DCP-540CN igen, igen Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

DCP-540CN igen, igen

Indlægaf birthe » 2. apr 2012, 18:03

Min Brother farveprinter DCP-540CN virker - MEN scannerfunktionen i den virker ikke. Hvordan klarer jeg det?

I Photoshop Elements er der et punkt, der hedder "importer" og der kan jeg så vælge DCP-540CN, men sådan et punkt er der ikke i hverken GIMP eller Shotwell.
Det program der hedder Simpel scanning virker OK på min gamle HP scanner, men jeg kan ikke finde noget sted i Ubuntu, hvor jeg kan give besked om, at der skal scannes fra DCP-540CN.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf Stra » 2. apr 2012, 20:27

TAg et kig på denne guide.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7386&hilit=+brother

Der er en anvisning på at få Brother til at scanne.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf birthe » 4. apr 2012, 00:47

Stra skrev:TAg et kig på denne guide.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7386&hilit=+brother

Tak, jeg har gennemført afsnit 3 i guiden - og det virker, men i afsnit 4 under netværksprinter skriver du:

Stra skrev:Kode: Vælg alt
brsaneconfig2 -a name=SCANNER model=DCP-540CN ip=192.168.3.3

hvor brsaneconfig2 erstattes med din brascans versions nummer, DCP-540CN med din printers navn og 192.168.3.3 med din printers netværks adresse.


Jeg aner ikke hvad min brascans versions nummer er, hvordan finder jeg ud af det?
Og heller ikke hvad min printers netværksadresse er, hvordan finder jeg ud af det?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: DCP-540CN igen, igen  Emnet er løst

Indlægaf Stra » 4. apr 2012, 07:56

Hej

Dit brascansnummer finder du her http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_scn.html

og din model DCP-540CN skal bruge brscan2

IP-adressen kan du finde i din ruteropsætning under klienttabel. Du skal have den sat til fast IP-adresse.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf birthe » 4. apr 2012, 16:38

Stra skrev:Hej

Dit brascansnummer finder du her http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_scn.html

og din model DCP-540CN skal bruge brscan2

IP-adressen kan du finde i din ruteropsætning under klienttabel. Du skal have den sat til fast IP-adresse.


Nå, OK og tak for svar - jeg har vist ikke fast IP-adresse, så jeg må nøjes med at bruge den på simpel scanning.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf Stra » 4. apr 2012, 20:36

birthe skrev:Nå, OK og tak for svar - jeg har vist ikke fast IP-adresse, så jeg må nøjes med at bruge den på simpel scanning.


Hvordan kan du scanne uden IP-adresse?

Du skal selv i routeren tildele den en fast IP-adresse.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf birthe » 5. apr 2012, 13:03

Stra skrev:
birthe skrev:Nå, OK og tak for svar - jeg har vist ikke fast IP-adresse, så jeg må nøjes med at bruge den på simpel scanning.


Hvordan kan du scanne uden IP-adresse?

Du skal selv i routeren tildele den en fast IP-adresse.


Jeg er forvirre, og der er vist noget, som jeg ikke fatter.
For mig betyder en IP-adresse en netværksforbindelse hos en internetudbyder med en primær og sekundær DNS - men såvidt jeg husker blev det lovbestemt for en del år siden, at man skulle have "flydende" IP-adresser, for at nedsætte risikoen for hacking osv. Hvis man ønskede en fast IP-adresse, skulle man betale for det, og det ønskede jeg ikke. Derfor tror jeg at jeg har en flydende IP-adresse, som skifter mellem forskellige tal.

Jeg har ingen router, men kun en forbindelse via mit antennestik, så jeg aner ikke hvordan eller om jeg kan tildele printeren en fast IP-adresse.
Under ikonet Aktiv netværksforbindelse, står der IP-adresse: 85.218.132.55, men så er der også tal ved noget der hedder: Rundsendingsadresse, Undernetmaske, Standardrute4, Primær DNS og Sekundær DNS.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf Stra » 5. apr 2012, 19:54

Ja så er det mig der ikke forstår noget.

Hvis du kun har via dit antennestik, hvordan kan du så bruge din printer trådløst?

Men måske har vi snakket forbi hinanden, er det en printer forbundet via USB, skal du efter installering af brscan2 driveren, Skriv/kopier i terminal


Kode: Vælg alt

sudo gedit /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules


så skal du indsætte flg. nederst

# Brother scanners
ATTRS{idVendor}=="04f9", ENV{libsane_matched}="yes"


inden linien der begynder med

"# The following rule will disable ..."


Bagefter skal systemet genstartes og du kan scanne via simpel scanning.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf birthe » 5. apr 2012, 21:12

Stra skrev:Ja så er det mig der ikke forstår noget.

Jeg har nok forvirret dig, fordi jeg ville installere printeren både til "simpel scanning" og som "netværksprinter" iht. afsnit 4 i guiden, fordi printeren er en netværksprinter. Jeg har kun forbindelse via USB og har fulgt vejledningen og den scanner fint under "simpel scanning".

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf AJenbo » 6. apr 2012, 09:42

birthe skrev:
Stra skrev:
birthe skrev:Nå, OK og tak for svar - jeg har vist ikke fast IP-adresse, så jeg må nøjes med at bruge den på simpel scanning.


Hvordan kan du scanne uden IP-adresse?

Du skal selv i routeren tildele den en fast IP-adresse.


Jeg er forvirre, og der er vist noget, som jeg ikke fatter.
For mig betyder en IP-adresse en netværksforbindelse hos en internetudbyder med en primær og sekundær DNS - men såvidt jeg husker blev det lovbestemt for en del år siden, at man skulle have "flydende" IP-adresser, for at nedsætte risikoen for hacking osv. Hvis man ønskede en fast IP-adresse, skulle man betale for det, og det ønskede jeg ikke. Derfor tror jeg at jeg har en flydende IP-adresse, som skifter mellem forskellige tal.

Jeg har ingen router, men kun en forbindelse via mit antennestik, så jeg aner ikke hvordan eller om jeg kan tildele printeren en fast IP-adresse.
Under ikonet Aktiv netværksforbindelse, står der IP-adresse: 85.218.132.55, men så er der også tal ved noget der hedder: Rundsendingsadresse, Undernetmaske, Standardrute4, Primær DNS og Sekundær DNS.


Alle enheder på et netværk har en IP-adresse. Det du tænker på her for oven er den ud af til (internet) ip adresse fra dit kabel modem. Men på din side af kabel modemmet har du dit helt eget netværk med dets eget opsætning af IP-adresser hvilket er isoleret fra internettet.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf Stra » 6. apr 2012, 10:09

birthe skrev:Jeg har nok forvirret dig, fordi jeg ville installere printeren både til "simpel scanning" og som "netværksprinter" iht. afsnit 4 i guiden, fordi printeren er en netværksprinter. Jeg har kun forbindelse via USB og har fulgt vejledningen og den scanner fint under "simpel scanning".
"simpel scanning" har ikke noget at gøre med, om det er en USB-printer eller en netværksprinter, men er scannerprogrammet man bruger.

En netværksprinter kan du kun sætte op, hvis du har et eget netværk, med egen ruter, og har en netværksprinter , således at alle tilsluttede enheder til netværket kan anvende printeren :D

Men godt du har fået den sat op.

edit
CDP-540CN har jeg lige tjekket, og det er en USB printer, og ikke en netværksprinter
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf birthe » 6. apr 2012, 21:44

Stra skrev:
birthe skrev:Jeg har nok forvirret dig, fordi jeg ville installere printeren både til "simpel scanning" og som "netværksprinter" iht. afsnit 4 i guiden, fordi printeren er en netværksprinter. Jeg har kun forbindelse via USB og har fulgt vejledningen og den scanner fint under "simpel scanning".

edit
CDP-540CN har jeg lige tjekket, og det er en USB printer, og ikke en netværksprinter

Der står Network på printeren, og i manualen står der at brugsanvisning til opsætning af netværk ligger på medfølgende CD. I manualen står der: Du kan tilslutte din maskine til et netværk for netværksudskrivning og netværksscanning (kun Windows).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf AJenbo » 7. apr 2012, 08:20

Ok, det burde du dog ikke behøve bekymre dig om hvis du bare skal tilslutte den 1 maskine for så kan du nøjes med at installere den via USB.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: DCP-540CN igen, igen

Indlægaf Stra » 7. apr 2012, 09:42

birthe skrev:Der står Network på printeren, og i manualen står der at brugsanvisning til opsætning af netværk ligger på medfølgende CD. I manualen står der: Du kan tilslutte din maskine til et netværk for netværksudskrivning og netværksscanning (kun Windows).
:oops: Havde ikke læst langt nok ned i spec.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster