Brother DCP-540CN Fejlmelding Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Brother DCP-540CN Fejlmelding

Indlægaf birthe » 23. mar 2011, 09:01

På denne side:
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_prn3.html#printcap1
giver Brother anvisninger på hvordan man kan installere driveren fra terminalen, og lægger nogle eksempler på, hvordan man kan tjekke om printeren er ordentligt installeret. De skriver også at det er vigtigt for USB-forbindelser, at man skriver stien til printeren ind i egenskaber for printeren. Der skal stå:
lp=/dev/usb/lp0

Men det er komplet umuligt, at få skrevet den sti ind. Hver gang jeg trykker på anvend, kommer der en pop-up, hvor der står:
CUPS-serverfejl. Der opstod en fejl under CUPS-handlingen "client-error-not-possible"
Når jeg så lukker vinduet og åbner det igen, så der i stien:
usb://Brother/DCP-540CN
og det skal der ikke stå.

Jeg installerede både LPR- og CUPS-driveren, men alligevel ledte systemet efter drivere i databasen. Jeg valgte den, som systemet foreslog:
Brother DCP-1200 Foomatic/hl1250 (recommended)
men alligevel virker printeren ikke. Displayet viser at den modtager data, og der er jobs i udskriftskøen, men der kommer ingen prints ud.

Så forsøgte jeg via terminalen, efter anvisningerne på Brother's hjemmeside. Her er meldingen fra terminalen:
birthe@birthe-MS-6714:~$ cd Skrivebord
birthe@birthe-MS-6714:~/Skrivebord$ sudo dpkg -i --force-all dcp540cnlpr-1.0.1-1.i386.deb
[sudo] password for birthe:
(Læser database... 180308 filer og mapper aktuelt installeret.)
Gør klar til at erstatte dcp540cnlpr 1.0.1-1 (med dcp540cnlpr-1.0.1-1.i386.deb)...
Udpakker erstatning dcp540cnlpr...
Sætter dcp540cnlpr (1.0.1-1) op...
birthe@birthe-MS-6714:~/Skrivebord$ sudo dpkg -i --force-all dcp540cncupswrapper-1.0.1-1.i386.deb
(Læser database... 180308 filer og mapper aktuelt installeret.)
Gør klar til at erstatte dcp540cncupswrapper 1.0.1-1 (med dcp540cncupswrapper-1.0.1-1.i386.deb)...
cups start/running, process 6390
Udpakker erstatning dcp540cncupswrapper...
Sætter dcp540cncupswrapper (1.0.1-1) op...
/usr/local/Brother/Printer/dcp540cn/cupswrapper/cupswrapperdcp540cn: 70: cannot create /usr/share/cups/model/brdcp540cn.ppd: Directory nonexistent
/usr/local/Brother/Printer/dcp540cn/cupswrapper/cupswrapperdcp540cn: 274: cannot create /usr/share/cups/model/brdcp540cn.ppd: Directory nonexistent
chmod: kan ikke tilgå '/usr/share/cups/model/brdcp540cn.ppd': Ingen sådan fil eller filkatalog
cp: kan ikke udføre stat() på '/usr/share/cups/model/brdcp540cn.ppd': Ingen sådan fil eller filkatalog
chmod: kan ikke tilgå '/usr/share/ppd/brdcp540cn.ppd': Ingen sådan fil eller filkatalog
cups start/running, process 6474
lpadmin: Unable to copy PPD file!
birthe@birthe-MS-6714:~/Skrivebord$

Hvordan tolker man det og hvad gør jeg nu?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brother DCP-540CN Fejlmelding

Indlægaf AJenbo » 23. mar 2011, 09:24

Den guide beskriver hvordan du sætter printeren op på et system der kørere med LPR, Ubuntu bruger CUPS så det er klart du ikke kommer så langt med den. Det er også der for de i starten råder dig til i stedet at benytte metoden med CUPS.
Det virker som om du har forsøgt at udføre nogle af LPR terminal kommandoerne med den grafiske CUPS opsætning, så det er da gået temmelig skævt.

Jeg kan se du får en fejl om at mappen hvordriveren vil blive installeret ikke er der. Prøv at kører følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /usr/share/cups/model

Og installer der efter cups wrappere (dobelt klik på deb pakken og tryk installer).

Nu ved jeg ikke lige hvordan driveren til din printer virker, men ofte er de de gør at installere driveren til databasen så computeren kan finde driveren når du til føjere printeren. Prøv at se om ikke du kan finde den du har installeret på listen.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Brother DCP-540CN Fejlmelding

Indlægaf birthe » 23. mar 2011, 21:09

AJenbo skrev:Den guide beskriver hvordan du sætter printeren op på et system der kørere med LPR, Ubuntu bruger CUPS så det er klart du ikke kommer så langt med den. Det er også der for de i starten råder dig til i stedet at benytte metoden med CUPS.
Det virker som om du har forsøgt at udføre nogle af LPR terminal kommandoerne med den grafiske CUPS opsætning, så det er da gået temmelig skævt.


Jeg gjorde præcis, som der blev anvist på Brother's hjemmeside.

AJenbo skrev:Jeg kan se du får en fejl om at mappen hvordriveren vil blive installeret ikke er der. Prøv at kører følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /usr/share/cups/model

Og installer der efter cups wrappere (dobelt klik på deb pakken og tryk installer).


Ja, men nu har jeg afinstalleret driveren fra Synaptic pakkehåndtering, fordi Stra skrev i en anden tråd:

Stra skrev::den kræver disse drivere installeret fra terminal

Kode: Vælg alt

Kode: Vælg alt

 sudo apt-get install brother-lpr-drivers-bh7 brother-cups-wrapper-bh7

eller søg i softwarecenter på "DCP-540CN"


Så jeg har installeret den efter disse anvisninger, men den virker stadig ikke.

AJenbo skrev:Nu ved jeg ikke lige hvordan driveren til din printer virker, men ofte er de de gør at installere driveren til databasen så computeren kan finde driveren når du til føjere printeren. Prøv at se om ikke du kan finde den du har installeret på listen.


Problemet er at jeg ikke kan komme til at angive stien:
lp=/dev/usb/lp0
der hvor det skal stå iflg. Brother's hjemmeside.
Er der ikke en slags "System.ini" fil eller configurationsfil, hvor man kan skrive den sti ind?

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Brother DCP-540CN Fejlmelding

Indlægaf birthe » 23. mar 2011, 21:42

AJenbo skrev:Jeg kan se du får en fejl om at mappen hvordriveren vil blive installeret ikke er der. Prøv at kører følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /usr/share/cups/model



Så kommer denne terminalmelding:
birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo mkdir /usr/share/cups/model
mkdir: kan ikke oprette katalog '/usr/share/cups/model': Filen eksisterer
birthe@birthe-MS-6714:~$

Min printer ligger her:
/usr/Brother/Printer/dcp540cn/cupswrapper/brcupsconfpt1

Og den der "brcupsconfpt1" er på 15kb. Type: henvisning til kørbar. Dato for ændring: tir 02 sep 2008 23:07:18 CEST

Findes der ikke en systemfil, i stil med "config.sys" og/eller "autoexec.bat", hvor man kan vise hen til stien:
lp=/dev/usb/lp0

så den printer de data ud, som den modtager?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brother DCP-540CN Fejlmelding

Indlægaf AJenbo » 23. mar 2011, 23:40

birthe skrev:Jeg gjorde præcis, som der blev anvist på Brother's hjemmeside.

Deres LPR guide nævner af gode grunde aldrig at du skal åbne System-administration-udskrivning (et CUPS program), så du har ikke gjort helt præcist som de skriver.


birthe skrev:
AJenbo skrev:Jeg kan se du får en fejl om at mappen hvordriveren vil blive installeret ikke er der. Prøv at kører følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /usr/share/cups/model

Og installer der efter cups wrappere (dobelt klik på deb pakken og tryk installer).


Ja, men nu har jeg afinstalleret driveren fra Synaptic pakkehåndtering, fordi Stra skrev i en anden tråd:

Ok, men det skal vel ikke stoppe dig fra at gøre det...

birthe skrev:
Stra skrev:Den kræver disse drivere installeret fra terminal

Kode: Vælg alt

 sudo apt-get install brother-lpr-drivers-bh7 brother-cups-wrapper-bh7

eller søg i softwarecenter på "DCP-540CN"


Så jeg har installeret den efter disse anvisninger, men den virker stadig ikke.

Det vil også kun virke hvis du har en bh7 printer, så fjerne den igen. DCP-540CN driveren er ikke i softwarecentere, du skal hente dem fra borthers hjemmeside sådan som du gjort i starten.
http://www.brother.com/cgi-bin/agreement/agreement.cgi?dlfile=http://www.brother.com/pub/bsc/linux/dlf/dcp540cnlpr-1.0.1-1.i386.deb&lang=English_lpr
http://www.brother.com/cgi-bin/agreement/agreement.cgi?dlfile=http://www.brother.com/pub/bsc/linux/dlf/dcp560cncupswrapper-1.0.1-1.i386.deb&lang=English_gpl

birthe skrev:Problemet er at jeg ikke kan komme til at angive stien:
lp=/dev/usb/lp0
der hvor det skal stå iflg. Brother's hjemmeside.
Er der ikke en slags "System.ini" fil eller configurationsfil, hvor man kan skrive den sti ind?

Som sagt så er det måden du får printeren til at virke på et system der køre med LPR, du køre Ubuntu og skal der for sætte printeren op med CUPS.

I toppen af den guide står der:
*** If CUPS is working on your system, we recommend to use CUPS.
Printer driver install for CUPS

Med andre ord, det er den forkert guide for dig da du har et system der køre med CUPS, klik på linket for at finde den korrekte guide til dit system.
Deres guide er dog ikke særlig let at følge så der for forslår jeg at du gør som jeg skriver ovenfor.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Brother DCP-540CN Fejlmelding

Indlægaf Stra » 24. mar 2011, 11:26

AJenbo skrev:Det vil også kun virke hvis du har en bh7 printer, så fjerne den igen. DCP-540CN driveren er ikke i softwarecentere,

Her er hvad der står i synaptic om "LPR drivers for bh7 brother printers"
This package provides all LPR drivers for models DCP-130C
DCP-330C DCP-540CN DCP-750CW FAX-1860C FAX-1960C FAX-2480C
FAX-2580C MFC-240C MFC-3360C MFC-440CN MFC-5460CN MFC-5860CN
MFC-660CN MFC-665CW MFC-845CW

og om "Cups Wrapper drivers for bh7 brother printers"
This package provides all cups wrapper drivers for models DCP-130C
DCP-330C DCP-540CN DCP-750CW FAX-1860C FAX-1960C FAX-2480C
FAX-2580C MFC-240C MFC-3360C MFC-440CN MFC-5460CN MFC-5860CN
MFC-660CN MFC-665CW MFC-845CW

og som det kan ses, er den anden printer "DCP-130C", der bakses med i denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=35&t=13510 også dækket ind af denne driver pakke.

Jeg ville derfor prøve at afinstallere alle de brother drivere du har (undtagen for den printer du har fået til at virke)

Derefter installer bh7-driveren uden at USB stik er sat i.

Når det er gjort, i med USB og se, om den ikke finder den af selv, når du tænder printeren, ellers prøv at oprette den i udskrivning.

stra

NB hjælp til scanning her https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7386&hilit=+brother
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Brother DCP-540CN Fejlmelding  Emnet er løst

Indlægaf birthe » 26. jan 2012, 01:22

AJenbo skrev:Jeg kan se du får en fejl om at mappen hvordriveren vil blive installeret ikke er der. Prøv at kører følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /usr/share/cups/model



Så får jeg denne besked:
birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo mkdir /usr/share/cups/model
mkdir: kan ikke oprette katalog '/usr/share/cups/model': Filen eksisterer
birthe@birthe-MS-6714:~$

birthe skrev:
Stra skrev:Den kræver disse drivere installeret fra terminal

Kode: Vælg alt

 sudo apt-get install brother-lpr-drivers-bh7 brother-cups-wrapper-bh7


Det gjorde jeg, og jeg har lige fået den til at virke. Tak for hjælpen :)

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Brother DCP-540CN Fejlmelding

Indlægaf birthe » 26. jan 2012, 01:30

Stra skrev:Jeg ville derfor prøve at afinstallere alle de brother drivere du har (undtagen for den printer du har fået til at virke)

Derefter installer bh7-driveren uden at USB stik er sat i.

Når det er gjort, i med USB og se, om den ikke finder den af selv, når du tænder printeren, ellers prøv at oprette den i udskrivning.


Det var det med at installere driveren UDEN at USB stikket var sat i, der skulle til. Jeg har lige fået den til at virke - mange tak for hjælpen. :)

PS: jeg havde opgivet at bruge den printer, derfor har jeg først nu forsøgt igen.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster