Kompatibel USB nøgle (stick)

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf AJenbo » 26. maj 2015, 10:50

Det skriver Ubuntu jo også, og jeg har aldrig oplevet andet.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 26. maj 2015, 14:36

AJenbo skrev:Det skriver Ubuntu jo også, og jeg har aldrig oplevet andet.


Ubuntu skriver:
Billede




Hvis du aldrig har oplevet det, så tror jeg ikke, at du har testet det seriøst.
Eller er det måske et Thunar 1.6.3 problem, som default kun findes i Xubuntu.?

Jeg kan huske, at man i DOS ved at stille en buffer kunne fuske Norton Commander til at kopiere en diskette lyn hurtigt, når man kiggede på skærmen. Men kiggede man på diskettedrevet, så kørte det videre ligeså længe, som det plejede.
Jeg ved det ikke, men jeg tror, at det er noget lignende, jeg ser nu, blot med den lille uheldige forskel, at det her er styresystemet, der snyder brugeren og ikke brugeren, der snyder styresystemet.

Hvis I gerne vil have, at almindelige mennesker skal blive glade for Ubuntu, så tror jeg altså ikke, at det nytter noget at blæse på datasikkerheden, hvis den bare ikke er endegyldigt bevist at være betydeligt dårligere end i Windows.
Tværtimod bør der etableres langt mere idiotsikring.
Og det kan da ikke være godt nok, at styresystemet lyver om noget så fundamentalt, som kan betyde, at brugerne mister deres backup.
Den slags fælder og tillidsbrud må bare ikke kunne findes, og jeg er faktisk lidt skuffet over, at du ikke er mere ude af flippen over at læse om fænomenet.
Har du forsøgt, om du kan genskabe det.?
Det kan jeg så let som at klø mig i nakken, hvergang jeg tager backup.
Du kopierer ca. 5Gb filer (gerne mange små) ud på USB-nøglen med Thunar, og i samme sekund kopieringen afsluttes, lukker du Thunar og alt andet, og så højreklikker du på iconet for USB-nøglen på skrivebordet og afmonterer drevet. Derefter læser du beskeden om, at der stadig skrives til drevet, og du venter derfor på beskeden om, at drevet er fjernet sikkert fra systemet, og så kigger du ellers bare på lysdiode og ser, hvornår den holder op med at blinke.

I øjeblikket vil jeg fraråde, at man benytter USB-nøgler uden lysdiode til Ubuntu.


Og så tænker jeg på, om der mon er samme risiko, hvis man tilslutter en ekstern harddisk..
Måske må jeg hellere undlade at forsøge at hente gammel backup ud med Ubuntu, men bør i stedet benytte det styresystem, som har foretaget kopieringen.

Måske er DVD et mere sikkert og fremadkompatibelt backupmedie at benytte nu om dage.?




PS tilføjet: Jeg var inde på youtube efter jeg havde skrevet i denne tråd, og jeg blev bombet med reklamer for USB-nøgler med logo. Men det var vel tilfældigt. Jeg kan i hvert fald ikke helt greje, hvordan der skulle kunne være en sammenhæng.

Men tror da ellers godt, at jeg vil købe en USB-nøgle, hvor der står "Linus Torvalds" på. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf AJenbo » 26. maj 2015, 14:56

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Det skriver Ubuntu jo også, og jeg har aldrig oplevet andet.


Ubuntu skriver:
Billede

Hvis du aldrig har oplevet det, så tror jeg ikke, at du har testet det seriøst.

Når du ikke engang kan svare på om du oplever det samme under Windows har du da vist heller ikke testet det seriøst.
Jakob77 skrev:Eller er det måske et Thunar 1.6.3 problem, som default kun findes i Xubuntu.?

Jeg bruger ikke Xubuntu så det kan jeg ikke svare på, men jeg har ikke oplevet problemet med en normal Ubuntu. Prøv at se om der er en forskel hvis du bruger den anden.

Jakob77 skrev:Jeg kan huske, at man i DOS ved at stille en buffer kunne fuske Norton Commander til at kopiere en diskette lyn hurtigt, når man kiggede på skærmen. Men kiggede man på diskettedrevet, så kørte det videre ligeså længe, som det plejede.
Jeg ved det ikke, men jeg tror, at det er noget lignende, jeg ser nu, blot med den lille uheldige forskel, at det her er styresystemet, der snyder brugeren og ikke brugeren, der snyder styresystemet.
...
Tværtimod bør der etableres langt mere idiotsikring.
Og det kan da ikke være godt nok, at styresystemet lyver om noget så fundamentalt, som kan betyde, at brugerne mister deres backup.

Du må have overset den del hvor vi forklare dig at det kan være bufferen sider i USB'en og det der med ikke er styresystemet men USB'en der snyder.

Jakob77 skrev:Hvis I gerne vil have, at almindelige mennesker skal blive glade for Ubuntu, så tror jeg altså ikke, at det nytter noget at blæse på datasikkerheden, hvis den bare ikke er endegyldigt bevist at være betydeligt dårligere end i Windows.

Du må have forvekslet os med dem der laver Ubuntu (Canonical), Ubuntu Danmark er en dansk organisation af frivillige der forsøger at hjælpe hin anden og andre med Ubuntu.

Jakob77 skrev:Den slags fælder og tillidsbrud må bare ikke kunne findes, og jeg er faktisk lidt skuffet over, at du ikke er mere ude af flippen over at læse om fænomenet.

Som sagt har jeg aldrig selv oplevet samme og ud fra det du skriver kunne det lige så godt være en forglemmelse eller fejl 40 fra din side og det har jeg ikke tænkt mig at bruge særlig lang tid på at fejlsøge da det ikke er et problem jeg kan nikke genkendende til. Hvis du virkelig mener det er det der sker må du bringe det op med udviklerne og eventuelt undersøge og finde hvor problemet ligger. Du er i øvrigt også den første jeg høre der kommer med denne påstand og det skulle da være sjovt om et generelt problem er gået uset hen i alt den tid som Ubuntu har eksisteret.

Jeg syndes lidt det føles som at når du oplever noget du ikke bryder dig om (ofte uden at forstå hvad der forgår) mener du det er så oprivende at andre nærmest må stå på tær for at sætte himmel og hav i bevægelse for at løse det for dig.

Jakob77 skrev:Har du forsøgt, om du kan genskabe det.?

Jeg er værken i besidelse af din USB eller din computer og har der for ringe mulighed for at teste dit udstyr, hvis du mener det er et kritisk punkt der bør gøres noget ved så syndes jeg du skal gøre det.

Jakob77 skrev:Det kan jeg så let som at klø mig i nakken, hvergang jeg tager backup.

Og hver gang ender du med fejl på din USB-disk? Så er det jo bare at komme i gang med at dokumentere det og lave en fejlbeskrivele. Husk dog at undersøge om det i virkeligheden er USB'en som har problemet.

Jakob77 skrev:Og så tænker jeg på, om der mon er samme risiko, hvis man tilslutter en ekstern harddisk..

Elektronisk er der ingen forskel på om det er en harddisk eller en flash chip der skrives til. Men som sagt bør du undersøge om dit problem er med dit specifikke hardware inden du går helt af gevind.

Jakob77 skrev:Måske må jeg hellere undlade at forsøge at hente gammel backup ud med Ubuntu, men bør i stedet benytte det styresystem, som har foretaget kopieringen.

Hvis du tilgår drevet i skrivebeskyttet tilstand kan du jo være helt sikker. Du bør i øvrigt også tjekke om det kommunikation der får din diode til at blink blot er protokol kommunikation eller udelukkende læse operationer.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 26. maj 2015, 21:56

@AJenbo

Vi kommer vist ikke videre med det i denne omgang, men jeg synes, at det er ærgerligt, du ikke kan se problemet eller har mødt det før. Det er ellers ikke første gang, jeg brokker mig over for hurtig godkendelse.
Måske er din computer for hurtig til, at du opdager det.
Jeg har nok heller ikke problemet mere, fordi jeg nu ved, at jeg skal vente på, at lysdioden blinker af.
Men var jeg førstegangsbruger og oplevede det, så ville jeg rynke kraftigt på næsen af Ubuntu og tænke, at sådan et system, der lægger fælder for brugerne og ikke har orden på så helt basale funktioner, det er vist ikke noget at satse på. Hvad bliver mon den næste fælde, jeg kan falde i.
Du ville derfor næppe møde mig her i forum. Jeg ville i stedet nærmere gå og latterliggøre dem, som åbenbart synes, at smalle bjergveje uden autoværn er det bedste, der findes.
Men jeg erkender også, at du ikke snakker med udviklerne om det, når du skriver det, og så er den jo ikke længere med mindre det er mig som almindelig bruger, der skal gøre det, og det er det ikke.
Jeg søgte egentlig bare en kompatibel USB-nøgle, som er enig med Ubuntu om, hvornår den er fjernet sikkert fra systemet, men en sådan eksisterer åbenbart ikke endnu.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Claus Henriksen » 26. maj 2015, 22:14

LOL :D
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf AJenbo » 27. maj 2015, 00:11

Jeg er blot teknisk stærk bruger, jeg kan ikke se hvordan det bliver mit lod at rapportere gisninger fra andre bruger til udviklerne af den grund. Faktisk syndes jeg allerede jeg gør mere end man kan forlange ved at forsøge at hjælpe andre her på forummet, det er lidt det der ligger i ordet frivillig... Mit døgn har ligesom også kun 24 timer.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 27. maj 2015, 10:43

@AJenbo

Hvis udviklerne er dygtige og faktisk arbejder for Ubuntu, så gør de nok også selv et opsøgende arbejde et sted som her, og de vil ofte spørge dig interesseret, om der er noget, som du fornemmer på brugerne, der bør gøres bedre.
Og hvis du henvender dig i det lokale, hvor udviklerne holder til, så vil de alle rejse sig og stå skoleret med tilbagestrøget hår og nyvaskede ører, indtil du giver dem tilladelse til at sætte sig ned igen. De vil lappe brugerfeedback i sig som nybagt brød.
Hvis det vender rigtigt, så er det udviklerne, der er til for brugerne og ikke brugerne, der er til for udviklerne.
Kun hvis dette forhold vender rigtigt, mener jeg, at udviklerne fortjener den dybe respekt, som omgiver dem.

Har I ikke et underforum, hvor kun redaktion og udviklerne har adgang, og så kan du i en situation som denne blot kaste en lille post der med et link til det mest sigende indlæg i en tråd som denne.?


Ja, du gør rigtig meget, ind imellem nok også mere, end du selv ved, og jeg siger i hvert fald mange tak for det.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf AJenbo » 27. maj 2015, 12:56

Du gør dig nogle antagelser, eks. at udviklerne forstår dansk. Jeg tror du hade ret da du skrev at vi vist ikke kommer videre.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Ivan » 27. maj 2015, 17:12

Mærkeligt nok forventes det dog at brugerne kan engelsk.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf AJenbo » 27. maj 2015, 18:18

De fleste firmaer har en sprog politik, formelt eller ej, og nu er de jo baseret i England. Jeg har dog tidligere tilbudt folk, der ikke kunne engelsk, at udfylde og håndtere fejl rapporter for dem. Samtidig har jeg også været aktiv med at oversætte dele af Ubuntu til dansk. Jeg er dog temmelig sikker på det ikke er det helt store problem for Jakob77.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 28. maj 2015, 22:08

@Ivan

Jeg ved, at du også er kendt med Xubuntu og har brugere ( evt. på ældre computere ) med det, og så må jeg lige spørge dig angående dette:

Jakob77 skrev:Du kopierer ca. 5Gb filer (gerne mange små) ud på USB-nøglen med Thunar, og i samme sekund kopieringen afsluttes, lukker du Thunar og alt andet, og så højreklikker du på iconet for USB-nøglen på skrivebordet og afmonterer drevet. Derefter læser du beskeden om, at der stadig skrives til drevet, og du venter derfor på beskeden om, at drevet er fjernet sikkert fra systemet, og så kigger du ellers bare på lysdiode og ser, hvornår den holder op med at blinke.


Selvfølgelig Ikke fordi du skal bruge tid på at undersøge det.
Men har du evt. også tilfældigt lagt mærke til det.?
Hvis jeg er den eneste i verden, der ser problemet, så meget desto mindre relevans har det selvfølgelig. Jeg får det bare dårligt, når jeg opdager, at vigtige data håndteres uforsigtigt, og jeg har i dette tilfælde svært ved at tro på, at det kun er min hardware, der gør det.





@AJenbo

Du kan bare linke til dette indlæg:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=140977#p140977

Det forstår de nok godt, selvom de ikke er gode til dansk. ;)
Google kan også oversætte noget.
Ellers kan det måske om ikke andet være relevant kun som huskeliste og til frivillig opfølgning.

Men findes der slet ingen danske Ubuntu-udviklere, som vil kunne bygge bro.?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf AJenbo » 29. maj 2015, 01:20

Hastigheden på dit udstyr burde faktisk ikke at have det store at sige i det her tilfælde, måske lidt hastigheden af selve USB-disken hvis den har en intern buffer.

Jakob77 skrev:Jeg får det bare dårligt, når jeg opdager, at vigtige data håndteres uforsigtigt, og jeg har i dette tilfælde svært ved at tro på, at det kun er min hardware, der gør det.

Jeg ser det stadig blot som at du mistænker det for at være et problem.

Det at indrapportere en fejl er ikke blot at fyre en email af sted og så eller bare vente på at der kommer en opdatering dumpende. Der er ofte en masse frem og tilbage, tests mv. og der det nødvendigt at kunne kommunikere sammen (her står google ikke distancen) med dem der faktisk har problemet og at kunne genskabe det (har du kunne genskabe problemet hvor disken ikke virker efterfølgende? Har du undersøgt om der allerede findes fejlrapport?). Der findes også rigtig mange som kan opfylde dette krav, langt flere ende der er udviklere. Så det ville være et stort forbrug af ressourcer for rapporter af lavt kvalitet og med en tvivlsom nytteværdi.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 29. maj 2015, 07:51

@AJenbo

Ja, det er en mistanke, at fænomenet er årsagen til, at jeg f.eks. oplevede, at en usb-nøgle pludselig var blevet skrivebeskyttet.
Men, at jeg har set aktivitet ( blink ) i usb-nøglen efter, den var sikkert afmonteret, det er ikke en mistanke, men et gennemprøvet faktum, og uanset om det koster data, så mener jeg, at det er en alvorlig uorden, som skaber utryghed.
Hvis nøglen er sikkert afmonteret, så mener jeg, at enhver aktivitet med computeren skal være afsluttet, ellers er det noget snyd.
Men det er klart, at hvis fænomenet kun kan ses på min hardware, så skal der ikke gøres mere ud af det.

Er vi derimod flere, som ser det, så er vi også straks flere, som kan teste det, og så kan vi derfra se, hvordan vi kommer videre. Ikke for din eller min skyld, men f.eks. i højere grad til glæde for dem, som i den kommende eksamensperiode måske ellers ville miste deres projekt eller få mavesår, fordi de mister tillid til deres backup.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Toddvarg » 29. maj 2015, 18:03

Jakob77 skrev:@AJenbo

Ja, det er en mistanke, at fænomenet er årsagen til, at jeg f.eks. oplevede, at en usb-nøgle pludselig var blevet skrivebeskyttet.
Men, at jeg har set aktivitet ( blink ) i usb-nøglen efter, den var sikkert afmonteret, det er ikke en mistanke, men et gennemprøvet faktum, og uanset om det koster data, så mener jeg, at det er en alvorlig uorden, som skaber utryghed.
Hvis nøglen er sikkert afmonteret, så mener jeg, at enhver aktivitet med computeren skal være afsluttet, ellers er det noget snyd.
Men det er klart, at hvis fænomenet kun kan ses på min hardware, så skal der ikke gøres mere ud af det.

Er vi derimod flere, som ser det, så er vi også straks flere, som kan teste det, og så kan vi derfra se, hvordan vi kommer videre. Ikke for din eller min skyld, men f.eks. i højere grad til glæde for dem, som i den kommende eksamensperiode måske ellers ville miste deres projekt eller få mavesår, fordi de mister tillid til deres backup.


Jeg har oplevet dette problem med en specifik usb-nøgle. Det er en verbatim, men min mistanke er at det er mere noget opsæt inde i nøglen der ikke er glad for linux end modsat. Efter at jeg har renset den og brugt den i linux, har det ikke været noget problem, men så hurtig den kommer i nærheden af en windows maskine, virker det som om noget bliver installeret på den. Det er kun en mistanke jeg har og jeg har ikke undersøgt det nærmere. Men jeg gjorde en hurtig google søg og fandt dette link http://www.computerdk.com/systemer/ubuntu/211122.html og det er den problematik jeg har slås med. Det vil sige at Verbatim har lavet noget der ikke er helt kompatibelt med linux.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 29. maj 2015, 19:03

Toddvarg skrev:Jeg har oplevet dette problem med en specifik usb-nøgle. Det er en verbatim, men min mistanke er at det er mere noget opsæt inde i nøglen der ikke er glad for linux end modsat. Efter at jeg har renset den og brugt den i linux, har det ikke været noget problem, men så hurtig den kommer i nærheden af en windows maskine, virker det som om noget bliver installeret på den. Det er kun en mistanke jeg har og jeg har ikke undersøgt det nærmere. Men jeg gjorde en hurtig google søg og fandt dette link http://www.computerdk.com/systemer/ubuntu/211122.html og det er den problematik jeg har slås med. Det vil sige at Verbatim har lavet noget der ikke er helt kompatibelt med linux.



Ja, det er da en god forklaring på, hvorfor man ikke skal købe verbatim usb-nøgler. De har ligefrem afsat en hel partition til kryptering, som Ubuntu ikke kan bruge.
Kan du så se og fjerne partionen med geparted.?
Jeg er aldrig blevet gode venner med det program og tør ikke rigtig bruge det af skræk for at komme til at slette harddisken. Så jeg hører til dem, der ser frem til, at gnome-disks (Diske) får lært at udføre alle de fantastiske ting, som den har stående i sin menu.



Men jeg observerer blink på en Kingston efter afmontering ( det eneste mærke jeg har med lysdiode ).
Jeg skønner ellers, at Kingston må være et af de mere kompatible mærker, fordi det er almindeligt og den genererer et specielt og lidt flottere ikon på skrivebordet end et standard, som der f.eks. knyttes til Intenso. Det er ikke sikkert, at det betyder noget, det kan måske ligefrem være omvendt, men jeg har som sagt oplevet en fejl med intenso, og det har jeg ikke med kingston, som jeg lader sidde nogle sekunder efter afmonteringen, indtil den har blinket af.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster