Installation af printer

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
thomaslt
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28. jan 2010, 09:40

Installation af printer

Indlægaf thomaslt » 14. feb 2010, 10:27

Hej,
jeg har fjernet min Windows 7 installation og har kastet mig over Ubuntu 9.10. Indtil videre er det gået rimelig smertefrit :)

Jeg har dog pt. et problem med at installere min HP c309G printer. Jeg har installeret HPLIP toolbox og opdateret denne. Når jeg søger efter printere finder HPLIP ingen printer. Jeg har bare installeret HPLIP via Ubuntu software center (det var den besked jeg fik da jeg forsøgte at downloade HPLIP fra den officielle hjemmeside). Jeg har opdateret mit OS via update manager.

Jeg har forsøgt at installere printeren både ved "autosøgning" og ligeledes ved at angive printerens ipadresse. Printeren er tilkoblet mit netværk via WIFI.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

/Thomas

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Installation af printer

Indlægaf Stra » 14. feb 2010, 10:53

Hej og velkommen i forum.

Det ser ud til du skal undgå den version der kommer med Ubuntu. Afinstaller den og prøv at følge denne vejledning

http://www.ask.com/bar?q=HP+c309G+print ... 6141074467

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

thomaslt
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28. jan 2010, 09:40

Re: Installation af printer

Indlægaf thomaslt » 15. feb 2010, 20:31

Hej,

Tak for input.

jeg fik installeret printeren og har udskrevet en testside :) Men jeg har ingen ide om hvad jeg gjorde :?
Da jeg installerede HPLIB via software center fik jeg et link til gui'en under system>preferences. Det har jeg ikke længere og jeg installerede printeren via hp-setup -i. Hvordan starter jeg GUI'en og til hvilket bibliotek er HPLIB installeret. Jeg troede egentlig at det var /usr/local/ men denne folder er tom.

De gange jeg har installeret Linux er jeg altid stået af pga. den noget anderledes installationsprocess. Ubuntu har gjort det meget nemt men jeg mangler lidt forståelse for begreberne såsom make, make install, sudo bare for at nævne et par af dem :) Nogle supergode tutorials? Jeg har googlet mig til lidt men synes ikke det har været tilstrækkelig.

/Thomas

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Installation af printer

Indlægaf Stra » 15. feb 2010, 21:01

thomaslt skrev:Hej,

Tak for input.

jeg fik installeret printeren og har udskrevet en testside :) Men jeg har ingen ide om hvad jeg gjorde :?
Ved at gennemføre guiden installerede du driveren via "grundkoderne" (source koden), som du så med de forskellige værktøjer, pakkede ud, og kompilerede ind i kernen (det er der, hvor driverne bliver lagt ind og styres fra)
Da jeg installerede HPLIB via software center fik jeg et link til gui'en under system>preferences. Det har jeg ikke længere og jeg installerede printeren via hp-setup -i. Hvordan starter jeg GUI'en
Spørgsmålet er, om der er blevet installeret en GUI!
og til hvilket bibliotek er HPLIB installeret.
for at finde HPLIB prøve dette.

I terminal

Kode: Vælg alt

sudo updatedb
for at updatere den interne database, og derefter

Kode: Vælg alt

locate HPLIB
som så giver dig stierne til HPLIB

De gange jeg har installeret Linux er jeg altid stået af pga. den noget anderledes installationsprocess. Ubuntu har gjort det meget nemt men jeg mangler lidt forståelse for begreberne såsom make, make install, sudo
/Thomas
make og make install er sjældent bruge kommandoer, da man i ubuntu normalt bruger .deb pakker, som har gjort forarbejdet for os. Make og make install bruges ved installering af .tar.gz filer. (source kode filer)

Sudo er kommandoen til at få "root" rettigheder. Som er nødvendig, for at kunne administrere systemet.
Du kan læse mere om Sudo her

http://www.outofcontrol.ca/2009/02/25/b ... d-sudoers/
http://linux.about.com/od/ubuntu_doc/a/ubudg24t4.htm
stra
Senest rettet af Stra 16. feb 2010, 09:49, rettet i alt 2 gange.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Installation af printer

Indlægaf Stra » 15. feb 2010, 21:07

dobbelt post
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

thomaslt
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28. jan 2010, 09:40

Re: Installation af printer

Indlægaf thomaslt » 15. feb 2010, 22:35

Hej Stra,
jeg gik ind i software manager igen og installerede HP Toolbox. Denne gang blev GUI'en installeret men selve HPLIP er stadig den version som jeg installerede jf. dit link. Efterfølgende kunne jeg starte GUI'en og har lige scannet og printet et dokument. Det virker fint. Så må jeg bare se at få lidt bedre styr på kommandoerne. Linux/Ubuntu er lidt af en udfordring :D

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster