Formattering af ekstern hd til back-up [ikke helt LØST] Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Formattering af ekstern hd til back-up [ikke helt LØST]

Indlægaf hvm » 17. jul 2009, 11:24

Jeg har en 500GB Western Digital My Book, som jeg bruger til back-up af mine filer. Harddisken er fra producentens side formatteret som FAT32, og jeg har ingen problemer med at mounte den eller flytte filer frem og tilbage.

Jeg kunne godt tænke mig at formattere den som ext4 (eller i hvert fald en partition til at begynde med) - dels fordi jeg antager, at det bliver hurtigere at kopiere filer frem og tilbage; dels fordi jeg håber, at mine data derved er bedre beskyttede, skulle den blive stjålet (hvis man forsøgte at mounte den i Windows, ser den vel bare tom ud?).

Jeg har dog problemer med at få det til at fungere - nogle gange vil ext4-partitionen slet ikke mounte, og jeg kan ikke flytte filer derover: Jeg står ikke som ejer af disken, og har derfor ingen rettigheder.

Jeg kan forstå fra andre tråde her i forum, at det måske handler om at få rettigheder, men jeg vil også lige høre, om jeg formatterer den forkert:

Er det bedst at oprette en primær eller en udvidet/logisk partition? Label'en kan jeg sætte til hvad som helst, ikke - det er bare et navn? Er der andet, jeg skal gøre, for at være sikker på, at partitionen altid mounter?

Hvad er den korrekt kommando til at give min brugerkonto rettigheder til at kopiere/slette filer, etc. på den eksterne ext4 partition?
Senest rettet af hvm 18. jul 2009, 10:31, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Formattering af ekstern harddisk til back-up

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jul 2009, 14:03

Det tror jeg desværre godt du kan glemme alt om, vi var flere som arbejdede sammen på irc med netop det problem, men ingen af os fik ext4 til at fungere på en extern hd (og jeg har samme hd som dig).

Jeg bruger selv NFTS på de fleste af mine externe, men dette kan man kun formatere til fra gparted som livecd http://gparted.sourceforge.net/download.php


EDIT:

Den fejl er rettet nu !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Formattering af ekstern harddisk til back-up  Emnet er løst

Indlægaf Casper Hansen » 17. jul 2009, 14:17

hvm skrev:Jeg har en 500GB Western Digital My Book, som jeg bruger til back-up af mine filer. Harddsiken er fra producentens side formatteret som FAT32, og jeg har ingen problemer med at mounte den eller flytte filer frem og tilbage.

Jeg kunne godt tænke mig at formattere den som ext4 (eller i hvert fald en partition til at begynde med) - dels fordi jeg antager, at det bliver hurtigere at kopiere filer frem og tilbage; dels fordi jeg håber, at mine data derved er bedre beskyttede, skulle den blive stjålet (hvis man forsøgte at mounte den i Windows, ser den vel bare tom ud?).

Jeg har dog problemer med at få det til at fungere - nogle gange vil ext4-partitionen slet ikke mounte, og jeg kan ikke flytte filer derover: Jeg står ikke som ejer af disken, og har derfor ingen rettigheder.

Jeg kan forstå fra andre tråde her i forum, at det måske handler om at få rettigheder, men jeg vil også lige høre, om jeg formatterer den forkert:

Er det bedst at oprette en primær eller en udvidet/logisk partition? Label'en kan jeg sætte til hvad som helst, ikke - det er bare et navn? Er der andet, jeg skal gøre, for at være sikker på, at partitionen altid mounter?

Hvad er den korrekt kommando til at give min brugerkonto rettigheder til at kopiere/slette filer, etc. på den eksterne ext4 partition?


sudo chown -R ditbrugernavn:users /media/navnpåekstern

Har selv en WD 250 GB med ext3 og fungerer perfekt.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Formattering af ekstern harddisk til back-up

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jul 2009, 14:27

Casper Hansen skrev:sudo chown -R ditbrugernavn:users /media/navnpåekstern

Har selv en WD 250 GB med ext3 og fungerer perfekt.

Det tror jeg gerne på, men vi prøvede også den mulighed på externe hd med ext4 (samt en del andre forsøg) og det kom ikke til at virke med ext4, fejlbeskrivelsen i første indlæg er præcist den som vi også endte med.


EDIT:

Jeg har lige taget en extern hd og formateret til ext4, denne gang fik jeg da liv i hd´en :D , så prøv at formatere igen og så gør som casper foreslår.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Formattering af ekstern harddisk til back-up

Indlægaf hvm » 17. jul 2009, 15:17

Altså, nu er jeg lige gået i gang med at reformattere til ext3 :lol: - men så kan jeg forhåbentligt også bedre skaffe adgang til den fra andre distros.

Derimod fik jeg sudo-kommandoen til at virke på en ekstra data-partition (også ext3) på den interne harddisk (men er stadig ikke med på, om jeg skal bruge kommandoen efter genstart af computeren - men det finder jeg jo ud af, næste gang, jeg starter)!

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Formattering af ekstern harddisk til back-up [LØST]

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jul 2009, 15:29

Jeg satser meget på at ext4 virker nu, jeg er ved at lave en backup på ca 400 gb, så jeg vil nødigt skulle lave det hele om igen :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Formattering af ekstern harddisk til back-up [LØST]

Indlægaf hvm » 18. jul 2009, 09:58

Nu skrev jeg [LØST], men problemet er ikke løst tilfredsstillende: Jeg kan trække en fil fra min hjemmemappe til den eksterne harddisk, hvorved den flyttes (og altså slettes i hjemmemappen) - jeg ville gerne kunne kopiere filen (hele min hjemmemappe, faktisk) og sætte den in på den eksterne, men funktionen virker ikke (hverken Kopiér/Sæt ind eller Ctrl+C/Ctrl+V) :(

ETA: Jeg er ved at forsøge at finde en kommando til at kopiere, for at se, om det virker. Vil dette f.eks. virke:

Kode: Vælg alt

sudo cp -r /home/mitbrugernavn /media/mineksterneharddiskpartition
Jeg har modificeret koden nævnt her. Skal sudo med (det antager jeg)? Skal r være med stort? Koden i det nævnte link har to mellemrum mellem -r og /home/etc. - er det korrekt eller en fejl?

På forhånd tak.

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: Formattering af ekstern hd til back-up [ikke helt LØST]

Indlægaf elkoger » 18. jul 2009, 13:11

Måske kan du prøve at skrive følgende i terminalen:

Kode: Vælg alt

gksu nautilus


Så kan du flytte filer i et grafisk vindue, som super bruger.
Mvh Simon

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Formattering af ekstern hd til back-up [ikke helt LØST]

Indlægaf hvm » 19. jul 2009, 09:28

Med gksu nautilus fik jeg beskeden
Filer i mappen "mitbrugernavn" kan ikke håndteres fordi du ikke har rettigheder til at se dem.
Jeg ved ikke, om det betyder, at jeg skal bruge gksu til at give mig adgang til min hjemmemappe?

I stedet prøvede jeg med sudo cp osv., som kopierede filerne, men hele den kopierede hjemmemappen var låst, så jeg brugte sudo chown osv. for at låse den op.

Det virker med andre ord til, at der ikke er en enkelt løsning på problemet?

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Formattering af ekstern harddisk til back-up [LØST]

Indlægaf Casper Hansen » 19. jul 2009, 14:01

hvm skrev:Nu skrev jeg [LØST], men problemet er ikke løst tilfredsstillende: Jeg kan trække en fil fra min hjemmemappe til den eksterne harddisk, hvorved den flyttes (og altså slettes i hjemmemappen) - jeg ville gerne kunne kopiere filen (hele min hjemmemappe, faktisk) og sætte den in på den eksterne, men funktionen virker ikke (hverken Kopiér/Sæt ind eller Ctrl+C/Ctrl+V) :(

ETA: Jeg er ved at forsøge at finde en kommando til at kopiere, for at se, om det virker. Vil dette f.eks. virke:

Kode: Vælg alt

sudo cp -r /home/mitbrugernavn /media/mineksterneharddiskpartition
Jeg har modificeret koden nævnt her. Skal sudo med (det antager jeg)? Skal r være med stort? Koden i det nævnte link har to mellemrum mellem -r og /home/etc. - er det korrekt eller en fejl?

På forhånd tak.


Nu skrev jeg

sudo chown -R så prøv lige det :)
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Formattering af ekstern hd til back-up [ikke helt LØST]

Indlægaf Christian.Arvai » 19. jul 2009, 14:21

Jeg har fået testet den HD med ext4 nu, jeg kan både kopiere til og fra den samt slette filer, så det ser ok ud :)

Jeg brugte så den kommando casper foreslår (jeg glemte lige at se om det virkede uden), men på den næste backup HD skal jeg nok se om det virker, uden at man ændre på noget.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster