Samme mount point til USB drev?

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
nicolaidenmark
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. jul 2007, 13:59

Samme mount point til USB drev?

Indlægaf nicolaidenmark » 4. okt 2008, 14:14

Ubuntu 7.10

Ja, indtil for kort tid siden var der ingen problemer overhovedet: Disken mountede med det sædvanlige navn ("WD External"), men så en dag sagde linux at den ikke kunne mounte enheden... Nu har jeg formateret computer og HDD adskillige gange.

Nu kan den finde min Externe og USB Flash igen. Problemet består dog nu i at diskene jo skifter navn, mellem disk og disk1 afhængigt af, hvilket, der først bliver mountet.

Jeg vil gerne have det, som i de gode gamle dage, hvor de altid hed det samme (WD External og Disk1).

Det er jo ikke særligt praktisk at de ikke hedder det samme hele tiden f.eks. under downloads af torrents.

Hvordan får jeg linux til at navngive diskene ens, hver gang?

Externe og Flah er PT EXT3, men overvejer at skifte til NTFS, da jeg kan se, at EXT3 optager meget tom plads....

Jeg har også prøvet med denne kommando:

sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/hd-ntfs -o force

Hvor jeg havde lavet en mappe i media i forvejen.

Det virkede også og diskene fik de navne, jeg gerne ville have--- lige indtil jeg genstartede computeren... så hed de disk og disk-1 igen.

Hvordan for jeg diskene til at beholde mine definerede navne?

Hjælp!

Jeg er desperat!
Venlig Hilsen

Nicolai

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Samme mount point til USB drev?

Indlægaf lath » 16. okt 2008, 00:15

nicolaidenmark skrev:Ubuntu 7.10

Ja, indtil for kort tid siden var der ingen problemer overhovedet: Disken mountede med det sædvanlige navn ("WD External"), men så en dag sagde linux at den ikke kunne mounte enheden... Nu har jeg formateret computer og HDD adskillige gange.

Nu kan den finde min Externe og USB Flash igen. Problemet består dog nu i at diskene jo skifter navn, mellem disk og disk1 afhængigt af, hvilket, der først bliver mountet.

Jeg vil gerne have det, som i de gode gamle dage, hvor de altid hed det samme (WD External og Disk1).

Det er jo ikke særligt praktisk at de ikke hedder det samme hele tiden f.eks. under downloads af torrents.

Hvordan får jeg linux til at navngive diskene ens, hver gang?

Externe og Flah er PT EXT3, men overvejer at skifte til NTFS, da jeg kan se, at EXT3 optager meget tom plads....

Jeg har også prøvet med denne kommando:

sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/hd-ntfs -o force

Hvor jeg havde lavet en mappe i media i forvejen.

Det virkede også og diskene fik de navne, jeg gerne ville have--- lige indtil jeg genstartede computeren... så hed de disk og disk-1 igen.

Hvordan for jeg diskene til at beholde mine definerede navne?

Hjælp!

Jeg er desperat!


Du har 2 problemer - den med lige pludselig ikke at kunne mounte et drev, og
navne.

    Vi tager en af gangen:
  • Hvis du er slem, ikke umounter diskene, er de mapper du mounter filsystemer på allerede optaget (der er allerede noget mounted), og der kan derfor ikke mountes et nyt filsystem på mappen.
    Derfor får du problemer.
    Kig evt i filen (ikke pille! - det må kun mount eller en automounter daemon service

    Kode: Vælg alt

    /etc/mtab
    for de til enhver tid monterede filsystemer)
  • Giv diskene en disk/partition-label, så bliver den vist istedet for navnet på den mappe, hvor filsystemet bliver mountet på. Eks. Jeg har en Kingston USB flash: den bliver altid mounted, og vist som "KINGSTON".
    Jeg tror at du i GNOME kan bruge egenskaber fra et højre-klik på mappen, hvorpå filsystemet er mountet

NTFS er et windows filsystem. brug det helst ikke i Linux. Kører dåligere.
Ext3 er jounaliserende filsystem. Et jounaliserende filsystem skriver kun ændringer af sektorer på disken, modsat ikke-jounalisernde filsystemer, som genskriver hver sektor som er ændret. Et jounaliserende filsystem har et service program som sammenføjer ændringer, når der ikke er noget, som skriver til / læser fra disken. Performance opleves som en flere gange hurtigere harddisk. Et godt eksempel er f.eks. når OpenOffice.org gemmer i Windows hhv. i Linux - i Linux mærker du ikke at filen bliver gemt, i Windows skal du vente flere sekunder på at den er færdig med at skrive, og det bliver kun værre når dokumentet bliver længere.

Hvad mener du iøvrigt med at det optager mere tom plads?
    Har du kommet til at give Ext3 for små eller store sektorstørrelser, så Ext3 skal bruge mere plads til i-nodes ved for små sektorstørrelser og få store filer, eller at du har mange små filer, så der går meget plads tabt med for store sektorstørrelser.

    Eksempler:
  • Eksempel ved små sektorstørrelser, og få store filer:
    Hvis 4 filer a 64KB (fylder 256KB), og en sektorstørrelse på 4KB, skal du bruge 256KB / 4KB = 64 sektorer á 4KB = 64 i-nodes + et antal sikkerhedskopier af i-nodes (sikkerhedskopiering sker automatisk). Diskplads-krav til filerne er 256 KB.
  • Eksempel ved for store sektorstørrelser, og mange små filer:
    Hvis 64 filer a 1 KByte (fylder 64KB), og sektorstørrelse på 16KBytes, så skal du bruge 64 sektorer á 16 KB = 64 i-nodes, og så fylder filerne på disken 64 filer á 16Kbyte = 1024 KByte = 1MBytes)
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster