Minolta Dimage Scan Dual II dia/film-scanner Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Minolta Dimage Scan Dual II dia/film-scanner

Indlægaf hekn » 27. feb 2011, 22:51

Jeg er ny Ubuntu bruger. Det er indtil nu i det store og hele gået problemfrit! De par småproblemer, der har været, har jeg hurtigt fundet en løsning på på diverse Ubuntu-fora.

Men jeg kan ikke få min dia/film-scanner til at køre. Er der nogen, der har en god ide? På forhånd tak!
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Minolta Dimage Scan Dual II dia/film-scanner

Indlægaf AJenbo » 27. feb 2011, 23:03

Hej og velkommen til forummet

så vidt jeg kan se er det en USB scanner, hvis du åbner programmer -> tilbehør -> terminal og skriver

Kode: Vælg alt

lsusb
kan vi nok hjælpe lidt bedre.

På sane-project.org står der at DiMAGE Scan Dual III og IV ikke er under støttet men at de muligvis virker med VueScan, så det gælder nok også for DiMAGE Scan Dual II

Du kan se her hvordan du kan hjælpe dem med at udvikler en fri driver:
http://www.sane-project.org/contrib.html

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: Minolta Dimage Scan Dual II dia/film-scanner

Indlægaf hekn » 28. feb 2011, 11:13

Her er output:

hekn@hekn-desktop:~$ lsusb
Bus 010 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 009 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 002: ID 0638:026a Avision, Inc. Minolta Dimage Scan Dual II
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 002: ID 046d:c513 Logitech, Inc. MX3000 Cordless Desktop Receiver
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Ja, den er noget anderledes end en flat-bed scanner. Man anbringer op til 4 dias i en holder og så scanner den dem i een arbejdsgang. På Windows anbringer den så billederne i hver sin fil

mvh
henrik
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Minolta Dimage Scan Dual II dia/film-scanner  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 28. feb 2011, 13:41

Ud fra det lsusb kan se der er en i 2006 der ikke kunne få den til at virke med Simpel Skanning (du har tested den med Simpel Skanning?) men godt med VueScan.

Jeg går ikke ud fra at det er med Windows' standard scanner program, men noget software der fulgte med scanneren.
For computeren er der ikke meget forskel på en dias scanner og en fladbed.
Får du scanneren til at virke kan opdelingen af billederne eventuelt gøres med et script.

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: Minolta Dimage Scan Dual II dia/film-scanner

Indlægaf hekn » 28. feb 2011, 18:51

Du har helt ret i, at der skulle installeres et program, der fulgte med scanneren, for at få den til at virke under Windows.

Jeg har prøvet på Ubuntu med Simpel Skanning og med Xsane image scanner - begge dele uden success.

Men VueScan virker! Det var hurtigt at downloade og udpakke og køre. Og det virkede med det samme. Med en meget grundig guiden gennem systemet - på dansk! Jeg fik scannet med 2820 dpi, som er det maksimale scanneren kan klare. Man kan prøve VueScan gratis, men resultatet er ubrugeligt, da de scannede billeder indeholder et "vandmærke", hvor der står "Køb VueScan nu!". Programmet koster så $40, hvilket ikke kan siges at være dyrt. Den eneste hage ved det er, at scanneren er langsom - så det kunne godt være, de penge er givet bedre ud som "udbetaling" på en anden scanner, hvis man kan finde en, der kan køre USB-2 - eller -3 under fx Simpel Skanning.

Jeg siger mange tak for hjælpen

mvh henrik
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Minolta Dimage Scan Dual II dia/film-scanner

Indlægaf laoshi » 28. feb 2011, 19:28

Hvis du kigger dig om efter andre modeller, så se hos sane project, hvilke der er understøttet og i hvilken grad.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Minolta Dimage Scan Dual II dia/film-scanner

Indlægaf soundpartner » 28. feb 2011, 20:53

hekn skrev:Du har helt ret i, at der skulle installeres et program, der fulgte med scanneren, for at få den til at virke under Windows.

Jeg har prøvet på Ubuntu med Simpel Skanning og med Xsane image scanner - begge dele uden success.

Men VueScan virker! Det var hurtigt at downloade og udpakke og køre. Og det virkede med det samme. Med en meget grundig guiden gennem systemet - på dansk! Jeg fik scannet med 2820 dpi, som er det maksimale scanneren kan klare. Man kan prøve VueScan gratis, men resultatet er ubrugeligt, da de scannede billeder indeholder et "vandmærke", hvor der står "Køb VueScan nu!". Programmet koster så $40, hvilket ikke kan siges at være dyrt. Den eneste hage ved det er, at scanneren er langsom - så det kunne godt være, de penge er givet bedre ud som "udbetaling" på en anden scanner, hvis man kan finde en, der kan køre USB-2 - eller -3 under fx Simpel Skanning.

Jeg siger mange tak for hjælpen

mvh henrik

diasscannere er generelt meget langsomme. scantider mellem 30 og 90 sekunder er ikke unormalt, og selv de vilde og professionelle diasscannere er ikke under 30 sekunder om at scanne et dias.

40 $ er ca 200 kroner, og det er penge godt givet ud tror jeg. og det vil blive en del dyrere hvis du skal skifte scanneren til noget bedre
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster