Kompatibel USB nøgle (stick)

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 17. maj 2015, 19:05

Jeg var så naiv at tro, at det var helt standardiseret, så alle USB nøgler var ens i kommunikationsfladen.
Men så var det, at jeg opdagede et tilfælde, hvor Windows 7 downloadede noget specielt software.

Derfor vil jeg nu gerne vide, om der er muligheder for at købe USB-nøgler, som ingen andre har lagt en klam hånd på, og som derfor måske er ekstra sikre og kompatible til Ubuntu.... og hvad man i givet fald bør vælge..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf AJenbo » 17. maj 2015, 21:11

Har du bemærket hvad det er for noget software, sandsynligvis er det blot nogle "ekstra" programmer som du sikkert slet ikke ønsker at bruge alligevel.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Blueeyez » 17. maj 2015, 21:12

Kan godt lide Sandisk, der er noget software på, men det kan slettes og en usb nøgle kan altså godt formateres i Ubuntu :-)

Kan os godt lide Kingston..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 17. maj 2015, 21:54

AJenbo skrev:Har du bemærket hvad det er for noget software, sandsynligvis er det blot nogle "ekstra" programmer som du sikkert slet ikke ønsker at bruge alligevel.


Måske, men hvis jeg køber USB-nøgler helt uden software, så må jeg vel også være mest mulig sikker på, at denne software ikke laver ulykker..?

Blueeyez skrev:Kan godt lide Sandisk, der er noget software på, men det kan slettes og en usb nøgle kan altså godt formateres i Ubuntu :-)

Kan os godt lide Kingston..


Jeg havde for nylig problemer med en "Intenso", som blev skrivebeskyttet, uden jeg kunne forklare hvorfor, og jeg kunne heller ikke formatere den med Ubuntu ( måske fordi jeg insisterede på det mest kompatible format? ), men i Windows blev den altså formateret uden problemer, men jeg mener, at der først blev downloadet noget software til opgaven.
Det kan måske også bare være en dårlig USB-nøgle, og så beklager jeg. Men jeg vil gerne være meget sikker på, at jeg vælger fremadkompatible og sikre medier til min backup.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf AJenbo » 17. maj 2015, 22:48

De burde alle være fine, og hvis det er noget der bliver downloadet må det være noget andet der gør det for det har USB'en ikke adgang til at gøre selv (svarede du ja til det?).

Skrivebeskyttelsen kan skyldes en skrive fejl på disken, men det er ikke til at vide nu.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 17. maj 2015, 23:41

AJenbo skrev:Skrivebeskyttelsen kan skyldes en skrive fejl på disken, men det er ikke til at vide nu.


Jeg har brugt den nogle gange, men den burde ikke ligefrem være slidt.
Jeg har nok mere mistanke til, at jeg kan have trukket den for hurtigt ud engang, hvor jeg har troet, at den var færdig med at blive skrevet på, men ikke var det.
Kan det være årsagen..?

Jeg ved meget sikkert, at jeg ikke trækker den ud, før Ubuntu skriver, at afmonteringen er gennemført. Men intensoen er uden lysdiode, så jeg kan ikke se, om der er ro på linjen, og jeg har med andre USB-nøgler før oplevet aktivitet en tid efter der ellers var blevet meldt klar. Så måske kan jeg være gået i den fælde, og jeg vil i hvert fald heller ikke købe USB-nøgler uden lysdiode igen.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf lath » 18. maj 2015, 03:21

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Skrivebeskyttelsen kan skyldes en skrive fejl på disken, men det er ikke til at vide nu.


Jeg har brugt den nogle gange, men den burde ikke ligefrem være slidt.
Jeg har nok mere mistanke til, at jeg kan have trukket den for hurtigt ud engang, hvor jeg har troet, at den var færdig med at blive skrevet på, men ikke var det.
Kan det være årsagen..?

Jeg ved meget sikkert, at jeg ikke trækker den ud, før Ubuntu skriver, at afmonteringen er gennemført. Men intensoen er uden lysdiode, så jeg kan ikke se, om der er ro på linjen, og jeg har med andre USB-nøgler før oplevet aktivitet en tid efter der ellers var blevet meldt klar. Så måske kan jeg være gået i den fælde, og jeg vil i hvert fald heller ikke købe USB-nøgler uden lysdiode igen.

Ethvert USB device/enhed har en microcontroller, og de kan godt lave nasty ting:
"The Unpatchable Malware That Infects USBs Is Now on the Loose" af 10. Februar 2014: http://www.wired.com/2014/10/code-published-for-unfixable-usb-attack/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 25. maj 2015, 17:50

Jeg synes, at det tyder på en meget grundlæggende systemfejl, når lysdioden i almindelige usb-nøgler fortsætter med at blinke kort eller længe efter, at Ubuntu har skrevet, at afmonteringen er gennemført.
Jeg kan i hvert fald ikke selv finde på en bedre forklaring, og det gør noget ondt, fordi det går ud over min tillid til datasikkerheden på Ubuntu.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Blueeyez » 25. maj 2015, 18:53

Lige en opdatering herfra.
I ubuntu 15.04 kan jeg ikke formatere UBS/SD/Harddiske via "Diske".. Jeg er nødt til at bruge gparted..

Kan fint formatere det fra Linux mint (På samme maskine, men Mint har bare nogle hardware relaterede problemer som er løst i Ubuntu 15.04..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf AJenbo » 25. maj 2015, 19:19

Jakob77 skrev:Jeg synes, at det tyder på en meget grundlæggende systemfejl, når lysdioden i almindelige usb-nøgler fortsætter med at blinke kort eller længe efter, at Ubuntu har skrevet, at afmonteringen er gennemført.
Jeg kan i hvert fald ikke selv finde på en bedre forklaring, og det gør noget ondt, fordi det går ud over min tillid til datasikkerheden på Ubuntu.

Det kan jo så også være USB'en der ikke er færdig med at skrive data fra den buffer og der med ikke noget med styresystemet at gøre.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf lath » 25. maj 2015, 22:26

Jakob77 skrev:Jeg synes, at det tyder på en meget grundlæggende systemfejl, når lysdioden i almindelige usb-nøgler fortsætter med at blinke kort eller længe efter, at Ubuntu har skrevet, at afmonteringen er gennemført.
Jeg kan i hvert fald ikke selv finde på en bedre forklaring, og det gør noget ondt, fordi det går ud over min tillid til datasikkerheden på Ubuntu.

Som tidligere nævnt så har et USB device en microcontroller, og FYI, så indeholder Mass Storage delen af USB protokollen ikke har noget der gør det muligt for en USB host (=Ubuntu i dit tilfælde) at styre tænd/sluk af en lysdiode.

Som Ajenbo også skriver, så er det mere sandsynligt at microcontrolleren er travlt optaget med at flushe sin buffer (skrive til flash).

Microcontrolleren tænder for strømmen til sin lysdiode så den lyser - for at fortælle dig at det er en særdeles rigtig dum ide at cutte strømmen lige nu - medmindre at du altså har lyst til tab af data og/eller ødelægge filsystemet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 25. maj 2015, 23:14

Hvorfor kan Ubuntu ikke fortælle, hvornår det er sikkert at trække usb-nøglen ud, når Windows kan.?



Og burde der så ikke være en advarsel på dette skilt om, at hvis man benytter en usb-nøgle uden lysdiode, så risikerer man at miste data, fordi man ikke kan se, hvornår den er færdig med at arbejde.?

usb-afmont.jpg
usb-afmont.jpg (13.81 KiB) Vist 628 gange



Man kan måske hævde, at det ser lidt tilfældigt ud på et felt, hvor styresystemet absolut ikke burde tillade, at der hersker nogensomhelst tvivl.


Hvor længe skal man så vente, før man er sikker på, at USB-nøglen er blevet helt færdig med at blinke.?

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Claus Henriksen » 26. maj 2015, 00:10

Skriv kommandoen sync i en terminal og vent til kommandoen er ovre. Så burde rambufferen være flushet færdig.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf AJenbo » 26. maj 2015, 01:11

Jakob77 skrev:Hvorfor kan Ubuntu ikke fortælle, hvornår det er sikkert at trække usb-nøglen ud, når Windows kan.?

Er du helt sikker på at Windows kan, eller gør det blot det samme som Ubuntu og skriver når den selv har afsluttet dens del af styringen? USB'en fortæller sandsynligvis ikke computeren at den stadig laver noget, især ikke hvis det ikke er en mulighed med den protold som der bruges til at kommunikeres over.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kompatibel USB nøgle (stick)

Indlægaf Jakob77 » 26. maj 2015, 02:34

Claus Henriksen skrev:Skriv kommandoen sync i en terminal og vent til kommandoen er ovre. Så burde rambufferen være flushet færdig.


sync kommer ikke med noget output, selvom den køres flere gange efter afmonteringen er meldt gennemført og imens usb-lysdioden stadig blinker.


AJenbo skrev:Er du helt sikker på at Windows kan


Når du spørger sådan, så er jeg måske ikke helt sikker. Men jeg mener, at huske, at der skrives, at det nu er sikkert at fjerne usb-enheden, og jeg har aldrig oplevet andet.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster