Mistet dual boot Emnet er løst

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Mistet dual boot

Indlægaf Kappa » 13. dec 2011, 15:48

Jeg bringer lige den her, ikke fordi jeg ikke tror på Simpel`s, mere for at tage den med for andres skyld.

Boot computer med Mint CD / DVD.
Kør Live.

Åbn en terminal,
Bare to kommandoer:

1. Mount Mint partitionen
sudo mount / dev / sdaX / mnt, erstatter X ved din faktiske rodpartition af Mint installation

2. Forudsat du har kun én intern harddisk, geninstaller grub til harddiskens MBR ved
sudo grub-install - root-directory = / mnt / dev / sda

3. Se dit display på terminalen,den bør sondere harddisken for alle operativsystemer, og finde Mint samt Win.

4. Hvis du ønsker at vide, hvad det for et OS den skal finde, skal du skrive denne kommando
sudo OS-prober
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mistet dual boot

Indlægaf AJenbo » 13. dec 2011, 15:51

simpel skrev:

Kode: Vælg alt

dpkg-reconfigure grub-pc


Dette vil virke alene, men KUN hvis du er startet op i selve systemet og ikke et live medie eller andet redningsværktøj.

simpel skrev:

Kode: Vælg alt

sudo mount /dev/sda8 /mnt


Dette vil montere din harddisk direkte i mnt mappen og ikke i en under mappe som den bør være. Faktisk bør det også være som en under mappe af /media

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mistet dual boot

Indlægaf AJenbo » 13. dec 2011, 15:57

Kappa skrev:Jeg bringer lige den her, ikke fordi jeg ikke tror på Simpel`s, mere for at tage den med for andres skyld.

Der ser ud til at være sluppet noget luft ind i dine kommandoer der vil gøre at de ikke virker, der er også en med store i stedet for små bogstaver og der mangler dobbelt streg før ord parameter.

Du monter også root direkte i /mnt mappen.

Under Ubuntu 11.10 ser der ikke ud til at være en "-root-directory" switch men der er en --boot-directory og her skal der peges på /boot i installationen.

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot

Indlægaf simpel » 13. dec 2011, 15:58

Da det gik galt brugte jeg en cd der kunne boote mit system op, ikke live men den rigtige linux install

Kode: Vælg alt

dpkg-reconfigure grub-pc

Kode: Vælg alt

sudo update-grub


Ovenstående gjorde jeg kunne dual boote op igen, men så var der jo den sda8 drev hvor min install lå som jeg skulle trykke på s for at skippe, så der håber jeg denne kommando er nok

Kode: Vælg alt

sudo mount /dev/sda8 /mnt


tror du det er helt forkert ajenbo
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mistet dual boot

Indlægaf AJenbo » 13. dec 2011, 19:10

Det eneste det gør er at monteret partitionen som /mnt, hvilket er forkert; på det køreren system skal den være / og under et andet (eks. Live) burde det være f.eks. /media/død-mint eller /mnt/skjult-død-mint. Sådanne manuelle monteringer forsvinder også lige så snart man lukker systemet, så det er altså kun godt for at kigge på filerne på disken og muligvis lave nogle rettelser mens du er kørende fra dit live system.

Det er muligt at fejlen er ved din /etc/fstab fil, men det ville undre mig lidt da den burde bruge UUID og din partition ikke burde have ændret UUID.

Den anden mulighed er at UUID er forkeret i /boot/grub/grub.cfg.

Husk at disse fil stier skal være relative til hvor montere din mint disk når du køre fra et live system, for ellers er det bare live disken du ændre på. Mine råd går for resten ud fra at det er lavet på samme måde som i Ubuntu.

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot  Emnet er løst

Indlægaf simpel » 13. dec 2011, 20:09

Jeg tænker bare at vi må tage den derfra hvis/når det sker igen, men ved disse kommandoer kan vække grub til live når jeg har bootet op i systemet

Kode: Vælg alt

dpkg-reconfigure grub-pc

Kode: Vælg alt

sudo update-grub


det er også nemmere at gøre noget når det står på, nu valgte jeg jo bare at bygge op da jeg ikke havde toldmod...

Men jeg prøver at gardere mig så meget med image backup som jeg kan, jeg er jo en tester og prøver mig frem med alle de nye ting i Linux.

Men igen så har jeg det svært med en masser af kommandoer, jeg skriver gerne ned hvad jeg behøver, så kører jeg efter min egen lille install guide.
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot

Indlægaf simpel » 6. jan 2012, 04:40

Så venner nu skete det igen, jeg mistede min grub, men denne gang brugte jeg super grub disk, og den redede det hele, mount os.v, det funker bare
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster