Opsætning af sekundær skærm, som primær.

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Opsætning af sekundær skærm, som primær.

Indlægaf Don S » 12. okt 2008, 13:04

Jeg har et problem, som jeg har ignoreret i lidt tid nu.

Min laptop's monitor er gået i stykker - rimelig meget, og jeg gider ikke/har ikke råd til at reparere den - og jeg har den alligevel bare stående hjemme, så den er i realiteten ikke en bærbar. Men fordi at skærmen er så meget i stykker som den er (den blev lukket ned oven i nogle høretelefoner, så halvdelen af skærmen er flækket), kunne det være fedt at sætte min sekundære skærm op som primær, helt fra starten af boot-up'en - eller i det mindste hvis en Xserver ikke kører. Min BIOS har (af hvad jeg kunne se på den halve skærm) ikke funktionen til at direct'e output via VGA-outputtet, så umiddelbart føler jeg mig ret klemt, men tænkte at der måske var nogen, der har prøvet dette før eller har en idé om, hvordan det kan gøres.

Laptop: Zepto Znote 3415W.
BIOS version: Det stod på den side, hvor man ikke kan læse det... Men det er en version z1.2, eller noget lign., så vidt jeg husker.
Ekstern monitor (hvis det har nogen betydning): CTX EX701F (orn'lig oldschool CRT monitor).

- På forhånd tak.
Billede

Billede Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Opsætning af sekundær skærm, som primær.

Indlægaf lath » 15. okt 2008, 18:07

Din computer er ret meget f***ed up!

Du skriver at du ikke vil ofre penge på det, men hvis din laptop er af nyere dato koster en ny laptop skærm (15" WXGA) omkring 1200 kr. (jeg giver ingen garantier, men det har en jeg kender betalt for omkring en måned siden)

For at få aktiveret din VGA port som primær skærm bliver du nødt til at kunne se hvad din computer laver:

For Linux systemers vedkommende kan du få vist et terminal vindue på en anden computer, og fjernstyre din computer derfra. Du kan også få et grafisk billede på en anden computers skærm, og fjernstyre din brugergrænseflade fra en anden computer.

Det kræver installation af server programmer

For terminal forbindelser er det en SSH server du skal bruge. Den skal du også installere, hvis du vil vise en brugergrænseflade på en computer ude på det vilde Internet. (sikkerhed)

Grafisk brugergrænseflade kan TightVNC sørge for. http://www.tightvnc.com/


Når du kan se hvad din computer laver kan du for ATI grafikkorts vedkommende installere ATI Catalyst controlcenter, og konfigurere VGA porten, som primær skærm. Typisk skal du også bruge en funktionsknap på din laptop for skifte. (Min computer har en tast (på F4 tasten) et ikon af en gammeldags monitor efterfulgt af et | tegn, og et ikon af en laptop set fra siden).
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Opsætning af sekundær skærm, som primær.

Indlægaf Christian.Arvai » 15. okt 2008, 18:11

Du skriver at du ikke vil ofre penge på det, men hvis din laptop er af nyere dato koster en ny laptop skærm (15" WXGA) omkring 1200 kr


jeg har lige købt en 20" AOC skærm til 1300 kr, så du har helt ret i at det ikke er dyrt !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Opsætning af sekundær skærm, som primær.

Indlægaf Casper Hansen » 15. okt 2008, 18:18

christian.arvai skrev:
Du skriver at du ikke vil ofre penge på det, men hvis din laptop er af nyere dato koster en ny laptop skærm (15" WXGA) omkring 1200 kr


jeg har lige købt en 20" AOC skærm til 1300 kr, så du har helt ret i at det ikke er dyrt !


Tror han mener en skærm til selve laptoppen og ikke en ekstern:)

- Har du mulighed for at tilslutte skærmen, når du er inde i systemet eller er det helt umuligt?
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Opsætning af sekundær skærm, som primær.

Indlægaf Don S » 15. okt 2008, 19:40

Jeg har allerede sat min sekundære skærm op og det fungerer fint, efter at Linux Xorg er loadet. Mit problem opstår, når der ikke er mulighed for at loade xorg.conf - f. eks. ved en LiveCD installation, eller hvis der opstår en fejl før X serveren når at blive startet. Halvdelen af skærmen virker dog stadig, så det er først når vi kommer til en terminal, at det bliver et problem, da det er den nederste del af skærmen der mangler.

Da jeg ringede til Zepto og spurgte, sagde de at det ville koste mig mindst 3200,- at få sat en ny skærm i, og jeg kunne ikke bare købe skærmen selv... :? Jeg havde i forvejen sat min eksterne skærm til, så jeg havde dual-monitors, så det var en ret nem løsning, bare at fjerne den almindelige skærm og så kun bruge den eksterne. Indtil videre har der dog ikke været noget problem, men jeg tænkte at det måske ville være meget smart, at sikre sig, hvis nu det skulle gå galt.

Så spørgsmålet lyder: Er der nogen der har erfaring med, at sætte en ekstern skærm op som primær, før Linux kernelen er loadet på en bærbar gennem VGA porten?
Billede

Billede Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Opsætning af sekundær skærm, som primær.

Indlægaf lath » 15. okt 2008, 19:56

Don S skrev:Jeg har allerede sat min sekundære skærm op og det fungerer fint, efter at Linux Xorg er loadet. Mit problem opstår, når der ikke er mulighed for at loade xorg.conf - f. eks. ved en LiveCD installation, eller hvis der opstår en fejl før X serveren når at blive startet. Halvdelen af skærmen virker dog stadig, så det er først når vi kommer til en terminal, at det bliver et problem, da det er den nederste del af skærmen der mangler.

Da jeg ringede til Zepto og spurgte, sagde de at det ville koste mig mindst 3200,- at få sat en ny skærm i, og jeg kunne ikke bare købe skærmen selv... :? Jeg havde i forvejen sat min eksterne skærm til, så jeg havde dual-monitors, så det var en ret nem løsning, bare at fjerne den almindelige skærm og så kun bruge den eksterne. Indtil videre har der dog ikke været noget problem, men jeg tænkte at det måske ville være meget smart, at sikre sig, hvis nu det skulle gå galt.

Så spørgsmålet lyder: Er der nogen der har erfaring med, at sætte en ekstern skærm op som primær, før Linux kernelen er loadet på en bærbar gennem VGA porten?


Lidt hønen og ægget problem det her.
Hvis du kan sætte Ubuntu til at starte i run level mode nr 3, vil den starte op i flerebruger-terminaltilstand med netværk (runlevel 2 er flerbruger-terminal uden netværk, 1 er enkeltbruger-terminal uden netværk, 5 er den grafisk tilstand, og 4 bruges vist nok ikke)

Du kan starte det grafiske op med en:

Kode: Vælg alt

startx

kommando.

Se også

Kode: Vælg alt

man 1 startx



Tilføjelse:

Linux er operativsystemkernen, er den ikke indlæst er der ikke noget Ubuntu.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Opsætning af sekundær skærm, som primær.

Indlægaf Don S » 16. okt 2008, 00:45

lath skrev:Linux er operativsystemkernen, er den ikke indlæst er der ikke noget Ubuntu.

Præcis, hvilket er hvorfor det kunne være rart at have VGA outputtet sat som primært før systemet starter op.
Billede

Billede Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Opsætning af sekundær skærm, som primær.

Indlægaf lath » 16. okt 2008, 16:04

Don S skrev:
lath skrev:Linux er operativsystemkernen, er den ikke indlæst er der ikke noget Ubuntu.

Præcis, hvilket er hvorfor det kunne være rart at have VGA outputtet sat som primært før systemet starter op.


Kan nok ikke lade sig gøre uden et program, som undfører en ændring i noget EEPROM for grafikkort hardwaren.
Det program kører normalt på et operativsystem.

Det er sådan man plejer at gøre.

Det er sådan jeg blandt andet udvikler software (firmware) til indlejrede systemer.
Et indlejret computersystem er et computersystem, som oftest findes i vaskemaskiner, TV, mikrobølgeovne, musikanlæg etc.

Dansk Wikipedia om "indlejret system": http://da.wikipedia.org/wiki/Indlejret_system, torsdag den 16. oktober 2008 kl 16:00, GMT +2
Engelsk Wikipedia om "embedded system" : http://en.wikipedia.org/wiki/Embedded_System, torsdag den 16. oktober 2008 kl 16:01, GMT +2

Dansk Wikipedia om EEPROM (http://da.wikipedia.org/wiki/EEPROM, torsdag 16. oktober 2008 kl 14:48, GMT +2):
En EEPROM, eller Electrically Erasable Programmable Read-Only-Memory (Elektrisk sletbar programmerbar læsehukommelse) er en speciel type EPROM (som igen er en speciel type PROM), der kan slettes ved tilførelse af en elektrisk ladning. Som andre typer rom, beholder EEPROM sit indhold når strømmen slås fra, og er en del langsommere end ram.

EEPROM minder meget om Flashhukommelse, men forskellen er, at data kun kan skrives og slettes 1 byte af gangen på en EEPROM, og at en EEPROM derfor er en del langsommere.


Engelsk Wikipedia om EEPROM er større og mere uddybende: http://en.wikipedia.org/wiki/EEPROM, , torsdag 16. oktober 2008 kl 14:50, GMT +2.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Opsætning af sekundær skærm, som primær.

Indlægaf Don S » 17. okt 2008, 15:40

lath skrev:Kan nok ikke lade sig gøre uden et program, som undfører en ændring i noget EEPROM for grafikkort hardwaren.

Frygtede at det nok ville komme ud på noget i retning af det. Kan ikke rigtig overskue hvordan jeg skal få det til at fungere. Tror bare jeg lader være med at tage sorgerne på forskud, og får smidt en ny skærm i, hvis det for alvor bliver et problem.
Billede

Billede Billede

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster