Program til at samle informationer om lydfiler

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
intEx
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28. mar 2008, 16:24
Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark

Program til at samle informationer om lydfiler

Indlægaf intEx » 6. dec 2009, 15:40

Hej alle.

Jeg har igennem mange år samlet musik fra nær og fjern og har efterhånden en rigtig stor musiksamling. Problemet er, at igennem disse år, har jeg aldrig været opmærksom på, hvordan jeg lagde det over på min computer. Så, mine .mp3-filer er af meget svingende kvalitet, alt efter hvilket program/styresystem jeg brugte på det tidspunkt, jeg rippede dem.
Nu er jeg nået til et punkt, hvor det irriterer mig så meget, så jeg gerne ville re-rippe hele min musiksamling for at sikre mig at alle numre ligger i mindst 256 kbps. Problemet er bare, at der findes allerede en del albums, som overholder den standard. Dem ville jeg nødig skulle rippe igen unødvendigt.
Så her kommer spørgsmålet: er der nogen, der kender et program, der let og overskueligt kan vise informationer om .mp3-filer, der ligger i mange forskellige mapper? Evt. ved hjælp af et script? Jeg er ikke selv god til at skrive scripts, så hvis det bliver løsningen, skal det være meget let at gå til =/

~ intEx
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Program til at samle informationer om lydfiler

Indlægaf zob » 6. dec 2009, 15:58

Nu ved jeg ikke hvor omfattende din CD-samling er. Men måske er det lettere end man skulle tro. Jeg ved ikke hvilken afspiller du bruger som standard. Men f.eks. rhythmbox som er starndard i ubuntu. Gå ind i menuen Redigér->indstillinger->Fanebladet Generelt, sørg for at der er flueben ved kvalitet. Så får du en kolonne der hedder kvalitet. Hvis du nu klikker på kolonnens overskrift "kvalitet", vil dine filer blive sorteret efter kvalitet og du kan bare scrolle ned og finde skæringspunktet.

En anden og mere elegant løsning også med rhythmbox som eksempel (da jeg ikke ved hvilken afspiller du bruger). Opret en ny automatisk afspilningsliste fra menuen musik->afspilningsliste. Vælg indstillingerne Bithastighed - Højst og skriv 255 (f.eks.). Så får du en playlist med alle de filer med en bithastighed på 255 kbps eller lavere. Smart ikke?

Så er det også lettere herfra at slette de gamle <256 kbps filer efter du har konverteret de andre.

En god dedikeret ripper er sound-juicer

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install sound-juicer


Du kunnne måske vælge at gå planken ud og få den bedste lydkvalitet overhovedet, nu du skal igang. Det får med Flac som er tabsfri. Ogg vorbis er også bedre end mp3. Du kan jo overveje det.

intEx
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28. mar 2008, 16:24
Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark

Re: Program til at samle informationer om lydfiler

Indlægaf intEx » 9. dec 2009, 13:22

Tak for svarene. Jeg benytter selv Amarok, og jeg vil kigge på, om der ikke findes lignende løsninger. Det bliver nok ikke så svært, som jeg først havde troet alligevel... =)

~ intEx
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Program til at samle informationer om lydfiler

Indlægaf zob » 9. dec 2009, 14:02

Det kan helt sikkert lave automatiske afspilningslister i Amarok også. Og selv om du så ikke kunne så er det jo ikke værre end at du bare kan installere banshee, rhythmbox e.l. til formålet. Men helt sikkert amarok har også de features.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster