Filer slettes ikke på USB-pen Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
Eumenides
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. dec 2010, 14:51

Filer slettes ikke på USB-pen

Indlægaf Eumenides » 11. feb 2011, 00:01

Min kæreste har valgt at have Ubuntu på sin samsung notebook. Hun har lige fra starten af været helt vild med det :-)

Nu har vi flere gange oplevet at de filer hun sletter på Mp3 afspiller og på sin HTC Tattoo telefon ikke reelt bliver slettet. Man kan ikke længere se filerne, men de optager stadig plads på USB enhedens lager.
Vi kan heller ikke se filerne når vi går over på en comp med windows installeret og indtil videre har vi løst det ved at formatere Mp3 afspilleren. Men jeg er noget nervøs ved at formatere HTC Tattoo filsystemet, da vi derved måske mister nogle vigtige filer.

Kort fortalt
1: Hvordan får vi slettet de filer som vi ikke længere kan se.
2: hvordan kan hun i fremtiden sørge for at samme problem ikke opstår igen. (Skal man benytte en bestemt fremgangsmåde når man sletter filer på Ubuntu)

Ingen af os er vant til at benytte terminal, så hvis løsningen indebærer at vi skal til det, så bær over med os og giv os ekstra grundige instruktioner. Eks. hvordan starter vi terminalen op

Eumenides

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Filer slettes ikke på USB-pen

Indlægaf AJenbo » 11. feb 2011, 00:28

Termnialen ligger under Programmer -> Tilbehør -> Terminal. Hvis det er netbook udgaven af ubuntu skal i hvist bare søge efter "terminal", men den ved jeg ikke lige om vi får brug for her.

Når man er færdig med en usb enhed skal man huske at afmontere den først, det gøres ved at højer klikke på den og vælge Fjern drev sikkert, ellers er det ikke sikkert at alle ændringer vil være skrevet til enheden. Maskinen vender med at skrive visse ændringer til drevet for ikke at slide på det.
Se eventuelt også efter om den har lagt tingende i papirkurven (og tøm den), drevet skal selvfølgelig side i når i kigger efter.
I kan prøve at se om maskinen kan rette fejlen, Åben System -> Administartion -> DIskredskab, vælg disken, sørg for at den rigtige partition er markeret under Diskenheder og tryk på Kontroller filsystemet.

Eumenides
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. dec 2010, 14:51

Re: Filer slettes ikke på USB-pen

Indlægaf Eumenides » 11. feb 2011, 01:34

Det er ikke netbook udgaven, så vidt jeg ved.
gik bare ind på nettet og hentede Ubuntu 10.10 og installerede.

Vi gik ind i papirkurven, forsøgte at slette emnerne permanent. Men den sagde at der opstod en fejl.
Valgte at overføre tilfældigt nyt billede til HTC.
Slettede den igen fra telefonen
Gik ind i papirkurven og slettede den permanent. Viste endnu engang at der var fejl under sletningen. Emnet var stadig i papirkurven.

Derefter gik jeg lidt mere systematisk frem.
Fri plads på telefon før overførsel var 59,5 MB
Fandt ud af at jeg kan overføre fra Ubuntu en fil på 4,9 MB
Kan slette den effektivt ind i telefonen. Igen fri plads på 59,5 MB
Overførte igen Fra Ubuntu.
Kunne slette effektivt i windows Vista. Igen fri plads på 59,5 MB

Herefter overførte jeg igen.
Genstartede Ubuntu
Slettede filen.
Tømte papirkurven
Nu er der lige pludselig kun 59,3 MB plads.
Kan det passe at der er gået 0,2 MB plads tabt ved at slette i Ubuntu og tømme papirkurven?

Og ja, fejlen var tidligere at papirkurven ikke blev tømt før telefonen blev taget ud af Ubuntu comp.

Hvordan lokaliserer vi de ikke synlige filer som der er gemt på telefonen og får frigjort de originale cirka 2 GB plads?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Filer slettes ikke på USB-pen  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 11. feb 2011, 02:07

Eumenides skrev:Kan det passe at der er gået 0,2 MB plads tabt ved at slette i Ubuntu og tømme papirkurven?

Nej.

Du kan slette direkte (uden om parpirkurven) ved at holde shift nede når du sletter.

Hvis du vil vise skjulte filer kan du trykke ctrl+h

Eumenides
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. dec 2010, 14:51

Re: Filer slettes ikke på USB-pen

Indlægaf Eumenides » 11. feb 2011, 02:24

Mange tak for hjælpen.

Det lykkedes at finde og slette filerne. Hun browsede igennem telefonen på computeren og fandt en mappe med underlige filnavne, som hun slettede. Filerne var en masse Mp3 filer som hun havde "slettet".

Endnu engang mange tak for hjælpen

Ladyofthenight & Eumenides

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster