USB bøvl -read only -forholdsvis løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
fretplay
Indlæg: 119
Tilmeldt: 3. nov 2008, 22:41
Geografisk sted: Sdr jylland

USB bøvl -read only -forholdsvis løst

Indlægaf fretplay » 13. okt 2009, 01:42

hej
Så er vi her igen, har et usb stick som jeg skal have smidt noget data på som skal flyttes til en anden computer.
-Jeg har haft brugt sticken til at flytte nogle andre data for et par dage siden, og der var der ikke nogen problemer, men efter jeg har haft den i den anden computer -"som kører med xp" så er rettighederne til den pludselig ændret til read only når jeg plugger den i ubuntu igen.
-Har før prøvet at ændre rettigheder på en usb stick vha nautilus, men det virker ikke denne gang, jeg kan ikke få lov at ændre rettighederne i group eller i others overhovedet, der kommer bare enmeddelelse om at jeg ikke har rettigheder til at ændre rettighederne eller lig. -hvad gør jeg???
-Og hvorfor h** ændre den rettigheder bare ved at sætte sticken i en anden computer, det burde da ikke have noget at sige eller hvA????

VH
Senest rettet af fretplay 25. okt 2009, 19:51, rettet i alt 1 gang.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: USB bøvl -read only

Indlægaf lath » 13. okt 2009, 10:10

fretplay skrev:hej
Så er vi her igen, har et usb stick som jeg skal have smidt noget data på som skal flyttes til en anden computer.
-Jeg har haft brugt sticken til at flytte nogle andre data for et par dage siden, og der var der ikke nogen problemer, men efter jeg har haft den i den anden computer -"som kører med xp" så er rettighederne til den pludselig ændret til read only når jeg plugger den i ubuntu igen.
-Har før prøvet at ændre rettigheder på en usb stick vha nautilus, men det virker ikke denne gang, jeg kan ikke få lov at ændre rettighederne i group eller i others overhovedet, der kommer bare enmeddelelse om at jeg ikke har rettigheder til at ændre rettighederne eller lig. -hvad gør jeg???
-Og hvorfor h** ændre den rettigheder bare ved at sætte sticken i en anden computer, det burde da ikke have noget at sige eller hvA????

VH


På en eller anden måde må det lykkedes dig at få udelukket dig selv for adgang til eksterne enheder.

Prøv det her:
  • Start Nautilus (Filhåndtering) sådan her fra en terminal (luk ikke Terminalen før du har lukket Nautilus):

    Kode: Vælg alt

    sudo nautilus $HOME
  • Gå til mappen, som svarer til den eksterne enhed.
  • Marker alt (CTRL+A, eller Rediger > Marker Alt).
  • Højreklik, og vælg Egenskaber
  • I fanebladet Rettigheder ændrer du rettigheder for filerne/mapperne.
  • Luk Nautilus
  • Luk Terminal vinduet

Rettigheder
En lidt mere permanent løsning kunne være at ændre på rettigheder for dig selv:
  • Kik lidt i System > Administration > Brugere og Grupper.
  • Klik på Lås op og indtast dit kodeord.
  • Klik på dit brugernavn, og tryk på Egenskaber.
  • I egenskaber kigger du i fanebladet Brugerrettigheder.
  • Der er nok nogle flere tilladelser du ønsker at give dig selv.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

fretplay
Indlæg: 119
Tilmeldt: 3. nov 2008, 22:41
Geografisk sted: Sdr jylland

Re: USB bøvl -read only

Indlægaf fretplay » 19. okt 2009, 22:59

har prøvet begge dele, -intet af det virker,
Ved nautilus kommandoen får jeg bare at vide at den laver en error pga at det er read only system. -Kan ændre de øverste 2 men resten kan jeg ikke og det ændrer jo ikke noget.
Når jeg går ind i rettigheder i brugere og grupper, har jeg markeret alt som tilladt, men det hjælper heller ikke noget.

However; når jeg starter nautilus får jeg en ERROR i terminalen der siger;
** (nautilus:6924): WARNING **: Unable to add monitor: Operation not supported

(nautilus:6924): GLib-CRITICAL **: g_error_free: assertion `error != NULL' failed

-den kommer op før jeg overhovedet gør noget, -hvad betyder det??

-men jeg forstår stadig ikke hvorfor rettighederne er ændret bare fordi jeg har overført 2 filer fra en win computer, -og det ER det eneste jeg har gjort, -har IKKE rodet med rettigheder nogen steder.

KeNzO
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23. mar 2009, 12:58
IRC nickname: KeNzO

Re: USB bøvl -read only

Indlægaf KeNzO » 19. okt 2009, 23:15

Sæt den i win comp og højre klik ved uret hvor det er en ikon som hedder "sikker fjernelse af hardware" og prøv nu at sætte den i ubuntu comp har lignende problem, men fandt denne løsning på nette et eller andet som jeg desværre ikke kan huske længere.
Problemmet er hvis du bare hiver den ud af usb stik fra win comp så sker det et eller andet, men hvad skal jeg ikke kunne sige men ubuntu laver rettigheder om til read only

fretplay
Indlæg: 119
Tilmeldt: 3. nov 2008, 22:41
Geografisk sted: Sdr jylland

Re: USB bøvl -read only

Indlægaf fretplay » 20. okt 2009, 11:26

så er det prøvet, -virkede dog ikke, havde stadig ingen rettigheder på hverken den ene eller den anden ubuntu comp. -Satte så sticket i min win pc igen og formatterede sticket, og nu lader det til at virke..... -men guderne må vide hvor længe.
-Problemet er egentlig nu at jeg så er afhængig af man win pc hvis lortet gør det igen, -det sg lidt øv. -Men for nu -lever jeg videre :wink:

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster