Hvilket webcam skal jeg vælge

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Hvilket webcam skal jeg vælge

Indlægaf karl » 11. dec 2009, 15:14

Hej Forum
Jeg skal købe webcam for at snakke med mit barnebarn. Er der nogle af jer, der har gode erfaringer med mærker?
Venlig hilsen
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvilket webcam skal jeg vælge

Indlægaf zob » 11. dec 2009, 15:35

Nu ved jeg ikke hvad det må koste, men fra den dyrere ende er der Logitech Vision Pro: http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... pro&sp=all
Den har indbygget mikrofon og en clips så den kan sidde toppen af skærmen.

Det gode ved den i forhold til ubuntu/linux er imidlertid, at hvor andre webcam's autofokus afhænger af windows-drivere, så er denne ikke afhængig af drivere. Du kan få masser af andre kameraer der kan køre på linux uden driver. Men ved denne får du altså alle funktioner med uden at skulle bruge en driver.

Den har god opløsning. Men som med alle webcams er den bedst i dagslys. Til aftenbrug kan du sætte en lampe op bag skærmen.

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Hvilket webcam skal jeg vælge

Indlægaf karl » 11. dec 2009, 16:45

Tak for dit svar. Det var lige sådanne betragtninger, jeg eftersøgte.
Ved du om, de andre Logitech modeller også virker uden driver
Hilsen
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvilket webcam skal jeg vælge

Indlægaf zob » 11. dec 2009, 17:48

Nej. Det ved jeg ikke. Altså, som sagt, der er mange, næsten alle efterhånden, der fungerer uden driver. Jeg tror Logitech Vision Pro er lidt af en undtagelse lige med hensyn til at have fungerende autofokus (fordi den ikke er driverafhængig), men ellers tror jeg de virker så godt som alle sammen efterhånden. Til gengæld er det måske ikke så nødvendigt med autofokus da man ofte ikke bevæger sig så meget når man sidder og taler. Har også haft en Creative live cam optia, hvor man bare justerede fokus ved at dreje på en ring omkring linsen. Det fungere helt fint. (Det har min mor nu.)
Så autofokus er måske i virkeligheden lidt overkill når alt kommer til alt.

Jeg har ikke lige fået kikket på det, men jeg tænker at man måske også på en eller anden måde kan sætte et almindeligt kamera op til at fungere som webcam. Er der andre der har erfaringer med det. Hvis man nu havde et digitalt spejlrefleks, så ville man vel kunne få en meget bedre kvalitet (det har jeg så desværre ikke).

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Hvilket webcam skal jeg vælge

Indlægaf karl » 11. dec 2009, 20:16

Tak for dine svar. Jeg vil lige prøve at lege lidt med din ide med kamera.
hilsen
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Hvilket webcam skal jeg vælge

Indlægaf Nordsig » 12. dec 2009, 01:25

Har selv købt et billigt (og det eneste) webkamera de havde i vores dagligbrugs, da jeg ikke kunne få mit logitech og et gammelt LEGO kamera til at virke. Tror dog at LEGO kamera var dødt i forvejen. Men det fra brugsen til max. 150kr. virker super. Meget bedre end mit gamle logitech da jeg brugte det under windows.
Så spar nogle penge og køb et billigt i brugsen der virker out of the box.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvilket webcam skal jeg vælge

Indlægaf zob » 12. dec 2009, 01:33

http://www.youtube.com/watch?v=rX9Nr_gDfr4

Nu ved jeg ikke hvilket kamera du har. Eller om dette overhovedet vil fungere med linux. Men noget siger at det vil. Du kommer til at skulle investere i et par kabler. Hvis du har et lækkert spejlrefleks er jeg dog sikkert på at du vil få en bedre kvalitet end med et standart webcam. Ellers ved jeg ikke om det er besværet værd.

Ellers er dette vist et ret godt tilbud 156,- og ingen forsendelsesgebyr.

Jeg kan desværre ikke sige hvordan den fungere på linux. Hvis du forsøger at finde oplysninger om andres erfaringer på f.eks. ubuntuforums.org så kik på datoen, for den slags hardware bliver understøttet bedre og bedre. Så om nogen havde et problem på ubuntu 7.10 betyder sikkert ikke noget.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster