hanvon artmaster 3 graphics tablet

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
waseli
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. dec 2010, 18:00

hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf waseli » 13. dec 2010, 19:20

Hej!
Er der nogen der ved, om det på nogen som helst måde er muligt at forbinde og drive en hanvon artmaster 3 med ubuntu 10.04? Det er mit håb at kunne bruge den sammen med mypainter, der virker som et godt program. Jeg er meget ny, men også en meget imponeret linux-bruger. Hvis der findes en løsning, håber jeg derfor på en rimelig grundig vejledning på forhånd tak! waseli

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf AJenbo » 14. dec 2010, 01:36

Kør denne kommando så kan vi se om det også er det indmaden hedere, eller om det i virkeligheden er en helt anden tablet inden i :)

Kode: Vælg alt

lsusb

waseli
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. dec 2010, 18:00

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf waseli » 14. dec 2010, 12:41

Når jeg kører kommandoen, kan jeg udlede af oplysningerne at det må være denne linie:Bus 005 Device 003: ID 0b57:8528 Beijing HanwangTechnology Co., Ltd
men jeg ved ikke hvordan jeg kan bruge disse oplysninger. På nettet synes jeg ikke at finde noget brugbart.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf AJenbo » 14. dec 2010, 22:20

Prøv her http://www.google.dk/search?q=Beijing+H ... ntu+tablet :/

Så vidt jeg kan se blev der arbejdet på at få driveren med i linux 2.6.35.3, tilbage i september. Så det er nok sansynligt at den vil være med i 11.04.

waseli
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. dec 2010, 18:00

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf waseli » 19. dec 2010, 14:05

hej undskyld at jeg ikke har reageret noget før! Min hardisk stod af den 15. og det har taget lidt tid at få min gamle labtop op at kører. Kan jeg udlede af dit svar at driveren først kommer med ubuntu 11.04 altså til april 2011 eller har jeg helt misforstået det. Det link du henviste til, er det driveren under udvikling?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf AJenbo » 19. dec 2010, 14:34

Ja det er også min forståelse. Det kan vist også gøres manuelt men det er noget besværligt.

waseli
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. dec 2010, 18:00

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf waseli » 20. dec 2010, 19:23

"Det kan vist også gøres manuelt" er det noget man kan få en vejledning til? Der er lang tid til april, når man nu har en Artmaster lll.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf AJenbo » 21. dec 2010, 01:36

Prøv at kigge lidt på denne tråd, det er ikke noget jeg er helt inde i.
viewtopic.php?f=33&t=12663

waseli
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. dec 2010, 18:00

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf waseli » 10. mar 2011, 20:12

Efter udskiftning af computer, styresystem( nu Ubuntu 10.10 og ingen dualboot med Windows) og hanvon tablet( den stod også pludselig af), mange forsøg og timehvis af surfing på nettet efter svar, fandt jeg frem til følgende løsning: Kernel Linux 2.6.37 ! Det næste problem der så opstår er at Hanwang tablet'en opføre sig som en mus. Den tegner kun når man holder midterknappen nede, kontakten mellem skriveredskabet og tablet'en registreres ikke, derfor virker trykfølsomheden selvfølig heller ikke! Spørgsmålet som jeg har er derfor følgende: Kan der være noget i styresystemet eller i kernel'en der skal aktiveres, eller er det en overbygning i form af et program der skal bruges for at få tablet'en til at virke som en tablet og ikke kun en mus? Jeg har både Krita, Mypaint og Gimp instaleret. Kun i Gimp kan jeg finde Tablet'en og her har jeg fulgt de vejledninger jeg har kunne finde på nettet angående tablet- opsætning - men uden resultat.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf AJenbo » 10. mar 2011, 22:54

Jeg har lige prøvet min egen (Aiptek) og den virker faktisk også delvist nu. Der virkede tryk følsomheden heller ikke fra start, men i GIMP fik jeg den til at virke ved at gå ind under Rediger-Indstillinger-Inputenheder, vælg den ud for enhed, sæt tilstand til Skærm. Efter lidt eksperimenttering fandt jeg ud af at Tryk er den 4 akse. Det gjorde jeg ved at alle akser ud for X, da den stod til 4 kunne jeg se at markøren bevægede sig til højre når jeg trykkede med pennen.

waseli
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. dec 2010, 18:00

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf waseli » 13. mar 2011, 18:47

hej ! Nu har jeg prøvet at konfigurer hanwang'en i GIMP. Resultatet bliver at hvis jeg skriver 6 i feltet pressure virker tryk-følsomheden. Hvis jeg skriver 7 eller 8 virker trykket efter hældningen af skriveredskabet. Skriver jeg 4 eller 5 er der ingen ændring i forhold til "none". Det er en stor forbedring men jeg mangler stadigvæk at pennen skriver når den rør tabletens overflade!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf AJenbo » 13. mar 2011, 20:12

Sæt Tryk til 6
Sæt X-hældning til 7
Sæt X-hældning til 8
Sæt Tildstand til Skærm

Hvis ikke det virker så for står jeg ikke helet hvad det er du vil.

waseli
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. dec 2010, 18:00

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf waseli » 13. mar 2011, 22:14

problemet er at computeren/programmet ikke opfatter kontakt mellem skriveredskabet og tabletens "tegnefelts" overflade som en aktivering, der skal forståes som musens vestreklik! For at aktiverer at der kommer "blæk" på "papiret skal den store knap ved siden af tegnefeltet trykkes ned og holdes nede , altså som om det er musens venstreknap. I windows som er det eneste andet styresystem jeg har indgående kendskab til, vil selve kontakten mellem skrivredskab og tegneflade resulterer i en venstreklik-opførelse (også hvis du bruger tableten som simpel mus i andre programmer end grafiske). Jeg undskylder hvis dette problem ikke fremkom af mine tidligere skrivelser!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hanvon artmaster 3 graphics tablet

Indlægaf AJenbo » 13. mar 2011, 23:37

Ok så forstår jeg, jeg har ikke nogen taster på min tegne plade og her for går det så du gerne vil have det. Jeg har ikke lige en ide til hvordan man fikser det, måske kan du prøve at spørge på Launchpad.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster