Hvordan opretter man tilladelser til at scanne? Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 10. jan 2017, 17:10

AJenbo:
Hov- blev lige opmærksom på dette: "Efter det vil jeg forslå at du forsøger at forbinde scanneren til computeren via USB og se om du kan scanne på den måde, så kan vi prøve at se om vi kan få det til at virke over netværket bagefter."

Men den er jo kablet i forvejen? Har vi talt forbi hinanden?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2017, 17:24

AnneMuz skrev:Nej, jeg kørte den faktisk kun én gang. Har lige forsøgt én gang til, med samme resultat. Mærkeligt. Kan der være fejl et andet sted i Mint?

Så computeren gjorde det selv 3 gange bagefter :lol:

AnneMuz skrev:AJenbo:
Hov- blev lige opmærksom på dette: "Efter det vil jeg forslå at du forsøger at forbinde scanneren til computeren via USB og se om du kan scanne på den måde, så kan vi prøve at se om vi kan få det til at virke over netværket bagefter."

Men den er jo kablet i forvejen? Har vi talt forbi hinanden?

... Så vidt jeg har forstået på dig er både din computer og scanneren forbundet til en ruter via RJ45 Ethernet netværks kabler. Det jeg forslår er at du prøver at forbinde computeren direkte til scanneren med et USB-kabel.

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 10. jan 2017, 17:32

"Så computeren gjorde det selv 3 gange bagefter :lol:" Ja, åbenbart - jeg sværger! Har lige prøvet flere gange igen, med samme resultat. Det, der yderligere undrer mig, er, at jeg ikke engang når at trykke "enter", før de fire adresser oprulles nedenunder, så snart jeg har kopieret linjen ind.

Mht. ethernet: Ok - det er så bare min manglende forståelse af nogle grundlæggende begreber. Jeg forsøger mig med usb.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2017, 19:22

AnneMuz skrev:"Så computeren gjorde det selv 3 gange bagefter :lol:" Ja, åbenbart - jeg sværger! Har lige prøvet flere gange igen, med samme resultat. Det, der yderligere undrer mig, er, at jeg ikke engang når at trykke "enter", før de fire adresser oprulles nedenunder, så snart jeg har kopieret linjen ind.

Det er fordi du kører den kommando (cat) der viser at du kørte den forrige (sudo bash) 4 gang...

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 14. jan 2017, 09:25

Det kniber lidt med tiden i øjeblikket, men jeg vil forsøge at komme lidt videre:

~ $ sudo rm /etc/sane.d/epkowa.conf
udløser:
rm: cannot remove ‘/etc/sane.d/epkowa.conf’: No such file or directory

Første gang jeg kørte kommandoen, kom der blot ny kommandprompt - så den har måske allerede fjernet det ved den anledning, men blot ikke givet besked om, at den gjorde det? Hvorefter jeg kørte den igen, med ovennævnte resultat.

scanimage -L
udløser :
device `hpaio:/net/Photosmart_7510_series?zc=HPD0E4AE' is a Hewlett-Packard Photosmart_7510_series all-in-one
device `imagescan:networkscan:esci://192.168.1.20:1865' is a Epson XP-830

Hvilket jeg tolker, som at Sane kan finde både Epson, og min gamle printer?

Når usb-kablet sættes i, giver kommandoen ~ $ scanimage -L
dette svar:
device `hpaio:/net/Photosmart_7510_series?zc=HPD0E4AE' is a Hewlett-Packard Photosmart_7510_series all-in-one
device `imagescan:networkscan:esci://192.168.1.20:1865' is a Epson XP-830
device `imagescan:usb:esci:/sys/devices/pci0000:00/0000:00:1d.7/usb2/2-7/2-7.4/2-7.4:1.0' is a EPSON XP-830_Series

Hvis jeg scanner med usb-kabel, virker scanneren med Imagescan.
Simple Scan virker ikke med usb-kabel.

Kan det tænkes, at min gamle printer skal afinstalleres, før den nye kan virke? Har ikke rigtigt nået til at orke at forsøge det....

AJenbo: "Det er fordi du kører den kommando (cat) der viser at du kørte den forrige (sudo bash) 4 gang..."

Nå, OK - så lærte jeg det :-)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 14. jan 2017, 09:36

AnneMuz skrev:Første gang jeg kørte kommandoen, kom der blot ny kommandprompt

Det betyder at kommando og syntax er OK, og at den er udført.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf Stra » 14. jan 2017, 09:44

Kan det tænkes, at min gamle printer skal afinstalleres, før den nye kan virke? Har ikke rigtigt nået til at orke at forsøge det....
Pinteren fjernes nemt sådan her:
Åbn "Printere" ved at trykke på "windows-tasten"/skriv: Printere/Højreklik på den printer du vil fjerne/vælg slet og tryk enter. :-)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf AnneMuz » 14. jan 2017, 10:18

Tak, Klaus Rasmussen :-)

Stra: Tak :-) Men jeg opdager så, at der står to ens "Epson"-ikoner i printer-dialogboksen - det ene benævnt "EPSON-XP-830-Series". Det andet bare "XP-830-Series". Er det et problem?

Trådløst via Imagescan virker stadig ikke. Med usb-kabel går den nu igang i scanne-dialogboksen, men der sker ikke noget i scanneren, og efter lidt tid kommer en ny fejlmeddelse "Unknown device error" (jeg kan ikke komme til at tage screenshot af denne).

Simple Scan trådløst giver stadig fejlmeddelelse. MEN!! fejlmeddelsen er nu væk, når usb-kablet sættes i. Ved forsøg på at scanne kommer der, efter lidt forgæves arbejden, bare hvid skærm i diaglogboksen til Simple Scan, når usb-kablet er i.

Kan det tænkes, at der skal genstartes, inden det er helt på plads? Jeg forsøger lige, for en sikkerheds skyld.

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?  Emnet er løst

Indlægaf AnneMuz » 14. jan 2017, 11:31

Nå da - nu skete der noget.
Det hjalp ikke umiddelbart at genstarte computeren, men efter lidt boot af Epson (som pludseligt heller ikke ville printe eller reagere på powerknappen, selv om det ind imellem lød som om, computeren havde forbindelse til den), så kan jeg nu både scanne trådsløst og via usb!

Triumf!

Jeg ved så ikke lige, hvad det var, der hjalp. Muligvis var printeren gået i en slags dvale i dag, som computeren ikke umiddelbart kunne vække den fra.

Så tusind tak til alle for hjælpen - jeg blev en del klogere på Linux, og fik også overvundet min skræk for Terminal.

Nu håber jeg bare, at det holder - ellers vender jeg tilbage :-)

(PS: skal nok give et bidrag.. Det fortjener I)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hvordan opretter man tilladelser til at scanne?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 14. jan 2017, 13:21

AnneMuz skrev: og fik også overvundet min skræk for Terminal.

Det er måske nok det bedste; terminalen er et suverænt værktøj i Linux. :D
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster