USB HD i Mythbuntu

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
synderen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. jun 2010, 11:46

USB HD i Mythbuntu

Indlægaf synderen » 10. jun 2010, 11:51

Hej alle.

Jeg kan ikke få USB All-In-1 Hard Disk Link (http://sandberg.dk/product.aspx?id=133-43) til at virke, så ville lige høre om den overhovedet duer i Mythbuntu?

På forhånd tak.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: USB HD i Mythbuntu

Indlægaf lath » 10. jun 2010, 14:07

synderen skrev:Hej alle.

Jeg kan ikke få USB All-In-1 Hard Disk Link (http://sandberg.dk/product.aspx?id=133-43) til at virke, så ville lige høre om den overhovedet duer i Mythbuntu?

På forhånd tak.


Der kan være begge af disse 2 problemer eller kun en af dem du er ramt af:

1)
Det er en USB til SATA adapter, og de virker normalt ud af boksen med kernen(=Linux), hvis dens USB strømtyv får en seperat 5Volt, mindst 1 Ampere strømadapter tilsluttet til strømtyven.
På de fleste computere deler alle USB porte den samme 5 volt strømforsyning, som ofte ikke kan klare de krav der står i USB standarden, derfor er en ekstra strømforsyning desværre nødvendigt.

Min gamle Fujitsu Siemens laptop fik brændt 2 af dens 3 USB porte af ved tilslutte en USB harddisk med en strømtyv. Herefter blev jeg nødt til at bruge en ekstern USB hub med egen strømforsyning, fordi at USB strømforsyningen i laptopen var blevet ødelagt.

Strømtyv?: Elektronik udtryk for at man med et stykke ledning stjæler noget strøm et eller andet sted fra. Her er din strømtyv det ene af de 2 USB stik (Begge stik skal tilsluttes).

2)
Hvis det virker med Windows, og ikke Linux kernen, ja så er der ikke nogen driver til den og du må i stedet finde en som virker. Et godt råd i den forbindelse er at kaste nogle flere penge efter hardwaren, og/eller købe noget ældre hardware med den funktionalitet du ønsker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

synderen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. jun 2010, 11:46

Re: USB HD i Mythbuntu

Indlægaf synderen » 10. jun 2010, 17:08

lath skrev:
synderen skrev:Hej alle.

Jeg kan ikke få USB All-In-1 Hard Disk Link (http://sandberg.dk/product.aspx?id=133-43) til at virke, så ville lige høre om den overhovedet duer i Mythbuntu?

På forhånd tak.


Der kan være begge af disse 2 problemer eller kun en af dem du er ramt af:

1)
Det er en USB til SATA adapter, og de virker normalt ud af boksen med kernen(=Linux), hvis dens USB strømtyv får en seperat 5Volt, mindst 1 Ampere strømadapter tilsluttet til strømtyven.
På de fleste computere deler alle USB porte den samme 5 volt strømforsyning, som ofte ikke kan klare de krav der står i USB standarden, derfor er en ekstra strømforsyning desværre nødvendigt.

Min gamle Fujitsu Siemens laptop fik brændt 2 af dens 3 USB porte af ved tilslutte en USB harddisk med en strømtyv. Herefter blev jeg nødt til at bruge en ekstern USB hub med egen strømforsyning, fordi at USB strømforsyningen i laptopen var blevet ødelagt.

Strømtyv?: Elektronik udtryk for at man med et stykke ledning stjæler noget strøm et eller andet sted fra. Her er din strømtyv det ene af de 2 USB stik (Begge stik skal tilsluttes).

2)
Hvis det virker med Windows, og ikke Linux kernen, ja så er der ikke nogen driver til den og du må i stedet finde en som virker. Et godt råd i den forbindelse er at kaste nogle flere penge efter hardwaren, og/eller købe noget ældre hardware med den funktionalitet du ønsker.

/Lars



Hej Lars.

Den har sin egen strømforsyning så pkt. 1 kan det ikke være.
Det virker fint med win7, så det må være et driverproblem. Skulle buntu ikke selv finde en passende driver? jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre ellers, har intet forstand på Linux.

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: USB HD i Mythbuntu

Indlægaf elkoger » 10. jun 2010, 17:44

lath skrev:1)
Det er en USB til SATA adapter, og de virker normalt ud af boksen med kernen(=Linux), hvis dens USB strømtyv får en seperat 5Volt, mindst 1 Ampere strømadapter tilsluttet til strømtyven.
På de fleste computere deler alle USB porte den samme 5 volt strømforsyning, som ofte ikke kan klare de krav der står i USB standarden, derfor er en ekstra strømforsyning desværre nødvendigt.


Det passer ikke helt... Bare lige for en ordens skyld :)

Når du tilslutter noget til USB-porten, må den max bruge 100mA.
Herefter skal den ting du har tilsluttet til USB-porten "spørge om lov" til at trække op til 500mA og først herefter må den trække det strøm den har bedt om.
Mvh Simon

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: USB HD i Mythbuntu

Indlægaf lath » 11. jun 2010, 08:19

elkoger skrev:
lath skrev:1)
Det er en USB til SATA adapter, og de virker normalt ud af boksen med kernen(=Linux), hvis dens USB strømtyv får en seperat 5Volt, mindst 1 Ampere strømadapter tilsluttet til strømtyven.
På de fleste computere deler alle USB porte den samme 5 volt strømforsyning, som ofte ikke kan klare de krav der står i USB standarden, derfor er en ekstra strømforsyning desværre nødvendigt.


Det passer ikke helt... Bare lige for en ordens skyld :)

Når du tilslutter noget til USB-porten, må den max bruge 100mA.
Herefter skal den ting du har tilsluttet til USB-porten "spørge om lov" til at trække op til 500mA og først herefter må den trække det strøm den har bedt om.


Hej elkoger

Det er fuldstændig korrekt at USB standarden beskriver at det skal foregå sådan, men det er også korrekt at implenteringen af den ikke altid bliver overholdt, så 5 volt USB strømforsyningen ikke kan levere en strøm svarende til antal USB porte x 0,5 ampere (=worst case strømforbrug).

Det er også min erfaring at der er ikke noget smart USB strømstyv over den strømtyv - den tager bare det den skal bruge - det er i alt fald tilfældet for alle dem jeg har haft fingrene i.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster