Root i Zorin OS ? Emnet er løst

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
minialta
Indlæg: 49
Tilmeldt: 17. feb 2011, 23:43
IRC nickname: minialta

Root i Zorin OS ?

Indlægaf minialta » 29. dec 2011, 19:19

Hej jeg vil høre om det er muligt at gi' sig selv root i Zorin OS altså så man har root hele tiden :?:

Jeg håber i forstår mig :)

Tak på forhånd :D

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Root i Zorin OS ?

Indlægaf zob » 29. dec 2011, 20:00

Uh! Er du sikker?
Altså hele tiden root. Det vil jeg ikke anbefale.

Jeg kender ikke selv Zorin. Jeg går ud fra at du kan bruge sudo (det kan dog være at det skal installeres først).

Må jeg spørge hvorfor og hvad du ønsker at opnå med at være root konstant?

minialta
Indlæg: 49
Tilmeldt: 17. feb 2011, 23:43
IRC nickname: minialta

Re: Root i Zorin OS ?

Indlægaf minialta » 29. dec 2011, 20:23

zob skrev:Uh! Er du sikker?
Altså hele tiden root. Det vil jeg ikke anbefale.

Jeg kender ikke selv Zorin. Jeg går ud fra at du kan bruge sudo (det kan dog være at det skal installeres først).

Må jeg spørge hvorfor og hvad du ønsker at opnå med at være root konstant?

Jo, det er det at når jeg er root så kan jeg ændre ting i "Filsystem" jeg ved også at man kan ved at skrive "gksu nautilus" i terminalen men det er ikke altid jeg husker hvad jeg skal skrive. :?

Hvis du ved hvad man skal gøre så må du gerne skrive hvordan man gør det så vil jeg kigge på det.


Ja jeg ved også at det kan være farligt det med root, men jeg vil bare prøve mig frem med ting og sager. :D

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Root i Zorin OS ?

Indlægaf zob » 29. dec 2011, 20:32

Det er vel egentligt sjældent at man har brug for at ændre det store i filsystemet, eller hvad?
Alle personlige mapper er samlet under /home/brugernavn hvortil den der er logget ind med "brugernavn" har fuld adgang.
Jeg tør ikke vejlede på Zorin, men jeg ved der er et par stykker herinde der bruger det.

Eller har de vist et forum her:
http://zoringroup.com/forum/

minialta
Indlæg: 49
Tilmeldt: 17. feb 2011, 23:43
IRC nickname: minialta

Re: Root i Zorin OS ?

Indlægaf minialta » 29. dec 2011, 20:42

zob skrev:Det er vel egentligt sjældent at man har brug for at ændre det store i filsystemet, eller hvad?
Alle personlige mapper er samlet under /home/brugernavn hvortil den der er logget ind med "brugernavn" har fuld adgang.
Jeg tør ikke vejlede på Zorin, men jeg ved der er et par stykker herinde der bruger det.

Eller har de vist et forum her:
http://zoringroup.com/forum/

Tak fordi du prøver at hjælpe men jeg lader tråden stå åben hvis nu der er andre der har en løsning :D

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Root i Zorin OS ?  Emnet er løst

Indlægaf zob » 29. dec 2011, 21:11

Ja ja. Lad den endelig stå åben.
Du insisterer. Jeg giver dig så en lille luns mere, men så er det også slut. Så vidt jeg ved kører Zorin stadig med Gnome2 og nautilus. Fremgangsmåden for at lave et shortcut til en filmanager med root-permissions bør derfor være noget i stil med dette:
http://linux-software-news-tutorials.blogspot.com/2010/07/shortcut-open-nautilus-root-in-ubuntu.html

Som også guidens forfatter skriver er det nok lettere at taste ALT+F2 og skrive

Kode: Vælg alt

gksu nautilus
de få gange man har brug for at pille ved filerne i rodfilsystemet (du behøver dog ikke at skrive hele linjen hver gang, det dukker op når du begynder at taste. Men nogle mennesker har det bedre med musen end med keyboardet, og så kan dette være en løsning.

EDIT:
Bemærk også den alternative løsning i den enlige kommentar på bloggen.

minialta
Indlæg: 49
Tilmeldt: 17. feb 2011, 23:43
IRC nickname: minialta

Re: Root i Zorin OS ?

Indlægaf minialta » 29. dec 2011, 21:26

zob skrev:Ja ja. Lad den endelig stå åben.
Du insisterer. Jeg giver dig så en lille luns mere, men så er det også slut. Så vidt jeg ved kører Zorin stadig med Gnome2 og nautilus. Fremgangsmåden for at lave et shortcut til en filmanager med root-permissions bør derfor være noget i stil med dette:
http://linux-software-news-tutorials.blogspot.com/2010/07/shortcut-open-nautilus-root-in-ubuntu.html

Som også guidens forfatter skriver er det nok lettere at taste ALT+F2 og skrive

Kode: Vælg alt

gksu nautilus
de få gange man har brug for at pille ved filerne i rodfilsystemet (du behøver dog ikke at skrive hele linjen hver gang, det dukker op når du begynder at taste. Men nogle mennesker har det bedre med musen end med keyboardet, og så kan dette være en løsning.

EDIT:
Bemærk også den alternative løsning i den enlige kommentar på bloggen.

Tak for hjælpen jeg tror bare jeg nøjes med at klikke ALT+F2 og skrive

Kode: Vælg alt

gksu nautilus
i terminalen.

Tak. :D

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Root i Zorin OS ?

Indlægaf zob » 29. dec 2011, 21:34

Så føler jeg mig mere tryg, tak.
Husk det er kun nødvendigt hvis du skal operere med filer andre steder end i /home og dennes subfolders.
Det er heller ikke nødvendig med eksterne medier (CD, DVD, USB, etc.).

minialta
Indlæg: 49
Tilmeldt: 17. feb 2011, 23:43
IRC nickname: minialta

Re: Root i Zorin OS ?

Indlægaf minialta » 29. dec 2011, 21:36

zob skrev:Så føler jeg mig mere tryg, tak.
Husk det er kun nødvendigt hvis du skal operere med filer andre steder end i /home og dennes subfolders.
Det er heller ikke nødvendig med eksterne medier (CD, DVD, USB, etc.).

Skal jeg nok huske.

Tak igen :)

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster