Kan ikke se netværksprinter fra Ubuntu 10.10

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
hanspaulin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. sep 2010, 08:20

Kan ikke se netværksprinter fra Ubuntu 10.10

Indlægaf hanspaulin » 24. okt 2011, 01:34

Min kone kører Ubuntu 10.10 og har længe haft en Canon MP210 printer tilsluttet i sin usb-port.

Nu har jeg købt en printerserver og sluttet Canonen til routeren og kan nu tilgå den fra en XP og en Vista men ikke længere fra Ubuntuen :)

Jeg har i sidstnævnte været inde og "søge efter netværksprinter" uden hits - jeg har bedt den søge samme sted efter "10.0...." som er adressen på routeren, men heller ikke hér lykkedes det :)

Hvad gør man? :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke se netværksprinter fra Ubuntu 10.10

Indlægaf AJenbo » 24. okt 2011, 23:47

Ved du noget om hvilken metode den deler printeren over netværket?

hanspaulin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. sep 2010, 08:20

Re: Kan ikke se netværksprinter fra Ubuntu 10.10

Indlægaf hanspaulin » 25. okt 2011, 00:26

Det må være med det der hedder WORKGROUP :)

Er kommet så vidt at jeg på Ubuntumaskinen via Samba kan se WORKGROUP og printer :) - mangler bare at udskrive en testside, men Ubuntumaskinen (min kones) kommer nu med en dialogbox hvori der står:

"Godkendelse påkrævet for at udskrive dokument"

Under "Username" foreslås min kones navn - password er fri, men skriver jeg hendes adgangskode kommer dialogboxen igen med blankt felt i password.

Prøver jeg med mit eget navn og password eller en blanding af alle 4 nytter det heller ikke :)

Så tæt på, men alligevel :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke se netværksprinter fra Ubuntu 10.10

Indlægaf AJenbo » 25. okt 2011, 01:21

Arh ok så er det Windows deling (SMB) som i Ubuntu ofte kendes under navnet Samba. Hvis printerserveren har nogle indstillings muligheder ville det være godt om den kunne aktiveres som IPP eller en anden form for deling. Jeg har ikke selv meget erfaring med at benytte printere delt over SMB, dog er det lykkeds mig at dele en printer der var sat til en Ubuntu maskine med Windows maskiner via SMB (altså den anden vej), så mon ikke det kan lade sig gøre.

Adgangskoden og brugernavnet er det der skal benyttes for at få adgang til printerdelingen på printerserveren, så det er ikke et der kommer fra den maskine i benytter.

hanspaulin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. sep 2010, 08:20

Re: Kan ikke se netværksprinter fra Ubuntu 10.10

Indlægaf hanspaulin » 25. okt 2011, 01:30

> Adgangskoden og brugernavnet er det der skal benyttes for at få adgang til
> printerdelingen på printerserveren, så det er ikke et der kommer fra den maskine i benytter.

Ok, tak; dét var en værdifuld oplysning :)

Er ved at se om jeg kan stampe noget op af jorden! :)

hanspaulin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. sep 2010, 08:20

Re: Kan ikke se netværksprinter fra Ubuntu 10.10

Indlægaf hanspaulin » 25. okt 2011, 01:44

Jeg kan godtnok intet finde af passwords inde i programmet som hører til printerserveren :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke se netværksprinter fra Ubuntu 10.10

Indlægaf AJenbo » 25. okt 2011, 02:05

Det kan være de skal efterlades blanke eller bare skal være "guest" som bruger.

hanspaulin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. sep 2010, 08:20

Re: Kan ikke se netværksprinter fra Ubuntu 10.10

Indlægaf hanspaulin » 25. okt 2011, 02:25

Jeg tror jeg skal ha en anden indfaldsvinkel; det lykkedes mig at udskrive en side ved at køre Ubuntumaskinen gennem et netværk jeg lavede til formålet på en tilsluttet XP-maskine; så vidt så godt :) - det virker dog kun når netop denne maskine er tændt og dét er selvfølgelig ikke godt nok :)

XP-en forlangte hér ingen pw som jeg oplevede ved den 1. W.pc med Vista jeg prøvede med :)

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster