XBMC på Raspberry Pi

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

XBMC på Raspberry Pi

Indlægaf lath » 21. jan 2012, 23:47

XBMC (mediecenter software) på Raspberry Pi (R-Pi )computeren : http://www.raspberrypi.org/archives/571#comments

Det betyder altså at man kan lave et komplet mediecenter med:

1 stk R-Pi, Model-B (fordi den har 2 stk USB 2.0 porte og Ethernet=kablet netværk).
1 stk 5 volt, 5 A., 25 Watt, reguleret DC strømforsyning (til harddisk, og R-Pi, og USB enheder der tilsluttes R-Pi)
1 stk SD kort med f.eks. Debian Linux
1 stk harddisk (1 TB) i USB kasse
1 stk USB kabel til harddsisken
1 stk HDMI kabel imellem Raspberry Pi computeren og TV/monitor.

så skulle man være kørende.
Hvis harddiske eller kommer ned i de priser der før var på oversvømmelserne i Thailand, så snakker vi om et komplet mediecenter til ikke ret meget over 1000 kr incl. MOMS vel at mærke.

Det er meget billigt - og i bonus kan du selv installere det ekstra software du vil have på R-Pien - kunne være email program, browser, og en IRC klient, som altid kører.

Det skal nævnes at R-Pi skulle trække max. 5 Watt hvis den kører på fulde damp.
Harddisk har jeg sat til et 12 Watt forbrug, og så ekstra 8 Watt til det løse.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: XBMC på Raspberry Pi

Indlægaf mote » 12. jun 2012, 20:09

Jeg fik en Raspberry Pi i sidste uge... :-D

Den er sgu sjov, og kører imponerende godt, af sådan en lille maskine.
Hvis der skal sættes en usb hardisk til den, skal man have en power hub, RasPi's egne usbporte uder ikke nok.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: XBMC på Raspberry Pi

Indlægaf lath » 12. jun 2012, 20:51

mote skrev:Jeg fik en Raspberry Pi i sidste uge... :-D

Den er sgu sjov, og kører imponerende godt, af sådan en lille maskine.
Hvis der skal sættes en usb hardisk til den, skal man have en power hub, RasPi's egne usbporte uder ikke nok.


Jeg har også fået min RasPi, for 2 uger siden. : :D

Det er rigtig nok at man skal bruge en dum(=billig) USB hub - og med dum mener jeg at den ikke som USB standarden egentlig foreskriver prøver på at regulerer strømforbruget - i stedet er der bare en direkte ledning fra strømforsyningens GND til USB portenes GND ben, og en ledning fra strømforsyningens +5 volt til USB portenes +5 volt ben.

Jeg har købt en 2,5 A +5v strømforsyning med 2 USB kabler - der er nogen der har haft stabilitetsproblemer, hvilket kan tyde på en strømforsyning der ikke helt kan levere varen. (læs: lettere oversolgt, lidt for billig - strømforsyning).

Der er en version2.dk blog om emnet, med støj fra en Æble fan: http://www.version2.dk/blog/raspberry-pi-med-xbmc-det-koerer-vildt-godt-45887

Jeg skal måske lige ud og shoppe lidt Lego, så jeg lave en DIY kasse til min RasPi :)

Lego er nok billigere og hurtigere at få fat i end at købe en decideret kasse + forsendelse. :D

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: XBMC på Raspberry Pi

Indlægaf lath » 12. jun 2012, 21:33

På Raspberrypi websiteet har Liz lagt en lav-din-egen-Raspberry-Pi-kasse-med-Lego vejledning op:
http://www.raspberrypi.org/archives/1354

Vejledningen er lavet af 12-årige Biz fra UK. Det er ret godt lavet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: XBMC på Raspberry Pi

Indlægaf mote » 14. jun 2012, 10:34

Jeg købte en 4 ports Belkin hub med strømforsyning til til ca. 100.- kr. Det ser ud til at fungere fint
-Det er lidt absurt at komme til at bruge flere penge på perifære ting end på selv computeren. ;-)

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster