Kan pludselig ikke åbne Micro SD kort

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
s.brogaard
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31. jan 2015, 15:08

Kan pludselig ikke åbne Micro SD kort

Indlægaf s.brogaard » 3. nov 2018, 12:28

Hejsa. Hvorfor er det at jeg pludselig og gentagende gange ikke kan se og dermed åbne mit micro SD kort på min PC ?. Kortet flyttes jævnligt frem og tilbage mellem en 3D printer og min PC, og pludselig vil Ubuntu ikke se det. Det kan stadig ses på printeren, og vil ikke virke før jeg formaterer det fra windows.
Vh Søren

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan pludselig ikke åbne Micro SD kort

Indlægaf lath » 3. nov 2018, 12:55

s.brogaard skrev:Hejsa. Hvorfor er det at jeg pludselig og gentagende gange ikke kan se og dermed åbne mit micro SD kort på min PC ?. Kortet flyttes jævnligt frem og tilbage mellem en 3D printer og min PC, og pludselig vil Ubuntu ikke se det. Det kan stadig ses på printeren, og vil ikke virke før jeg formaterer det fra windows.
Vh Søren


Der findes noget der kaldes for "flash wear", som betyder at en flash celle bliver slidt så meget at den ikke længere kan bruges. Wear opstår når indholdet af en flash celle er ændret mange gange, for den billigste teknologi er det 10.000 gange, i den dyreste er det 100.000 gange.

Man kan læse (read) i meget længere tid end man kan skrive (write).

Hvis et lagermedie er ramt af wear, så kan man godt skrive i nogle af flash cellerne, fordi de ikke har wear. Du skriver at du godt kan formatere det i Windows. Partiontabellen ændres meget meget sjældent, så i dem er der intet slid, og derfor lykkedes formateringen

Hvis flash cellerne i dit Micro SD kort har fået wear, så er kortet elektronik skrot.

Om flash wear, - meget teknisk og med noget halvleder fysik:
https://www.radio-electronics.com/info/ ... fetime.php

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan pludselig ikke åbne Micro SD kort

Indlægaf AJenbo » 3. nov 2018, 18:14

Hvis det var flash wear så ville alle læsere vel være ramt ligeligt, og ubuntu ville som minimum vise enheden men melde om i/o fejl?

@s.brogaard kan din maskine læse andre kort? Er det den samme maskine som du køre Windows på? Fungere kortet ellers problem frit i windows?

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster