Indlæsningfejl på CF kort

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf Christian.Arvai » 7. aug 2013, 00:03

Hej.

Nu har jeg et mere alvorligt problem. Jeg var ude sammen med en god ven og tage billeder i dag, men pludseligt, og uden at vi hverken havde ændret opsætning, eller havde haft lukket kameraret ned, ville den ikke læse CF kort. Det er ikke til at få kontakt med kortet, og Windows kan heller ikke finde det ved direkte tilslutning, så min oprindelige ide, med at prøve som beskrevet i denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=13496&p=118127 virker ikke.

Jeg havde desværre ikke min egen pc med Ubuntu med, så jeg ved ikke, om jeg kan bruge det til at komme ind (det prøver jeg i overmorgen). Har i andre nogle gode forslag til at redde de billeder? Selve kortet kan vi jo nok få i gang med en formatering, men så skal data helst være ude først.

FEJLMEDDELELSE:
FEJL: card cannot be accessed reinsert/change the card or format card with camera

KORT:
Silicon Power Superior CF kort 32 GB med 1000x speed
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf AJenbo » 7. aug 2013, 02:11

Tjek om du kan se enheden i Disk værktøjet, brug testdisk og photorec til at genskabe filer fra den.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf Christian.Arvai » 7. aug 2013, 17:54

Nu har jeg ikke prøvet photorec på Cf-kortet endnu, men jeg prøvede på et af mine usb-stick, og det var ikke overbevisene. Programmet fandt en masse gamle filer, men ikke de syv .jpg, som jeg havde kopieret ind, og derefter slettet igen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf lath » 8. aug 2013, 18:40

christian.arvai skrev:Nu har jeg ikke prøvet photorec på Cf-kortet endnu, men jeg prøvede på et af mine usb-stick, og det var ikke overbevisene. Programmet fandt en masse gamle filer, men ikke de syv .jpg, som jeg havde kopieret ind, og derefter slettet igen.


Flash hukommelse er baseret på at man kan lave en kvantemekanisk fælde for nogle elektroner, og det er så de elektroner i den kvantemekaniske fælde der afgør hvad flash cellen husker.
I de billigere flash hukommelse kan en flash celle endda huske 2 bits: Logisk 00, logisk 01, logisk 10, eller logisk 11.

Den billige NAND flash hukommelse er så også dem med laveste levetid: fra max 1000 til max 10.000 genskrivninger før det uigenkaldeligt er forbi - det vil sige, at den kvantemekaniske fælde ikke længere virker.
Den dyrere NOR flash hukommelse har fra max. 100.000 til max. 1 mio. genskrivninger før det uigenkaldeligt er forbi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory#Write_endurance

Interessant nok så nævner Wikipedia at hvis flash hukommelse har indbygget mikro varmeapparater, så kan man gå fra 10.000 genskrivninger til 100 mio. genskrivninger.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory#Memory_wear


Jeg tror godt at du kan afskrive det CF kort for tid og evighed, hvis der hele tiden opstår I/O fejl, når en computer prøver at kommunikere med den.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf Christian.Arvai » 8. aug 2013, 18:46

Det er 1-2 mdr gammelt. Så hvis det ikke kommer til at virke, ryger det retur igen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf lath » 8. aug 2013, 19:05

christian.arvai skrev:Det er 1-2 mdr gammelt. Så hvis det ikke kommer til at virke, ryger det retur igen.


Nogen kinesiske fabrikanter prøver at snyde med mængden af hukommelse.
f.eks. et 16 GB kort har fysisk kun 8 GB i den nederste del af hukommelsen, og de samme 8 GB også i den øverste del for kortet.

Den slags afslører man ved først at lave en formatering, og her kan elektronikken være lavet så den angiver en falsk værdi, så formateringen går godt.

I det hele taget går det godt så længe man holder sig indenfor den fysiske mængde af hukommelsen, men går selv sagt galt så snart man bruger mere hukommelse end der rent faktisk er.

Typisk går det ud over den første sektor, som indeholder partition-tabellen, og så klager alle styresystemer over at de ikke kan finde ud af hvilket filsystem der skal bruges.
Nogle styresystemer er ikke så meddelsomme og giver bare en generel I/O fejl.

Man kan teste det med en fyld filsystemet helt op skriv og så læs test.
Hæld f.eks. isoer (ikke de samme) i dens filsystem.
Træk nu iso-filerne ud igen og lav en checksum på dem -matcher alle checksummen ikke med de checksummen for de oprindelige filer er der sandsynligvis blevet fusket med mængden af flash enheden fysisk har.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf Christian.Arvai » 13. aug 2013, 13:44

Det er et kort til ca 2.000kr, så det er ikke et "billigt kinesisk" kort. Vi har prøvet med flere pc'er nu, og både med Ubuntu og Windows, og kortet kan hverken findes eller formateres (det sidste regnede jeg heller ikke med). Så nu ryger kortet retur på garantien.

Men jeg har et tillægsspørgsmål: Er det generelt sværere at lave recovery på et flashbaseret kort/drev, end det er med en alm Hdd?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf lath » 13. aug 2013, 14:56

christian.arvai skrev:Det er et kort til ca 2.000kr, så det er ikke et "billigt kinesisk" kort. Vi har prøvet med flere pc'er nu, og både med Ubuntu og Windows, og kortet kan hverken findes eller formateres (det sidste regnede jeg heller ikke med). Så nu ryger kortet retur på garantien.

Men jeg har et tillægsspørgsmål: Er det generelt sværere at lave recovery på et flashbaseret kort/drev, end det er med en alm Hdd?

For flash baserede drev er det mere alt eller intet. Dog kan et head crash på en alm harddisk med plader, og aktuatorer godt gøre data for altid er væk på millisekunder.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf Christian.Arvai » 13. aug 2013, 15:00

Takker. Jeg vidste ikke præcist hvor følsomt Flash er, kun at jeg før har haft reddet data, fra alm. Hdd der var ødelagt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf AJenbo » 13. aug 2013, 15:17

Hvis det er controller der er død så er hele kortet så godt som væk, teoretisk kunne man flytte flash hukommelsen til et tilsvarende kort og så læse det der. Men flash hukommelse kan også blive udsat for dårlige celler hvor det kun er enkelte blokke af data der ikke kan læses. Men hvis computeren slet ikke kan se kortet tyder det på at det er controlleren der er død.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Indlæsningfejl på CF kort

Indlægaf Christian.Arvai » 13. aug 2013, 15:20

Takker. Så skal jeg i hvert fald aldrig have SSD til andet end selve OS.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster