MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit (LØST) :-)

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf zob » 11. jan 2010, 23:55

Da du installerede XP i virtualbox oprettede du en virtuel maskine, som ligger gemt et sted på din computer. Den hedder "x.vdi" (hvor x er en variabel).
Du kan håndtere virtuelle maskiner ved at åbne virtualbox-programmet, uden at boote xp. Prøv at taste CTRL+D. Her kan du se dine virtuelle maskiner og deres IKKE virtuelle placering kan du se når du markerer en virtuel maskine og ser lidt længere nede i dialogboksen. Disse maskiner sletter du ikke når du sletter/geninstallerer virtualbox. Og de kan altså læses igen efter en opgradering. Du kan endda slette ubuntu og geninstallere ubuntu+virtualbox og bruge dem igen (medmindre du selvfølgelig også sletter dine vdi-filer).

Så det korte svar er: nej, du fjerner IKKE det installerede xp-system, hvis du fjerne VB. Men måske skal du med CTRL+D pege VB hen til dine vdi-filer, hvis der er sket noget mærkeligt. Men normalt, hvis du sletter med "sudo aptitude remove ..." og ikke "sudo aptitude purge", skulle de bare dukke op af sig selv når engang du har installeret VB igen.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 12. jan 2010, 00:59

Prøvede bare at trykke på deb pakken jeg hentede, og den svarede:

Fejl: Konflikter med den installerede pakke "virtualbox-3.0"


Så det er jo svaret på mit spørgsmål! Prøver lige om den kan finde ud af min installerede XP hvis jeg fjerner VB og smider den ind igen, den nye altså.

Vender tilbage igen.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf zob » 12. jan 2010, 01:06

Men husk:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude remove virtualbox-3.0
Ikke purge!
Og derefter skulle du kunne dobbeltklikke på den nye deb-pakke.
Du skal i øvrigt genstarte computeren før det virker.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf lath » 12. jan 2010, 06:40

Spotten skrev:Imellem tiden kan jeg se jeg skal opdatere VB, jeg troede ellers selv den gjorde det når den var tilføjet i ens software kilder.

Men skal jeg så afinstallere den gamle først?

Ja

Spotten skrev:virtualbox-3.1_3.1.2-56127_Ubuntu_karmic_amd64.deb

Rigtig fil! Hvis du vil have USB til at virke i den Windows du har installeret i virtualbox (og det vil du) må du ikke installere virtualbox-ose fra arkiverne, da opensource (ose) versionen ikke har understøttelse for USB.

Den du har downloaded fra virtualbox.org er ikke-opensource udgaven, som understøtte USB, så du er i gang med at gøre det helt rigtige.

Spotten skrev:Går ud fra hvis jeg fjerner VB, så fjerner jeg vel også det installerede XP system?


Nej XP er der stadig! :D hvis du nøjes med normal afinstallering. Du må ikke bruge purge, som fjerner det hele: I Synaptic i Hjælp > Ikonbeskrivelse kan du se at 'purge' er oversat til "Valgt til fuldstændig fjernelse", hvilket er det der sker, når den bruges. Det må du ikke vælge, med mindre du synes det er sjovt at installere Win XP igen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 12. jan 2010, 07:11

lath skrev:
Spotten skrev:Imellem tiden kan jeg se jeg skal opdatere VB, jeg troede ellers selv den gjorde det når den var tilføjet i ens software kilder.

Men skal jeg så afinstallere den gamle først?

Ja

Spotten skrev:virtualbox-3.1_3.1.2-56127_Ubuntu_karmic_amd64.deb

Rigtig fil! Hvis du vil have USB til at virke i den Windows du har installeret i virtualbox (og det vil du) må du ikke installere virtualbox-ose fra arkiverne, da opensource (ose) versionen ikke har understøttelse for USB.

Den du har downloaded fra virtualbox.org er ikke-opensource udgaven, som understøtte USB, så du er i gang med at gøre det helt rigtige.

Spotten skrev:Går ud fra hvis jeg fjerner VB, så fjerner jeg vel også det installerede XP system?


Nej XP er der stadig! :D hvis du nøjes med normal afinstallering. Du må ikke bruge purge, som fjerner det hele: I Synaptic i Hjælp > Ikonbeskrivelse kan du se at 'purge' er oversat til "Valgt til fuldstændig fjernelse", hvilket er det der sker, når den bruges. Det må du ikke vælge, med mindre du synes det er sjovt at installere Win XP igen.

/Lars


Hmm ok, jeg valgte ellers lige præcis den jeg ikke måtte, og installerede også den fra arkivet da den sagde det var mere sikkert, men så skal jeg have den fjernet igen kan jeg se! :-)

Nu fik jeg ellers programmet Philips Media Manager ind, men den kunne ikke finde disken, som jeg kan regne ud må være derfor, pga. jeg IKKE brugte den fil jeg hentede som jeg omtaler tidligere i tråden "virtualbox-3.1_3.1.2-56127_Ubuntu_karmic_amd64.deb" men den fra Synaptic der hedder virtualbox3.1

Vender lige tilbage når jeg har prøvet om mit XP så skal geninstalleres.

EDIT1: Næh, der var IKKE den "ose" jeg havde installeret, der kommer lige et pr screenshots:

http://peecee.dk/upload/view/217029
http://peecee.dk/upload/view/217030
http://peecee.dk/upload/view/217031

EDIT2: Ser ud til det ER den rigtige jeg har smidt ind, så hvorfor det ikke virker må være fordi jeg har brugt denne omtalte "purge" metode til at fjerne VB før jeg installerede den nyeste fra Synaptic.

Jeg må lige geninstallere XP i den nye VB og se om det afhjælper problemet.

Mange tak for hjælpen så langt! :-)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf zob » 12. jan 2010, 13:47

Det er ikke nødvendigt at geninstallere xp.
Det der derimod er nødvendig er at du giver dit guest system (xp) adgand til den hardware du har brug for. Så hvis du skal læse fra CD skal du "fortælle" windows at den gerne må låne dit host-systems (ubuntu) cd-drev. Jeg kan ikke lige huske i hovedet hvor man gør det, men prøv at kikke i menuerne. Eller måske på de små ikoner nederst til højre (på virtualbox's kant). På disse skal du i hvert fald give adgang til at bruge din phillips ting, som når du tilslutter den til usb, dukker op hernede. Indtil du sætter flueben ved den, vil den være i brug i ubuntu. Når du sætter flueben ved din phillips her, vil det være ligesom du satte et kabel i din xp-maskine. Den forsvinder i øvrigt fra host (ubuntu) når du gør det, men det kan jo være ligemeget.

Det er forresten en god idé at installere det der hedder guest additions. Det giver dig f.eks. mulighed for at lave fuldskærm med højre CTRL+F. Det ville jeg nok gøre som det første.

Det kan godt være at jeg fik gjort os alle sammen lidt bange for at bruge purge til at fjerne virtualbox. Men faktisk tror jeg ikke engang at det ville have fjernet din xp virtuelle maksine. Men sikkert nogle indstillinger og derfor er det bedst at bruge remove i denne sammenhæng. Men altså ingen grund til at geninstallere xp.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 12. jan 2010, 18:34

zob skrev:Det er ikke nødvendigt at geninstallere xp.
Det der derimod er nødvendig er at du giver dit guest system (xp) adgand til den hardware du har brug for. Så hvis du skal læse fra CD skal du "fortælle" windows at den gerne må låne dit host-systems (ubuntu) cd-drev. Jeg kan ikke lige huske i hovedet hvor man gør det, men prøv at kikke i menuerne. Eller måske på de små ikoner nederst til højre (på virtualbox's kant). På disse skal du i hvert fald give adgang til at bruge din phillips ting, som når du tilslutter den til usb, dukker op hernede. Indtil du sætter flueben ved den, vil den være i brug i ubuntu. Når du sætter flueben ved din phillips her, vil det være ligesom du satte et kabel i din xp-maskine. Den forsvinder i øvrigt fra host (ubuntu) når du gør det, men det kan jo være ligemeget.

Det er forresten en god idé at installere det der hedder guest additions. Det giver dig f.eks. mulighed for at lave fuldskærm med højre CTRL+F. Det ville jeg nok gøre som det første.

Det kan godt være at jeg fik gjort os alle sammen lidt bange for at bruge purge til at fjerne virtualbox. Men faktisk tror jeg ikke engang at det ville have fjernet din xp virtuelle maksine. Men sikkert nogle indstillinger og derfor er det bedst at bruge remove i denne sammenhæng. Men altså ingen grund til at geninstallere xp.


Ok, jeg har ellers fået min DVD til at virke, eller det har den hele tiden gjort! Troede jeg var smart, og brændte derfor det program ud man skal bruge til denne Philips afspiller, men DVD'en kunne ikke læses i XP, brændt med K3B i Ubuntu. Den sagde den ikke var kombatibel med Windows.

Jeg fikser lige et screenshot, for efter hvad jeg kan se, er der ingen steder jeg kan tilføje denne USB enhed så den dukker op i XP under VB, men kan godt være jeg ikke har sat det op rigtigt, kigger lige på det! :-)

Det var måske en god ting du nævnte den "purge", så man ved det til en anden god gang, at det så ikke smadre ens installerede system i VB når man gør det i dette tilfælde, er jo kun heldigt nok da jeg slipper for at geninstallere XP! :-)

Jeg vender lige tilbage når der er mere nyt! :-)

EDIT:

Prøver jeg at tilføje den pakke du snakker om som hedder "virtualbox-guest-additions", så siger den dette:

http://peecee.dk/upload/view/217151

Inde under opsætninger af VB fandt jeg denne menu:

http://peecee.dk/upload/view/217152/full

Virker stadig ikke!

Dog kan jeg se den findes på listen over USB i XP.

http://peecee.dk/upload/view/217155/full

Er ikke helt sikker på hvad jeg skal gøre for at få den til at finde min USB disk? Altså den Philips jeg skal bruge.

På forhånd tak.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf lath » 12. jan 2010, 19:48

Spotten skrev:
zob skrev:Det er ikke nødvendigt at geninstallere xp.
Det der derimod er nødvendig er at du giver dit guest system (xp) adgand til den hardware du har brug for. Så hvis du skal læse fra CD skal du "fortælle" windows at den gerne må låne dit host-systems (ubuntu) cd-drev. Jeg kan ikke lige huske i hovedet hvor man gør det, men prøv at kikke i menuerne. Eller måske på de små ikoner nederst til højre (på virtualbox's kant). På disse skal du i hvert fald give adgang til at bruge din phillips ting, som når du tilslutter den til usb, dukker op hernede. Indtil du sætter flueben ved den, vil den være i brug i ubuntu. Når du sætter flueben ved din phillips her, vil det være ligesom du satte et kabel i din xp-maskine. Den forsvinder i øvrigt fra host (ubuntu) når du gør det, men det kan jo være ligemeget.

Det er forresten en god idé at installere det der hedder guest additions. Det giver dig f.eks. mulighed for at lave fuldskærm med højre CTRL+F. Det ville jeg nok gøre som det første.

Det kan godt være at jeg fik gjort os alle sammen lidt bange for at bruge purge til at fjerne virtualbox. Men faktisk tror jeg ikke engang at det ville have fjernet din xp virtuelle maksine. Men sikkert nogle indstillinger og derfor er det bedst at bruge remove i denne sammenhæng. Men altså ingen grund til at geninstallere xp.


Ok, jeg har ellers fået min DVD til at virke, eller det har den hele tiden gjort! Troede jeg var smart, og brændte derfor det program ud man skal bruge til denne Philips afspiller, men DVD'en kunne ikke læses i XP, brændt med K3B i Ubuntu. Den sagde den ikke var kombatibel med Windows.

Jeg fikser lige et screenshot, for efter hvad jeg kan se, er der ingen steder jeg kan tilføje denne USB enhed så den dukker op i XP under VB, men kan godt være jeg ikke har sat det op rigtigt, kigger lige på det! :-)

Det var måske en god ting du nævnte den "purge", så man ved det til en anden god gang, at det så ikke smadre ens installerede system i VB når man gør det i dette tilfælde, er jo kun heldigt nok da jeg slipper for at geninstallere XP! :-)

Jeg vender lige tilbage når der er mere nyt! :-)

EDIT:

Prøver jeg at tilføje den pakke du snakker om som hedder "virtualbox-guest-additions", så siger den dette:

http://peecee.dk/upload/view/217151

Inde under opsætninger af VB fandt jeg denne menu:

http://peecee.dk/upload/view/217152/full

Virker stadig ikke!

Dog kan jeg se den findes på listen over USB i XP.

http://peecee.dk/upload/view/217155/full

Er ikke helt sikker på hvad jeg skal gøre for at få den til at finde min USB disk? Altså den Philips jeg skal bruge.

På forhånd tak.


Du behøver ikke at brænde en CD når du har en iso-fil. Du skal ind i virtual box, og fortælle hvad CD-drevet i Windows svarer til.
Læg mærke til hvad zob skrev:
zob skrev:Det der derimod er nødvendig er at du giver dit guest system (xp) adgand til den hardware du har brug for.

Pointen i den kommentar at al den hardware som Windows ser er virtuel - noget der ikke er der - hardwaren er emuleret i software (virtualbox).

Cd drevet i Windows er ikke dit fysiske cd drev - det er et virtuelt logisk drev. Du kan binde dit fysiske CD drev til Windows eller du kan binde en iso-fil som CD drev i windows.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf lath » 12. jan 2010, 20:04

Prøver jeg at tilføje den pakke du snakker om som hedder "virtualbox-guest-additions", så siger den dette:

http://peecee.dk/upload/view/217151

Det er virtualbox du prøver at installere på host operativsystemet i den open source version, hvor USB ikke virker- ikke guest additions på guest operativsystemet (Windows).
Du skal finde guest addions iso filen og lade den blive et CDROM drev i Windows. Windows finder den og installerer den selv. iso filen ligger så vidt jeg husker i en virtualbox mappen i /usr/share mappen.
Inde under opsætninger af VB fandt jeg denne menu:

http://peecee.dk/upload/view/217152/full

Virker stadig ikke!

Dog kan jeg se den findes på listen over USB i XP.


Det er ikke inde fra XP det er fra virtualbox. Du mangler at viderestille din Philips dims til win XP (du er næsten i mål)

http://peecee.dk/upload/view/217155/full

Er ikke helt sikker på hvad jeg skal gøre for at få den til at finde min USB disk? Altså den Philips jeg skal bruge.

På forhånd tak.


Kig i manualen: http://download.virtualbox.org/virtualb ... Manual.pdf ,kapitel 4.3.1 Installing the Windows Guest Additions på side 62
I 3.10.1 USB settings på side 57 står der at du skal lave et filter til din Philips ting, og så skal du:
On a Windows host, you will need to unplug and reconnect a USB device to use it
after creating a filter for it.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 12. jan 2010, 21:12

Jeg må indrømme jeg er helt forvirret nu! :-( Føler mig sgu lidt dum! :-D

Jeg kan ikke finde denne iso med denne guest funktion som jeg skal bruge i min VB mappe, jeg ved ikke om det er mig der gør noget forkert, men det må det jo være.

Eller er det en man henter seperat? Efter hvad jeg forstår på det i skriver, så er det en der ligger der som standard når man har VB inde? Er det forkert opfattet?

På forhånd tak, og igen mange tak for jeres tålmodighed og yderst velskrevet forklaringer! :-) Det ER mig der ikke forstår, ikke jer der ikke kan forklare! :-)

EDIT1: On a Linux host, you can find this file in the additions folder under where
you installed VirtualBox (normally /opt/VirtualBox/).

Min /opt er helt tom? Måske jeg skal prøve at slette mit XP og starte forfra, smide VB ud og ind igen, installere XP og så se om det afhjælper problemet?

Har også kigget i mine /home/.VirtualBox, der er heller intet derinde der hedder VBoxGuestAdditions.iso

EDIT2: Den siger jeg skal gå i VB under Fanen Devices, men mit er på dansk, så det må vel være det der kaldes "lagerenheder"?

Jeg er lidt forvirret nu som i nok kan læse! :-(

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 12. jan 2010, 21:52

Her er en video af hvordan jeg sætter mit XP op i VB:

http://peecee.dk/upload/view/217234

Ved ikke om det er derinde jeg skal gøre det? Ellers ER jeg lost! :-)

Den guide er vældig fint skrevet, men jeg har som sagt svært ved engelsk, og mit system er dansk, så det er svært at finde rundt i synes jeg.

EDIT: Ok, nu fandt jeg endelig den iso fil jeg skal bruge! :-) Må lige se om jeg kan få oversat resten af guiden så jeg kan få det sat op! :-)

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 12. jan 2010, 22:58

Nu vil jeg mene denne iso fil er installeret i XP, jeg var inde i XP via VB og der fandt jeg den fil i omtaler, og fik den installeret, men det virker stadig ikke som det skal.

Satte ellers MP3'en til efter en genstart, men den popper bare frem i Ubuntu, men ikke i Windows XP.

http://peecee.dk/upload/view/217282

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 12. jan 2010, 23:14

Endnu et screenshot, håber det kan vise hvad jeg laver forkert:

http://peecee.dk/upload/view/217284/full

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. jan 2010, 01:41

En video der måske gør det nemmere at se hvad fanden jeg har gang i! :-D

http://peecee.dk/upload/view/217305

Undskyld alle mine spørgsmål. men har virkelig svært ved at "fange" den.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: MP3 Jukebox virker ikke under Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf zob » 13. jan 2010, 02:11

1. Start XP op i Virtualbox.

2. Hvis du stadig er i tvivl med hensyn til vboxadditions, så installeres de - stadig med windows xp kørende - fra menuen i "boksen" der hedder enheder. Her skal du vælge installér gæstetilføjelser. Når den er færdig skal du genstarte. Altså genstarte XP i virtualbox - ikke ubuntu.

3. Tilslut phillips-dingenoten. Den bliver selvfølgelig genkendt af ubuntu. Nu skal windows xp i virtualbox "låne" den lidt.

4. På den nederste kant af "boksen" er der en række ikoner ude mod højre.
Højreklik på det der ligner et usb-stik. (nummer 4 fra venstre hos mig).

5. Sæt flueben i den der (måske) hedder noget med phillips, eller noget andet der virker bekendt.

6. Så skulle windows gerne genkende den. Og herfra er det rent windows. Installér den software du skal bruge, etc.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster