Ustabil printning Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ustabil printning

Indlægaf AJenbo » 18. apr 2013, 13:52

I kan også prøve følgende som burde sørge for at fjerne pakken, og kan det efterlade lidt rod:

Kode: Vælg alt

sudo rm /var/lib/dpkg/info/hl1430lpr.postrm && sudo touch /var/lib/dpkg/info/hl1430lpr.postrm && sudo chmod +x /var/lib/dpkg/info/hl1430lpr.postrm; sudo dpkg --configure -a; sudo apt-get install -f; sudo apt-get remove hl1430lpr; sudo apt-get autoremove -y --force-yes

Oldsag
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13. mar 2013, 17:12
IRC nickname: Oldsag
Geografisk sted: Østjylland

Re: Ustabil printning

Indlægaf Oldsag » 19. apr 2013, 15:22

Kære Stra,

Et familiebesøg i går kom desværre i vejen, medens jeg var i færd med indtastningen. Det afstedkom lidt forvirring, og jeg fik besvær med at holde tungen lige i munden under arbejdet og måtte desværre afbryde det.

Nu mener jeg imidlertid at have gennemført de procedurer, som du instruerede mig om, og selve installationen forløb efter min opfattelse udmærket.

Men, men.... Printeren synes ikke at have forbedret sig efter denne kur! Den spytter tilsyneladende vilkårligt som hidtil blanke ark ud, såvel ved "Ctrl + P" som ved printvalg via Filer.

Har jeg mon gjort noget forkert? Eller kan der være andre ting i vejen? (Jeg skal tilføje, at jeg ikke har benyttet AJenbo's forslag af 180413, 1252).

Det her er ved at udvikle sig til en lang føljeton, og jeg er efterhånden mere og mere beklemt ved at lægge beslag på rare menneskers tid og hjælp. Vil mit problem ikke kunne løses ved, at jeg simpelt hen køber en ny printer med en stabil driver? Jeg hører meget gerne et forslag herom!

Venlig hilsen
Oldsag

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ustabil printning

Indlægaf Stra » 19. apr 2013, 15:31

det skal du ikke være beklemt over. vi vil have det løst !

du har sikkert stadig den oprindelige valgte driver installeret.

prøv at gå i udskrift og slet printern. derefter tilføjer du en ny og sørger for at den får den rigtige udgave af print driveren.

du finder udskrift ved at trykke på win- tasten og skrive udskrift
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Oldsag
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13. mar 2013, 17:12
IRC nickname: Oldsag
Geografisk sted: Østjylland

Re: Ustabil printning

Indlægaf Oldsag » 19. apr 2013, 16:39

Tak igen! Jeg er meget glad for den hjælp. du, og andre, yder mig.

Du har før omtalt win-tasten. Hvad og hvor er den? Jeg kan gætte på, at det er en reminiscens fra Windows. En googling gav mig dog ikke noget klart svar. Findes der en anden kommando, der kan erstatte den? Jeg bruger et gammelt IBM-tastatur.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ustabil printning

Indlægaf AJenbo » 19. apr 2013, 16:57

Billede
(Uden for Windows verden kaldet Super-tasten, og ikke altid med Windows logo)

Hvis ikke du har den på dit tastatur skal du bare trykke med musen på Ubuntu ikonet øverst til venstre.
Billede

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ustabil printning

Indlægaf Ivan » 19. apr 2013, 16:58

Oldsag skrev:Du har før omtalt win-tasten. Hvad og hvor er den?


Billede
Hvis det er en bærbar du har, er der sikkert en Fn-tast mellem CTRL og win-tasten
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Oldsag
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13. mar 2013, 17:12
IRC nickname: Oldsag
Geografisk sted: Østjylland

Re: Ustabil printning

Indlægaf Oldsag » 19. apr 2013, 17:39

Aha, så lærte jeg noget nyt også i dag! Jeg mener, at det samme kan nås via Systemindstillinger - Printere - etc.
Her har jeg så nu slettet printeren som anvist og igen tilføjet den af systemet anbefalede, desværre uden nogen forbedring af printeren. Kører jeg ikke bare i ring her? Men hvad ellers kan der stilles op af forslag?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ustabil printning

Indlægaf Stra » 19. apr 2013, 18:11

Jo, for det er den anbefalede, der driller. Prøv med en af de andre fx cups + gutenberg.

Du kan ændre ved at højreklikke på printeren under udskrift, vælge egenskaber, ændr "fabrikat og model", og finde brother og din model nummer og vælg cups + gutenberg driveren
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ustabil printning  Emnet er løst

Indlægaf momsemor » 19. apr 2013, 19:53

Hej Oldsag...
Du bor vel ikke i nærheden af Randers eller Hinnerup?
Vi holder Ubuntu møde i Randers på torsdag d. 25. april og i Hinnerup onsdag d. 1. maj, hvis du har mulighed for, at komme forbi med computer og printer.
Vi hjælper gerne :)

https://www.facebook.com/UbuntuRanders
Vh. Jannie

Oldsag
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13. mar 2013, 17:12
IRC nickname: Oldsag
Geografisk sted: Østjylland

Re: Ustabil printning

Indlægaf Oldsag » 25. apr 2013, 15:15

Feriebarn samt pasning af andre børnebørn herhjemme og nogle dage i København under skole-lockout'en har taget min tid, men nu lader det til, at skolerne snart fungerer igen.

Det samme er desværre ikke tilfældet med min printer. Efter at jeg igen har fået tid til at bakse med problemet, har jeg som foreslået installeret gutenberg-driveren, der dog ikke løste problemet, men blot fortsatte den ustabile håndtering af udprintningen.

Siden har jeg i tur og orden forsøgt med systemets andre driver-forslag, men med samme nedslående resultat. Der må være noget andet galt, men hvad? Kan det mon alligevel ikke være selve printeren, der har fået svip?

Tak til Momsemor for den venlige invitation. Jeg vil gerne deltage i Ubuntu-mødet i Hinnerup den 1. maj.

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ustabil printning

Indlægaf momsemor » 25. apr 2013, 18:15

Hej Oldsag....
Du skal være hjertelig velkommen, så må vi se, om vi ikke kan få den "stædige" printer til, at virke :D
Vi ses...
Vh. Jannie

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ustabil printning

Indlægaf AJenbo » 25. apr 2013, 18:17

Det ville nok være en god ide at slutte den til en anden maskine for at prøve at se om det faktisk er et problem med printeren.

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ustabil printning

Indlægaf momsemor » 26. apr 2013, 00:54

Jep, det var også det første jeg ville prøve :D
Vh. Jannie

Oldsag
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13. mar 2013, 17:12
IRC nickname: Oldsag
Geografisk sted: Østjylland

Re: Ustabil printning

Indlægaf Oldsag » 5. maj 2013, 20:40

Mit problem er løst!

Jeg forsøgte påny med de forskellige drivere og efter at have mingeleret en del frem og tilbage, fik jeg omsider succes med en af de foreslåede, og printeren fungerer nu aldeles tilfredsstillende.

Jeg vil hermed sige tak til Stra og alle I andre venlige mennesker, der har været på banen. Det har været en god oplevelse at møde så megen hjælpsomhed, også under mødet med Momsemor.

Tak og venlig hilsen

Oldsag

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ustabil printning

Indlægaf Stra » 5. maj 2013, 20:42

Super :D

Hvilken printerdriver virkede?
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster