usb-disk bliver mountet som root only

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
michaelmunk
Indlæg: 14
Tilmeldt: 1. jun 2010, 12:53
Geografisk sted: Midtjylland

usb-disk bliver mountet som root only

Indlægaf michaelmunk » 29. jan 2011, 14:17

Hej

Jeg har et problem med usb-nøgler som bliver mountet som usb0 og herefter kun kan rettes i med ROOT rettigheder,

det er lidt træls..

har en snak igang med Lars-t-h.

/michael
Ubuntu 10.10 Lucid Lynx 64-bit - Acer Aspire 5742G | Nvidia Geforce GT 420M | 3GB DDR3 RAM | 500GB HD

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: usb-disk bliver mountet som root only

Indlægaf lath » 29. jan 2011, 14:40

Mig og michaelmunk har chattet sammen på IRC kanalen #ubtuntu-dk, og her fandt vi ud af at løsningen er udev regler, som blandt andet kan indeholde en regel om at mounte automatisk til en bestemt mappe UDEN at kræve superbruger rettigheder.

Jeg går i gang med at lave en udev regel guide, som jeg linker til når den er færdig.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: usb-disk bliver mountet som root only

Indlægaf soundpartner » 29. jan 2011, 14:59

nu melder historien ikke noget om filsystemet på disken, men så vidt jeg husker så kan man bruge chown på mappen efter den er mounted, og dette burde systemet huske selv.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: usb-disk bliver mountet som root only

Indlægaf lath » 29. jan 2011, 15:04

christian.arvai prøvede med en chown -R og det hjalp ikke

Jeg havde mistanke om at filsystemet blev mountet read-only, fordi at skrivninger til et filsystem så vil mislykkedes, og det gælder også selvom man er root.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster