Bodhi Linux video review

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.

Se videoen og bedøm den: Er du interesseret i køre Bodhi Linux?

Ja
2
20%
Muligvis, mest Ja
6
60%
Muligvis, mest Nej
2
20%
Nej
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 10

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Guide tråd: Bodhi Linux Guides

Indlægaf lath » 17. aug 2011, 18:40

Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

Re: Bodhi Linux video review

Indlægaf Svante » 18. aug 2011, 14:35

Jeg prøvede Bodhi Linux af i går.
Jeg må sige, at det er imponerende hvor meget grafiklir de kan få ud af ingenting. Meget imponerende.
Dog synes jeg, at det er for meget af det gode, og jeg er måske også lidt mere tryg ved en distro, som er en del af Ubuntu-familien.
Fremover vel jeg nok foretrække at bruge Lubuntu til low spec. maskiner. Der er ikke så mange dikkedarer og den kan man finde rundt i.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Bodhi Linux video review

Indlægaf Kurt Christensen » 18. aug 2011, 15:06

hvis jeg skal bruge det skal det virke ud af boksen, efter hvad jeg har læst ind til nu er at der er en del børnesygdomme og manglende dansk oversættelser
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bodhi Linux video review

Indlægaf lath » 18. aug 2011, 18:30

How to be me skrev:hvis jeg skal bruge det skal det virke ud af boksen

Et fair nok krav.

Bemærk dog at Bodhi Linux er minimalistisk. Det betyder at det er dig der skal bestemme hvad der skal installeres, og derfor kommer Bodhi Linux kun med 6 præ-installerede programmer (ud over de sædvanlige system værktøjer, og E's (Enlighenments) indbyggede faciliteter til at skrue på ud sig selv, og ikke mere.

Det er alle ikke altid tilfreds med, så vi har 2 gigant pakker, i en tung, og let udgave, til at installere en bunke programmer i et hug, og så ligner din installation mere sådan som den ser ud efter en frisk installation af Ubuntu.

How to be me skrev:efter hvad jeg har læst ind til nu er at der er en del børnesygdomme

Ja, vi er en distro i baby stadiet, som distro er Bodhi Linux kun 5 måneder gammel om 8 dage, den 26. August 2011.

Alligevel er der over 1100 registrerede bruger i Bodhi Linux's forum. Den 22. juni 2011 blev jeg forum bruger nr 526.

How to be me skrev:og manglende dansk oversættelser

Ja der sker der nok ikke så meget uden danske oversættere.
Da Bodhi Linux baserer sig Ubuntu 10.04 er der pludselig en del dansk tekst, hvis man installerer de danske Ubuntu sprog pakker, men der er stadig et mix af dansk og engelsk.

Engelsk er så heller ikke et problem for mig, og for mig gør det ikke noget at der for alvor først kommer brugere til Bodhi Linux, når vi har glattet de nuværende rå kanter af Bodhi Linux ud (såsom det med tastatur layout, der nok først bliver rettet efter at vi får vores egen installationsprogram, som jeg i parentes bemærket nok er blevet den heldige vinder af at lave, medmindre der kommer ekstra softwareudviklere til Bodhi.)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bodhi Linux video review

Indlægaf lath » 18. aug 2011, 18:39

Svante skrev:Jeg prøvede Bodhi Linux af i går.
Jeg må sige, at det er imponerende hvor meget grafiklir de kan få ud af ingenting. Meget imponerende.
Dog synes jeg, at det er for meget af det gode, og jeg er måske også lidt mere tryg ved en distro, som er en del af Ubuntu-familien.
Fremover vel jeg nok foretrække at bruge Lubuntu til low spec. maskiner. Der er ikke så mange dikkedarer og den kan man finde rundt i.


Svante, Bodhi Linux er baseret på Ubuntu 10.04 LTS.

Den eneste forskel der er imellem Ubuntu 10.04 LTS i sin umodificerede form og så Bodhi Linux er den grafiske desktop, alt nedenunder med pakkesystem og så videre er struktureret på nøjagtig samme måde som Ubuntu 10.04 LTS.

Der er bare den detalje at vi giver mulighed for nyere kerner, f.eks. Linux 3.0.3 kernen i den kommende Bodhi Linux 1.2.0, hvor 10.04 LTSen er mere konservativ.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bodhi Linux video review

Indlægaf AJenbo » 18. aug 2011, 20:33

Ville det ikke være bedre at indsende pathes til ubiquity der gør den kompatibel med E?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bodhi Linux video review

Indlægaf lath » 18. aug 2011, 23:37

Nu er det sådan at Ubiquity er en nødløsning, og den bruger Python og GTk+ og Python-GTK+ og Webkit, der hører til en browser.
Det er godt nok for en ny og moderne maskine, der derfor har betydeligt flere ressourcer end en ældre/gammel computer.

Bodhi Linuxs mål gruppe er blandt andet gamle maskiner, så der er vi ikke så glad for software der bruger mange ressourcer.
Vi er specielt ikke glad for scripting sprog da de bruger mange ressourcer (i forhold til software der er oversat til maskinkode). Kort fortalt kan vi bare ikke lide Bloatware.
Tænk på at vores minimum systemkrav er 300 MHz i386/200 MHz ARM processor, 128 MB RAM, og 1,5 GB harddisk plads.

Af den grund vil vi gerne have vores installer skal være lavet i C og at den skal bruge EFL (Enlighenment Foundation Libraries) som grafisk toolkit. EFL bruger 1/2 af de ressourcer som GTK+ bruger, og i forhold til Qt bruger EFL 1/4 ressourcer.
Overnævnte er Jeff Hooglands mening, og jeg er sådan set enig med ham. (Jeff Hoogland var ham der startede Bodhi Linux).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Bodhi Linux video review

Indlægaf Claus Henriksen » 25. aug 2011, 21:40

Bodhi nu på PC'en ved siden af Ubuntu. 8-)
Lidt nørdet at sætte op, og mus + focus-håndtering er ret 'anderledes'. Men det skal jeg nu nok vende mig til, for den hastighed og look-and-feel der tilbydes er jo vildt meget bedre, end hvad jeg tidligere har set i Ubuntuerne.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster