Ubuntu og plotter

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
Tolletrolden
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29. okt 2008, 22:12

Ubuntu og plotter

Indlægaf Tolletrolden » 29. okt 2011, 10:10

Endnu en opdatering.

Hvis jeg i en terminal skriver: ttylog -b 38400 -d /dev/ttyS0 > log.txt

Så virker plotteren fuldstændigt som den skal - ingen problemer. Hvis jeg trykker ctrl z og standser det log program, så laver plotteren fejl igen. Er testet flere gange - ingen tvivl.

Der kommer ingenting i log.txt.

Det synes jeg godt nok er en mærkelig fejl.


--------------------


Opdatering:

Har ikke kunnet få plotteren til at virke i inkscape med ink-plot installeret, men efter en sudo ln -sf /dev/ttyACM0 /dev/ttyS0 kunne inkscape virke - dejligt.

Men stadigvæk med simple tegninger - ellers hænger plotteren. Det skal siges at alle indstillinger vedrørende ttyS0 og ttyACM0 er prøvet, men det ser ikke ud til at gøre nogen forskel.

Har søgt en del efter en driver til Luminary Micro Inc. ACM driver.

Modulet cdc-acm er inkluderet i kernen, men ikke brugt af noget - der står 0 bagefter.

tror stadig ubuntu ødelægger data - alt virker når jeg bruger windows, så plotter, kabel og .plt fil virker altsammen.

Og jeg VIL altså helst undgå windows :roll:

------------------

Har indkøbt en HW330 cutting plotter fra http://www.vicsign.com. Plotteren har gode data og er solidt bygget - altsammen fint. Jeg var også klar over at det var på egen hånd mht at få den til at virke sammen med ubuntu.

Men hvad - den forstår jo hpgl - så hvad kunne gå galt :?

Når plotteren tilsluttes mountes den på /dev/ttyACM0, og når jeg bruger "cat hpgl-fil > /dev/ttyACM0" så virker det fint, så længe det kun er en simpel figur - en firkant f.eks.

Men når jeg prøver med en mere kompleks tegning - 5 firkanter - så laver plotteren et spjæt og sænker pennen og bliver stående der.

Hvis jeg flytter samme fil over på det medfølgende sd kort, og sætter det i maskinen, så fungerer alt perfekt. Derfor antager jeg at hpgl filen er i orden.

Tilbage er så kun transmissionen fra computer til plotter, der kan være årsagen.

Min tanke er, at der går "kage" i transmissionen på grund af misforståelser mht hastigheden eller noget i den retning. Men kan det indstilles for en usb forbindelse?

Andre forslag til, hvad der kan være galt.
Happy ubuntu'ing to all
Reg. linuxbruger #480907
Maskine #390048

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster