Sikker server tilgang

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
Smeden
Indlæg: 114
Tilmeldt: 1. nov 2008, 11:00

Sikker server tilgang

Indlægaf Smeden » 10. aug 2011, 15:29

Hej,

Efter at udelukkende have ubuntumaskiner i hustanden i mange år, har der nu sneget sig en Mac indenfor.

Dette afføder flg spørgsmål. Jeg har en server kørende hjemme, som jeg kan tilgå udefra den vide verden. Den har jeg hidtil sat op med SSH, da det jo som så meget andet var nemt i ubuntu at oprette som netværksdrev på desktops. Alle brugere har deres egne drev med rettigheder, men ikke adgang til andres drev.

Men nu hvor jeg har fået mac´en indenfor, så er det knap så nemt. Jeg benytter pt Macfusion til at få kontakt med mit netværksdrev, så jeg tænkte om der var nogen kloge hoveder herinde der havde nogen gode ideer eller input til hvordan jeg ellers kunne konfigurere min server. Det vigtigste er dog at sikkerheden som jeg har med SSH opretholdes, eller gøres tilsvarende.

Jeg ser frem til gode ideer, da jeg pt sidder i Kina, og skal hjem om 14 dages tid, så har lige lidt tid til at læse op på stoffet, så jeg kan sætte min server op til noget andet inden jeg tager afsted igen.

På forhånd tak for hjælp og input
/smeden

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikker server tilgang

Indlægaf AJenbo » 11. aug 2011, 21:08

Jeg har flere gange benyttet SSH klienten der kommer med Mac fra start, til at koble op til linux maskiner, så det vil jeg da forslå du gør, den er ikke lige så pæn at læse på som den i Ubuntu men er ok, terminalen ligger under /Programmer/Hjælpe værktøjer/Terminal.

Smeden
Indlæg: 114
Tilmeldt: 1. nov 2008, 11:00

Re: Sikker server tilgang

Indlægaf Smeden » 12. aug 2011, 00:57

Hej AJenbo,

Jo jo, den bruger jeg også til administration.

Men det jeg leder efter er en måde at koble den op som netværksdrev på en nem og overskuelig måde. I ubuntu er det jo dejligt nemt at tilslutte via sftp og lave en permanent henvisning hvor brugernavn og password er gemt.

Denne funktion synes jeg ikke at kunne finde i OsX (som jeg forøvrigt ikke finder lige så stabilt)

/smeden

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikker server tilgang

Indlægaf AJenbo » 12. aug 2011, 09:05

Som standard bruger Mac OS vis afp til fildeling. Jeg flytter lige emnet da det ikke handler om Ubuntu.

Smeden
Indlæg: 114
Tilmeldt: 1. nov 2008, 11:00

Re: Sikker server tilgang

Indlægaf Smeden » 12. aug 2011, 09:39

Hej AJenbo,

Det var som sådan min server der kører ubuntu jeg ville ændre opsætningen på. Jeg efterspurgte om der fandtes en anden måde end sftp/ssh som var lige så sikker i forbindelsen, samt nemmere at connecte med mac´en.
Der må da være en anden protokol der har den samme sikkerhed, og som er nemmere at sætte op som netværksdrev i andre klienter end ubuntu?

/smeden

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikker server tilgang

Indlægaf AJenbo » 12. aug 2011, 23:29

Du kan finde sftp klienter til både Mac og Windows ved jeg.
Jeg kender ikke sikkerheden omkring AFP men er rimelig sikker på det også kan lade sig gøre fra Ubutnu. Ellers er der vel webdav over ssl. Tror ikke Samba har den store kryptering.

Smeden
Indlæg: 114
Tilmeldt: 1. nov 2008, 11:00

Re: Sikker server tilgang

Indlægaf Smeden » 16. aug 2011, 13:23

Se nu begynder guldkornene at komme frem ;-)

Dette webdav, jeg har læst guides men ser ikke hvordan forbindelsen bliver over SSH (det er jo en fin sikkerhed)

Har du evt en guide eller et link til en god guide, så jeg kan læse lidt om det?

/smeden

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikker server tilgang

Indlægaf AJenbo » 16. aug 2011, 19:39

ikke ssh men ssl altså https med andre ord.

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster