Vil i stadig være der? Emnet er løst

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Vil i stadig være der?

Indlægaf simpel » 13. nov 2011, 10:29

Jeg har kørt ubuntu i et godt stykke tid nu og har været bare så glad for jeres hjælp.

Jeg har dog et problem med unity, ved godt at jeg er blevet guidet til at køre klassisk, men som jeg kan læse på nettet bliver det ikke muligt i fremtiden.

Jeg har via viatuelbox prøvet mint samt zorin og jeg må sige på begge 2 at det er en anden oplevelse er helt vild med zorin, ved ikke helt om det er fordi den kører gnom 3, købte en ultimate version.

Står nu her og har virkelig lyst til at prøve dem begge, ved ikke om jeg kan lave en trio boot med win 7 ubuntu og zorin eller mint eller om det ikke kan lade sig gøre.

Det hele bunder bare i tanker om ikke at kunne få hjælp herinde mere, da ubuntu supporten har været perfekt og ved at man blot kan kalde på jer og kan ikke finde samme hjælp til de 2 andre.

Hvad gør lille jeg som ikke kan klare mig uden jeres hjælp, er jeg lidt for hurtig, er jeg lidt forvirrende at høre på, eller hvad gør jeg.

Forkortet tekst uden forvirring, kan jeg boote op via trio boot eller skal jeg vælge og størst af alt, er der hjælp.

Hvis zorin så har jeg 2 versioner, 11 og 12 rc, Mint den sidste nye, hvilken som ikke så klog linux bruger

PS/ Er spændt på hvordan dette bliver modtaget.
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf bimsebasse » 13. nov 2011, 14:46

Alle disse styresystemer er stadig Ubuntu-baserede og jeg synes ikke der er nogen grund til at betragte et skifte som et afgørende brud med Ubuntu eller et farvel til det her forum. Løsningerne til langt de fleste under-overfladen problemer er de samme hvadenten du bruger mint, officiel ubuntu, zorin eller pinguy osv. Zorin, f.eks. er en anderledes og "uofficiel" version af Ubuntu, ikke som sådan et helt andet styresystem. Det er noget andet hvis man skifter til Fedora eller openSUSE, så er man ikke længere i Ubuntu-universet.

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf simpel » 13. nov 2011, 14:48

Tak, har du svar på noget af det jeg spørger om ang hvad og hvordan
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf bimsebasse » 13. nov 2011, 14:58

Jeg kan da prøve :)

Forkortet tekst uden forvirring, kan jeg boote op via trio boot eller skal jeg vælge og størst af alt, er der hjælp.

Hvis zorin så har jeg 2 versioner, 11 og 12 rc, Mint den sidste nye, hvilken som ikke så klog linux bruger


Zorin kender jeg ikke så meget til men så vidt jeg kan lure er der ikke en ny udgave lige på trapperne, så det er vel bare at hoppe på den seneste. Med Mint kan du vente til 12 kommer ud rigtigt om ikke så længe, den 12er der er nu er en Release Candidate (RC), en slags generalprøve inden den endelige forestilling.

Du kan sagtens have både Ubuntu 11.10, Zorin og Mint installeret på harddisken i triple boot, og hælpen er herinde eller på Ubuntus internationale forum eller via google, som nu.

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf simpel » 13. nov 2011, 15:03

Jeg har ubuntu 11.10 samt win 7 på seperate partioner, hvordan gør jeg det så rigtig hvis jeg vil have mint 12 rc på, skal jeg så bare lave en extra partion så den deler swap eller lave 2 en til system og en til swap, kommer der ikke rod i det og vil grub kunne finde ud af det
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf bimsebasse » 13. nov 2011, 15:10

Det kan du overlade til Mint's installer (som er den samme som Ubuntus, blot i andre farver), den spørger hvor den skal ligge og hvor meget den skal fylde. Man kan vist nok ikke på en let og unørdet måde få to Ubuntuer til at dele Swap, men der må en anden lige byde ind hvis det er forkert. Det er ikke noget problem for grub at håndtere og du vil også i mint kunne bruge grub customizer til at konfigurere grub.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf NickyThomassen » 13. nov 2011, 15:37

Swappen burde ikke være et problem; hvis installeringsprogrammene er ens, så vil Mint automatisk vælge swap-partitionen under installationen. Så du behøves kun have/lave en partition mere, for at installere Mint.

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf simpel » 13. nov 2011, 15:47

Mange tak, så kan jeg også bibeholde ubuntu.

Jeg tænker, hvis jeg nu fortryder og vil af med mint senere, nej det kan vel ikke lade sig gøre og så tilbage til win 7 og ubuntu dual boot?.
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf bimsebasse » 13. nov 2011, 16:14

Hvis du f.eks. fjerner mint igen så skal du have gendannet grub på Ubuntu-partitionen, men det findes der vist nok guider til herinde eller på freedomnotbeer, og 2-3 brugere som har godt styr på hvordan man gør.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf eyvind » 13. nov 2011, 17:11

Du kunne også gøre som jeg gør.
USB harddisk med det nye legetøj og biosvalg ved opstart.
(ved installation på USB harddisk tager jeg den indbyggede harddisk fra sålænge)
Rigtige mænd tager ikke backup.

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf simpel » 13. nov 2011, 17:57

Ja det kunne man også men lidt bøvlet, jeg tænker lidt bare at undvære ubuntu en tid, da jeg har image backup af det hele, og så køre en win7 boot restore og parat gøre de 2 partioner som jeg nu bruger til ubuntu, det giver mig tid til at lege med det og det er nem at ligge ubuntu på plads igen bagefter hvis jeg fortryder, da jeg er bange for hvis jeg deler ud på 3 systemer vil blive for svær at komme tilbage til 2 systemer, men jeg må lige tænke over det.
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf buddig » 13. nov 2011, 23:50

eyvind skrev:Du kunne også gøre som jeg gør.
USB harddisk med det nye legetøj og biosvalg ved opstart.
(ved installation på USB harddisk tager jeg den indbyggede harddisk fra sålænge)
eller som jeg gør, ud med Windows7 :)

Der er jo også xubuntu eller kubuntu.
Jeg har lubuntu på en anden gammel bærbar for at teste, og det kører fantastisk og hurtigt.
Henning

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Vil i stadig være der?  Emnet er løst

Indlægaf simpel » 14. nov 2011, 10:56

Nej vil ikke af med windows endnu, men prøvede at inatsallere mint 12 rc, men der duede grub-customizer ikke, så i dag har jeg installeret mint 11 incl. grub-customizer og har fundet ubuntu tweak deb til mint, alt fungerer faktisk fint...
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf thj01 » 14. nov 2011, 12:01

Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Vil i stadig være der?

Indlægaf simpel » 14. nov 2011, 13:30

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige, jeg ved ikke nok om det endnu og kan faktisk ikke tale med på højt plan som jer, har været ivrig vig 20, commandore 64 og så amiga i mange år kom først på på i 95, har igennem årene prøvet flere gange med linux men har opgivet hver gang, med ubuntu er det første gang jeg har følt jeg er bare lidt med.

Jeg famler mig frem og hvor jeg ender ved jeg ikke, men er ikke konflikt sky men har bare ikke de store holdninger prg. af ikke nok viden.

Men lige nu står jeg på mint 11 og er blevet lovet jeg stadig kan få hjælp herinde, så må vi se, om jeg ligger backup på plads om en uge og kører ubuntu vides ikke.

Men den ting som er størst er at jeg nyder denne nye linux verden og syns det er skide skægt og udfordrene, ligesom at starte forfra igen.

Er det forståelig snak eller hvad!
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster