Hvordan opretter man tilladelser til at scanne? Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 9. jan 2017, 17:16

AnneMuz skrev:Ja, jeg er klar over det, og har faktisk netop forsøgt at bruge screenshot-funktionen i Linux, som jeg ellers er meget glad for, flere gange i forbindelse med mine svar, men jeg kan ikke få noget "med over" - paste-knappen er nedtonet (en ulykke kommer jo sjældent alene...). Jeg har også ledt efter en vejledning her i forummet for at se, om der skal specielle kommandoer til den funktion. Den er der garanteret et sted (vejledningen), for jeg synes, at jeg havde fat i den i går - jeg kan bare ikke lige finde den nu, og kan ikke huske, hvad det er, man skal gøre for at lægge screenshot ind.

Meget simpelt: Under det felt du skriver i, trykker du på Vedhæftede filer - Tilføj fil - vælger din fil. - Udfør.
(Filnavnet må ikke indeholde mellemrum eller æøå).
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 9. jan 2017, 17:19

Tak, Klaus :-)
Ha' en god aften.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 9. jan 2017, 17:22

AnneMuz skrev:Ha' en god aften.

Takker, lige over.

Venligst, undlad hele tiden at trykke på "fluebenet". Det markerer tråden som løst, og det er den jo ikke endnu.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AJenbo » 9. jan 2017, 17:25

AnneMuz skrev:Klaus:
Ja, jeg er klar over det, og har faktisk netop forsøgt at bruge screenshot-funktionen i Linux, som jeg ellers er meget glad for, flere gange i forbindelse med mine svar, men jeg kan ikke få noget "med over" - paste-knappen er nedtonet (en ulykke kommer jo sjældent alene...). Jeg har også ledt efter en vejledning her i forummet for at se, om der skal specielle kommandoer til den funktion. Den er der garanteret et sted (vejledningen), for jeg synes, at jeg havde fat i den i går - jeg kan bare ikke lige finde den nu, og kan ikke huske, hvad det er, man skal gøre for at lægge screenshot ind.

Når der er tale om beskeder i terminalen er det bedst blot at markere dem og kopiere teksten, så slipper vi også for at skulle skrive den af fra et billede ;)
Mht til at indsætte et billede så er tekst feltet her på forummet ikke et dokumen hvor du blot kan indsætte billeder med mere, det håndtere kun tekst. Så du skal først gemme billedet som en fil før du kan vedhæfte det.
Præcis hvordan man gemmer et screen shot i Mint ved jeg ikke, det er jo et Ubuntu forum du er havnet på ;) I Ubuntu har man programmet Skræmbillede hvor man kan gemme et udsnit som en fil. Ellers kan du også først indsætte billedet i et billede redigerings program som eks. gimp og så gemme der fra.

AnneMuz skrev:AJenbo:
Jeg vender tilbage til dine tips i morgen - lige nu står den på overload, det går bare galt, hvis jeg stresser videre med det lige nu :-)

Det er en rigtig god ide at stoppe før man går død, du kan bage tage fat der hvor du slap i går, så ser vi lige hvad jeg kan finde i mellem tiden.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AJenbo » 9. jan 2017, 17:28

Du kan prøve følgende kommando som burde løse rettigheds problemer med scanning i de fleste tilfælde, der burde ikke være nogen negativ side ved at køre den unødvendigt:

Kode: Vælg alt

sudo adduser ${USER} lp
sudo adduser ${USER} scanner

(efterfølgende skal du logge ud og så ind igen, eller blot genstarte computeren)

Kan du i øvrigt oplyse os IP'en på scanneren?

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 10. jan 2017, 12:37

Jeg forsøger at samle op fra igår:

1. Jeg skal nok øve mig i at blive bedre til "etiketten", eks. skærmprint ect.

2. Mht. "ubuntu-forum": Jeg ledte faktisk efter et "Mint-forum" på dansk, men fandt ikke noget. Foretrækker dansk, når der i forvejen er mange nye linux-begreber, jeg skal kæmpe med - selv om jeg til andet brug er rimelig til engelsk. Men jeg havde fået forståelsen af, at Mint er en slags Ubuntu (selv om brugerfladen jo er anderledes), derfor havnede jeg til sidst her? Er der et andet sted på dansk, som er mere nærliggende, så I ikke skal slås med at oversætte jeres råd fra Ubuntu til Mint - selv om I gør det fint?

AJenbo: Din foreslåede kommando for at se, om installationen er korrekt, gav følgende resultat (selvfølgelig Mint i stedet for Ubuntu):

ii imagescan 3.23.0-1epson4linuxmint17 amd64 next generation image acquisition utilities
ii imagescan-plugin-networkscan 1.1.0-1epson4linuxmint17 amd64 Network scan plugin
ii imagescan-plugin-ocr-engine 1.0.0-1epson4linuxmint17 amd64 Image Scan v3 OCR Engine Plugin

Jeg kan ikke gennemskue, om det svarer helt til dit eksempel. Ser det rigtigt ud?

Har i øvrigt nu fået præciseret følgende:
Netgear router ("indenfor" Telenors zyxel-router), IP 192.168.1.1
Scanner IP 192.168.1.20

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 10. jan 2017, 14:55

Tilføjelse:
Kommandoen:
sudo adduser ${USER} lp

...giver svaret:
Adding user `xxxxx' to group `lp' ...
Adding user xxxxx to group lp
Done.

Men der kommer stadig samme fejlmelding i begge scannerprogrammer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2017, 15:30

AnneMuz skrev:2. Mht. "ubuntu-forum": Jeg ledte faktisk efter et "Mint-forum" på dansk, men fandt ikke noget. Foretrækker dansk, når der i forvejen er mange nye linux-begreber, jeg skal kæmpe med - selv om jeg til andet brug er rimelig til engelsk. Men jeg havde fået forståelsen af, at Mint er en slags Ubuntu (selv om brugerfladen jo er anderledes), derfor havnede jeg til sidst her? Er der et andet sted på dansk, som er mere nærliggende, så I ikke skal slås med at oversætte jeres råd fra Ubuntu til Mint - selv om I gør det fint?

Mint bygger oven på Ubuntu så de har meget tilfældes, men der er også forskelle. Jeg kan se at Mint 17 som du bruger mest svare til Ubuntu 14.04.
Mint har ikke så stor en bruger skare som Ubuntu og jeg tror blandt andet det er der for der ikke rigtig er så stort et fældes skab her hjemme. Kan jeg spørge hvad årsagen til at du valgte Mint var?

AnneMuz skrev:AJenbo: Din foreslåede kommando for at se, om installationen er korrekt, gav følgende resultat (selvfølgelig Mint i stedet for Ubuntu):

Kode: Vælg alt

ii  imagescan                                   3.23.0-1epson4linuxmint17                           amd64        next generation image acquisition utilities
ii  imagescan-plugin-networkscan                1.1.0-1epson4linuxmint17                            amd64        Network scan plugin
ii  imagescan-plugin-ocr-engine                 1.0.0-1epson4linuxmint17                            amd64        Image Scan v3 OCR Engine Plugin


Jeg kan ikke gennemskue, om det svarer helt til dit eksempel. Ser det rigtigt ud?

Det ser ud til at du har installeret Epsons program korrekt.

I følge manualen skal du nu tilføje IP'en for scanneren til SANE's konfiguration. Det kan gøres med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo bash -c 'echo "net 192.168.1.20" >> /etc/sane.d/epkowa.conf'

Epson har desværre nogle modsigende informationer i deres dokumentation, men hvis det virker skulle du gerne kunne scanne efter en genstart af computeren.

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 10. jan 2017, 15:56

Hej igen, AJenbo.

Jeg fik råd fra forskellige, og læste også på nettet, at der i hvert fald er en del, der mener, at Mint er det lettest tilgængelige - så det faldt jeg for. Er også i det store og hele glad for det, og har indtil nu lykkeligt undgået at skulle vove mig ud i Terminal. Men det måtte jo komme :-)

sudo bash -c 'echo "net 192.168.1.20" >> /etc/sane.d/epkowa.conf'
...udløser fortsat samme fejlmeddelelser i programmerne, og ingen tekst i Terminal udover ny kommandoprompt.

(det glæder mig, at der er håb om, at det er Epsons instruktioner, den er gal med, og ikke mig :-) )

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 10. jan 2017, 15:57

Hov, jeg glemte det med genstart - vender tilbage med melding om lidt...

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 10. jan 2017, 16:02

Det hjalp desværre ikke på nogen af programmerne at genstarte.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2017, 16:10

Kode: Vælg alt

cat /etc/sane.d/epkowa.conf

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 10. jan 2017, 16:16

cat /etc/sane.d/epkowa.conf
udløser:
net 192.168.1.20
net 192.168.1.20
net 192.168.1.20
net 192.168.1.20

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2017, 16:42

Nå, så fik du vist kørt den forrige kommando 4 gange frem for blot en :/

Men det ser ud til at Epson har ændret på en masse ting uden at opdatere deres manual. Jeg er ikke helt sikker på hvordan vi fortsætter her fra, en del af det vil nok være lidt svært at kommunikere ok involvere en masse undersøgelser af forskellige ting :/

Fjern den gamle config:

Kode: Vælg alt

sudo rm /etc/sane.d/epkowa.conf


Tjek om SANE kan se scanneren:

Kode: Vælg alt

scanimage -L


Efter det vil jeg forslå at du forsøger at forbinde scanneren til computeren via USB og se om du kan scanne på den måde, så kan vi prøve at se om vi kan få det til at virke over netværket bagefter.

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 10. jan 2017, 16:48

Nej, jeg kørte den faktisk kun én gang. Har lige forsøgt én gang til, med samme resultat. Mærkeligt. Kan der være fejl et andet sted i Mint?

Nå, tak for dine forslag - jeg tror, det kræver en mere frisk hjerne, end jeg har lige nu - må vende tilbage til dem senere, måske først i morgen.

Mvh.
AnneMuz

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster