ahem, det kan man godt, altså se hvilken software der sidst har været i: Sig goddag til JTAG: http://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Test_Action_Group

Med JTAG, som findes i hardware på en processor, kan man se alt hvad den laver, på hvilket som helst tidspunkt, selv under reset, og under boot, hvor ikke engang kernen er indlæst.

Man kan også med JTAG råkopiere firmwaren, og så opdages det at der ikke på din enhed ikke har firmware fra fabrikanten.
Der er også med JTAG at man kan få den rigtige firmware ind i telefonen, hvis den firmware den har bricker den (= gør den til en dyr mursten).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Rooting af en HTC Desire HD Android

Indlægaf NickyThomassen » 7. maj 2012, 12:50

Nu har jeg endelig, og efter 5 ugers venten, fået svar fra Call Me:
Det er rigtig nok, at garantien ikke dækker, når der ændres i softwaren. Dette skyldes at de ikke kan yde support/har kendskal til 3. parts software.


Så ihvertfald med Call Me som garanti-holder, er det forbudt at roote dyret...

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster