Brother DPC-130C Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
olesen
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. mar 2011, 15:32
IRC nickname: olesen

Brother DPC-130C

Indlægaf olesen » 20. mar 2011, 15:42

Davs

Printeren vil ikke skrive ud igennem USB-ledningen. Jeg har læst flere tråde her i forummet og prøvet de råd, som er skrevet, men der er stadig ikke hul igennem.

Maskinen kører Ubuntu 10.10, og alt andet virker fint.


Fra Synaptic har jeg installeret brother-cups-wrapper-bh7 og brother-lpr-drivers-bh7.

Derefter kørte jeg kommandoen

Kode: Vælg alt

sudo aa-complain /usr/sbin/cupsd


men printeren kan stadig ikke skrive ud.

Når jeg åbner http://localhost:631/printers
ser det ud, som om alt er i orden.


Fra siden
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_prn.html#DCP-130C
har jeg hentet de to .deb-filer, men når jeg prøver at installere dem, får jeg beskederne

Beskadiger eksisterende pakke "brother-cups-wrapper-bh7", og er i konflikt med dcp130ccupswrapper.
Beskadiger eksisterende pakke "brother-lpr-drivers-bh7", og er i konflikt med dcp130clpr.


Er der nogen, som har erfaring med det?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf AJenbo » 20. mar 2011, 17:24

Fjern de 2 pakker du installerede i synoptic, de er beregnet til bh7 printeren. Hvis ikke du kan det så åben terminalen og kør:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge brother-cups-wrapper-bh7

Og giv os den eventuelle fejl besked.

olesen
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. mar 2011, 15:32
IRC nickname: olesen

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf olesen » 21. mar 2011, 23:50

Tak, det prøver jeg.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf birthe » 22. mar 2011, 16:43

Hej
Jeg har også haft problemer med Brother printerdrivere på min forrige installation. På deres hjemmeside:
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_prn3.html

skriver Brother:
*** If CUPS is working on your system, we recommend to use CUPS.

Det har fået mig til at tænke på, om det er nødvendigt at installere både LPR- og CUPS- driveren?

Min tvivl er begrundet i, at da jeg havde installeret LPR-driveren til Brother HL 2040, og gik ind under System > Administration > Udskrift og valgte Tilføj printer, så fik jeg et ikon. Jeg lavede et testprint, og alt var OK.
Derefter installerede jeg CUPS-driveren, gik igen ind under System > Administration > Udskrift og valgte Tilføj printer. Nu havde jeg så 2 ikoner på den samme printer. Jeg lavede så også et testprint på CUPS-driveren, men hvad skete der?
Den printede og printede blanke hvide sider i een uendelighed, så tilsidst trak jeg papirbakken ud for at få den til at stoppe! Og fik besvær med det papir som sag i klemme - nok om det.

Jeg slettede så det ikon, der hørte til CUPS-driveren, så var jeg da fri for det, og havde kun 1 ikon liggende under Udskrift. Men nu ville printeren ikke printe mere! Sådan.

Så installerede jeg først LPR-driveren og derefter CUPS-driveren til min Brother DCP-540CN printer,og havde også 2 ikoner til den, men den ville slet ikke printe noget som helst. På displayet kunne jeg se, at printeren modtog data, men den printede ikke noget ud.
Jeg testede så DCP-540CN på siden:
http://localhost:631/printers
og den viste at printeren fandtes, alt skulle altså være ok. Men det var det ikke - og efter installation af 10.10 skal jeg på'en igen, men sidder så og tænker på om det er nødvendigt at installere både LPR- og CUPS-driveren?

Jeg har fundet noget om CUPS her:
http://www.cups.org/documentation.php/overview.html
men forstår ikke meget af det.

Nogen der har et bud på hvad CUPS-driveren gør, og hvorfor det er nødvendigt at installere 2 drivere til 1 printer?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf AJenbo » 22. mar 2011, 16:53

LPR er et gammelt printer system, brothers cups pakke er ikke en driver men en oversætter (wrapper) mellem LPR driveren og cups systemet. Hvorfor brother vælger at gøre det på denne måde ved jeg ikke, det er efterhånden længe siden LPR blev pensioneret.

http://localhost:631/printers er cups administrations side så kan du se din printer der er den installeret i CPUS, jeg har selv en broter printer og har ikke oplevet at den bliver installeret 2 gange. System-administration-udskrivning er også et cpus værktøj så den vil også kun vise printere installeret i cups.
At det virkede uden at installere wrapperen kunne tyde på det slet ikke er nødvendigt at installere brothers driver for at bruge din printer.

p.s. i stedet for at rykke bakken ud af maskinen bør du bruge annuller knappen på maskinen, eller annullere jobbet i printere køen på computeren.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf birthe » 22. mar 2011, 19:45

AJenbo skrev:http://localhost:631/printers er cups administrations side så kan du se din printer der er den installeret i CPUS

Jeg har lige været deroppe, men jeg bliver bedt om at logge ind, for at komme ind under administration, men jeg har jo ikke noget brugerID og password til den side.

AJenbo skrev:jeg har selv en broter printer og har ikke oplevet at den bliver installeret 2 gange.

Det blev den heller ikke, men der var 2 ikoner for hver printer.

AJenbo skrev:System-administration-udskrivning er også et cpus værktøj så den vil også kun vise printere installeret i cups.

Mener du, at der er et ikon for hver printer?
Hvis ja, så er jeg klar over det.

AJenbo skrev:At det virkede uden at installere wrapperen kunne tyde på det slet ikke er nødvendigt at installere brothers driver for at bruge din printer.

Det tror jeg heller ikke det har været, for jeg har lige installeret lpr-driveren til min Brother HL-2040 (laserprinter), men selv om jeg har gjort det, så kommer der en dialogboks frem som leder efter drivere fra databasen. Og før man vælger en driver fra den database, fungerer printeren ikke! Så det var helt overflødigt at installere lpr-driveren til HL-2040. Der blev foreslået en driver der hed noget med "Brother HL-2060 foomatic..." og så noget mere som jeg ikke kan huske.
Jeg har ikke installeret CUPS-driveren til HL-2040, og den printer udmærket. Både testprint, dokumenter og sider på nettet :) Men den lækre software til printeren mangler jo :( Den kan ellers printe ud spejlvendt og har mange andre finesser, men dem kan jeg så kun bruge i Win98.

AJenbo skrev:p.s. i stedet for at rykke bakken ud af maskinen bør du bruge annuller knappen på maskinen, eller annullere jobbet i printere køen på computeren.

Der er ikke en annuller knap på printeren, men jeg blev bagefter opmærksom på udskriftskøen. Det husker jeg til en anden gang.

Mht. Brother DCP-540CN laver jeg et nyt indlæg, fordi jeg har forsøgt at installere den fra terminalen og har en fejlmelding derfra.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf Stra » 22. mar 2011, 20:05

birthe skrev:Det tror jeg heller ikke det har været, for jeg har lige installeret lpr-driveren til min Brother HL-2040 (laserprinter), men selv om jeg har gjort det, så kommer der en dialogboks frem som leder efter drivere fra databasen. Og før man vælger en driver fra den database, fungerer printeren ikke! Så det var helt overflødigt at installere lpr-driveren til HL-2040. Der blev foreslået en driver der hed noget med "Brother HL-2060 foomatic..." og så noget mere som jeg ikke kan huske.
Jeg har ikke installeret CUPS-driveren til HL-2040, og den printer udmærket. Både testprint, dokumenter og sider på nettet :) Men den lækre software til printeren mangler jo :( Den kan ellers printe ud spejlvendt og har mange andre finesser, men dem kan jeg så kun bruge i Win98.
Jeg vil foreslå at du fjerner den printer igen.
Går i ubuntusoftwarecenteret og søger på "HL-2040" og installerer de 2 filer. (eller via terminal

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install brother-lpr-drivers-laser brother-cups-wrapper-laser
)
Herefter opretter du din printer igen og mon ikke den så fungerer med det hele :)
Jeg mener foomatic er en simplere driver end Brothers egen.

Mht. Brother DCP-540CN laver jeg et nyt indlæg, fordi jeg har forsøgt at installere den fra terminalen og har en fejlmelding derfra.
den kræver disse drivere installeret fra terminal

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install brother-lpr-drivers-bh7 brother-cups-wrapper-bh7
eller søg i softwarecenter på "DCP-540CN"

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf AJenbo » 22. mar 2011, 23:10

birthe skrev:
AJenbo skrev:http://localhost:631/printers er cups administrations side så kan du se din printer der er den installeret i CPUS

jeg bliver bedt om at logge ind, for at komme ind under administration, men jeg har jo ikke noget brugerID og password til den side.

localhost er din egen maskine, så det er bare dit normale brugernavn og adgangskode til computeren.

birthe skrev:
AJenbo skrev:jeg har selv en broter printer og har ikke oplevet at den bliver installeret 2 gange.

Det blev den heller ikke, men der var 2 ikoner for hver printer.

Det var der ikke for min, men det ser ud til at jeg også bare bruger Foomatic driveren.

birthe skrev:
AJenbo skrev:System-administration-udskrivning er også et cpus værktøj så den vil også kun vise printere installeret i cups.

Mener du, at der er et ikon for hver printer?

Nej jeg mener nettop at jeg kun har et.

birthe skrev:den lækre software til printeren mangler jo :( Den kan ellers printe ud spejlvendt og har mange andre finesser, men dem kan jeg så kun bruge i Win98.

Jeg syndes ofte den medfølgende software virker kluntet og tynger maskinen meget så det er noget jeg er glad for at slippe for, mange af disse "ekstra" funktioner er også som standard i Ubuntus printer system. Åben System-Administration-Udskrivning, Egenskaber for din printer, menuen Jobtilvalg, kør ned til Billedtilvalg, her kan du sætte hak ud for Spejl.
At det ikke er en del af et ekstra program til en specifik printer gør jo at alle har funktionen og man kan hjælpe andre uden at skulle have samme printer, og bliver det forbedret kommer det til at gavne alle, hvilket jeg syndes er noget af det smukke ved open source :)

birthe skrev:Der er ikke en annuller knap på printeren

Ifølge manualen til din printer sider knappen øverst til højre på din printer og ser sådan ud: Billede

P.s.
Det gælder også for manualen til DPC-130C.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf birthe » 23. mar 2011, 20:12

Stra skrev:Jeg vil foreslå at du fjerner den printer igen.
Går i ubuntusoftwarecenteret og søger på "HL-2040" og installerer de 2 filer. (eller via terminal

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install brother-lpr-drivers-laser brother-cups-wrapper-laser
)
Herefter opretter du din printer igen og mon ikke den så fungerer med det hele :)
Jeg mener foomatic er en simplere driver end Brothers egen.


Så er det gjort :) Jeg afinstallerede driveren i Synaptic pakkehåndtering, og installerede fra terminalen, og HL-2040 printer som den skal.

birthe skrev:Mht. Brother DCP-540CN laver jeg et nyt indlæg, fordi jeg har forsøgt at installere den fra terminalen og har en fejlmelding derfra.


Stra skrev:den kræver disse drivere installeret fra terminal

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install brother-lpr-drivers-bh7 brother-cups-wrapper-bh7
eller søg i softwarecenter på "DCP-540CN"


Den er også afinstalleret via Synaptic pakkehåndtering, og geninstalleret fra terminalen - men den fungerer stadig ikke.
Vi kan fortsætte problematikken i den anden tråd jeg har startet Brother DCP-540CN.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf birthe » 23. mar 2011, 20:27

birthe skrev:
AJenbo skrev:localhost er din egen maskine, så det er bare dit normale brugernavn og adgangskode til computeren.

OK, det prøvede jeg, men den blev ved at spørge om brugernavn og adgangskode. Efter 4 forsøg gad jeg ikke det mere ;)

AJenbo skrev:jeg har selv en broter printer og har ikke oplevet at den bliver installeret 2 gange.

Det blev den heller ikke, men der var 2 ikoner for hver printer.
AJenbo skrev:Det var der ikke for min, men det ser ud til at jeg også bare bruger Foomatic driveren.

Det er der heller ikke ved mine mere.

AJenbo skrev:System-administration-udskrivning er også et cpus værktøj så den vil også kun vise printere installeret i cups.

OK.

AJenbo skrev:Jeg syndes ofte den medfølgende software virker kluntet og tynger maskinen meget så det er noget jeg er glad for at slippe for, mange af disse "ekstra" funktioner er også som standard i Ubuntus printer system. Åben System-Administration-Udskrivning, Egenskaber for din printer, menuen Jobtilvalg, kør ned til Billedtilvalg, her kan du sætte hak ud for Spejl.
At det ikke er en del af et ekstra program til en specifik printer gør jo at alle har funktionen og man kan hjælpe andre uden at skulle have samme printer, og bliver det forbedret kommer det til at gavne alle, hvilket jeg syndes er noget af det smukke ved open source :)

OK :)

AJenbo skrev:Ifølge manualen til din printer sider knappen øverst til højre på din printer og ser sådan ud: Billede
P.s.
Det gælder også for manualen til DPC-130C.

Ja, der er en stop knap på DCP-540CN, men det var HL-2040 som printede løs i een uendelighed, og den er der ingen stop knap på.

olesen
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. mar 2011, 15:32
IRC nickname: olesen

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf olesen » 23. mar 2011, 22:47

AJenbo skrev:Fjern de 2 pakker du installerede i synoptic, de er beregnet til bh7 printeren. Hvis ikke du kan det så åben terminalen og kør:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge brother-cups-wrapper-bh7

Og giv os den eventuelle fejl besked.


Det hjalp ikke... For en sikkerheds skyld prøvede jeg igen sudo aa-complain /usr/sbin/cupsd, efter at de nye drivere var installerede, og slukkede og tændte maskinen.

På den lille skærm på printeren står, at den modtager data, når man prøver at skrive ud, men et øjeblik efter går den tilbage til '100% normal'.

Er der mere, jeg kan undersøge på den?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf AJenbo » 23. mar 2011, 23:53

birthe skrev:Ja, der er en stop knap på DCP-540CN, men det var HL-2040 som printede løs i een uendelighed, og den er der ingen stop knap på.

Cancel printing
While printing press the Go button for about 4 seconds until all the LEDs light up. The Ready and Paper LEDs
will flash as the job is being cancelled.

Du kan finde hele manualen til din printer her:
http://www.brother-usa.com/ModelDocuments/Consumer/Users%20Manual/UM_HL_2040_2070N_EN_1289.PDF

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf Stra » 24. mar 2011, 23:08

olesen skrev:
AJenbo skrev:Fjern de 2 pakker du installerede i synoptic, de er beregnet til bh7 printeren. Hvis ikke du kan det så åben terminalen og kør:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge brother-cups-wrapper-bh7

Og giv os den eventuelle fejl besked.
Det hjalp ikke... For en sikkerheds skyld prøvede jeg igen sudo aa-complain /usr/sbin/cupsd, efter at de nye drivere var installerede, og slukkede og tændte maskinen.

På den lille skærm på printeren står, at den modtager data, når man prøver at skrive ud, men et øjeblik efter går den tilbage til '100% normal'.

Prøv først via terminal at skriv/kopiere

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /usr/share/cups/model
Hvis den siger, at mappen findes er det ok, men mangler den, så afinstaller driverne og geninstaller dem. (og du kan fint bruge brother-cups-wrapper-bh7 og brother-lpr-drivers-bh7 fra synaptic. De passer til din maskine.

Virker det fortsat ikke så prøv at give output af

Kode: Vælg alt

dpkg  -l  |  grep  Brother
fra terminalen.
Og af denne

Kode: Vælg alt

locate Brother
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf birthe » 25. mar 2011, 01:49



Tak, men jeg havde også en dansk onlinemanual liggende, og jeg tjekkede om det også stod i den og det gjorde det. Så nu har jeg også lært det :)

olesen
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. mar 2011, 15:32
IRC nickname: olesen

Re: Brother DPC-130C

Indlægaf olesen » 29. mar 2011, 22:15

Tak for det. I virkeligheden er det ikke min printer; jeg er ved at hjælpe en bekendt over telefonen. Derfor kommer mine svar lidt sent.

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /usr/share/cups/model


Mappen var der ikke, så jeg lavede den. Så fjernede jeg de to pakker dcp130clpr og dcp130ccupswrapper med Synaptic og installerede igen brother-cups-wrapper-bh7 og brother-lpr-drivers-bh7.

Derefter blev masinen vendt.

Kode: Vælg alt

dpkg  -l  |  grep  Brother


gav beskeden

Kode: Vælg alt

ii  brother-cups-wrapper-common          1.0.0-10-0ubuntu5                                 
Common files for Brother cups wrapper packages


og

Kode: Vælg alt

locate Brother


gav en lang liste. Det vigtigste fra listen var:

Kode: Vælg alt

/etc/cups/ppd/Brother-DCP-130C.ppd
/usr/Brother
/usr/Brother/Printer
/usr/Brother/inf
/usr/Brother/Printer/bh7_filter
/usr/Brother/Printer/brcupsconfpt1
/usr/Brother/Printer/brio06aa.bcm
/usr/Brother/Printer/brio06ab.bcm
/usr/Brother/Printer/brio06ac.bcm
/usr/Brother/Printer/brio06af.bcm
/usr/Brother/Printer/brio06ag.bcm
/usr/Brother/Printer/dcp130c
/usr/Brother/Printer/dcp330c
/usr/Brother/Printer/dcp130c/cupswrapper
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf
/usr/Brother/Printer/dcp130c/lpd
/usr/Brother/Printer/dcp130c/cupswrapper/brcupsconfpt1
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf/brPrintListij2
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf/brdcp130cfunc
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf/brdcp130crc
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf/brio06aa.bcm
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf/brio06ab.bcm
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf/brio06ac.bcm
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf/brio06af.bcm
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf/brio06ag.bcm
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf/paperinfij2
/usr/Brother/Printer/dcp130c/inf/setupPrintcapij
/usr/Brother/Printer/dcp130c/lpd/brdcp130cfilter
/usr/Brother/Printer/dcp130c/lpd/filterdcp130c
/usr/Brother/Printer/dcp130c/lpd/psconvertij2
/usr/Brother/inf/brPrintList
/usr/Brother/inf/paperinf
/usr/Brother/inf/setupPrintcap
/usr/share/ppd/Brother
/usr/share/ppd/Brother/brdcp130c.ppd
/var/cache/cups/Brother-DCP-130C.ipp2
/var/cache/cups/Brother-DCP-130C.pwg


Kan I se, hvad der er galt?

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster