Forsvundet partition på ekstern disk

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Forsvundet partition på ekstern disk

Indlægaf Ole Mose » 24. apr 2009, 08:34

Jeg har en ekstern disk (Sata). Disken har tidligere været brugt (internt) i en maskine, hvor den var opdelt i 2 partitioner. En Xp partition og en Ubuntu 8.10.

Jeg skal bare hente nogle data fra disken. Data på Xp delen har det været uproblematiske at få fat i. Den del monteres automatisk hvis jeg monterer disken i en XP, en Vista, eller en Ubuntu maskine.

Men den del, hvor Ubuntu lå, kan jeg tilsyneladende ikke få adgang til/se?
Jeg regner med, der er tale om en ext3 partition?

Hvis jeg bruger GParted til at vise parttitionerne på den eksterne disk, vises kun en partition - en ntfs og så en lille 8MB partition med unalocated space.

Jeg kan ikke huske, hvilken konsolkommando jeg kan bruge, hvis jeg gerne vil se alle diske der er til rådighed - altså ikke kun de monterede.

Jeg håber ovenstående giver mening?
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: Forsvundet partition på ekstern disk

Indlægaf Ole Mose » 24. apr 2009, 08:37

Jeg må hellere nævne:

Jeg er ikke sikker på, at der er en ext3 partition på disken. Jeg har installeret Ubuntu "gennem" XP i sin tid. Jeg mener at have hørt, at ubuntu efter 8.10 (kan?) installeres i en fil under windows.
Hvis det er tilfældet, hvordan får man så fat i data?
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forsvundet partition på ekstern disk

Indlægaf Christian.Arvai » 24. apr 2009, 08:55

Hej


Er det når du prøver at komme ind på partitionen (det område hvor du tidligere havde ubuntu på hd´en) via windows at det driller ?

Du kan evt bruge en ubuntu livecd, boote op på den, åbne partitionen og se om ikke du kan finde de date´er / kopiere dem ud et sikkert sted, men hvis du før kørte med ubuntu som wubiinstall (install inde i windows), er jeg ikke sikker på præcist hvor i filsystemet du skal lede.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Forsvundet partition på ekstern disk

Indlægaf soundpartner » 24. apr 2009, 09:41

christian.arvai skrev:Hej


Er det når du prøver at komme ind på partitionen (det område hvor du tidligere havde ubuntu på hd´en) via windows at det driller ?

Du kan evt bruge en ubuntu livecd, boote op på den, åbne partitionen og se om ikke du kan finde de date´er / kopiere dem ud et sikkert sted, men hvis du før kørte med ubuntu som wubiinstall (install inde i windows), er jeg ikke sikker på præcist hvor i filsystemet du skal lede.

nixen bixen karen blixen...

i mine øjne er din data tabt med mindre du finder maskinen og får installeret disken igen.
problemet er at du har lavet det der hedder en wubi install af ubuntu.
det er som du selv rigtigt skriver en installation inde i windows som laver en stor fil på harddisken og bruger denne som en virtuel harddisk.
Der er derfor ikke tale om en partition på disken, men bare en fil som ved boot bliver brugt som virtuel harddisk.
jeg kender ikke til nogen måde til at tilgå denne uden at boote fra den.
Dette er blandt andet en af grundende til at jeg altid FRARÅDER wubi install til endet end lige at prøve systemet af i et par dage.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Forsvundet partition på ekstern disk

Indlægaf Warhawk » 24. apr 2009, 09:52

Ole Mose skrev:Jeg må hellere nævne:

Jeg er ikke sikker på, at der er en ext3 partition på disken. Jeg har installeret Ubuntu "gennem" XP i sin tid. Jeg mener at have hørt, at ubuntu efter 8.10 (kan?) installeres i en fil under windows.
Hvis det er tilfældet, hvordan får man så fat i data?

Hejsa,

Når du har kørt med en WUBI-installation, ligger det hele i Windows og du kan så ikke få fat i de data. Hvis din computer kan starte op på f.eks. en ekstern harddisk (styres i BIOS) kan du således starte op på den - så vil du starte din Windows op.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: Forsvundet partition på ekstern disk

Indlægaf Ole Mose » 24. apr 2009, 10:03

"Wubi- install" det er så problemet?

Jeg kan faktisk boote fra disken ved at indstille bios. Jeg kommer ind i boot-menuen, hvor jeg kan vælge mellem Ubuntu eller Windows.

Når jeg vælger Ubuntu dør systemet efter et stykke tid, ved initialisering en batteriservice eller lign). Skæmen er sort.
Trykker jeg dereftere Ctrl-C får jeg en meddelelse om, at programmet forlader Gnome, selv om Gnome aldrig har været synlig.

Jeg tror det skyldes det grafiske setup. Min gamle maskine havde et super Nvidia kort og jeg brugte hardwaredriverne. Den nuværende har et mere skrabet ATI-kort.
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster